The project "projectiles launch ": a perspective for teaching and learning math in high school

Authors

  • Valmir Ninow Universidade Luterana do Brasil
  • Carmen Teresa Kaiber Universidade Luterana do Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2016v11n2p300

Abstract

This article presents project results Projectiles Launch, in the context of research aimed to investigate the development of Work Projects, considering different strategies, procedures and resources, to the construction of mathematical knowledge. The work enabled a return and development of knowledge related to the areas of Mathematics and Physics, and, particularly, aspects were developed relating to Affine and Quadratic Functions, Rectilinear Motion, Miscellaneous Uniform Rectilinear Motion and Oblique Launch. For such elements were used coming from the Mathematical Modeling as well as utilized the Excel software to build, model and analyze the situations that presented themselves. The work consisted also in the possibility of changing the role of teacher and students, allowing these become active and participative, from actions involving group work, organization, planning, research and confrontation and solving situations both practical and theoretical.

Author Biographies

Valmir Ninow, Universidade Luterana do Brasil

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade de Caxias do Sul (2009), especialização em Educação Matemática pela Universidade Luteranado Brasil (2011), Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil (2014) e Doutorando em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil (2015,...). Atualmente é professor - Impulso ao Saber e professor - Colégio Nossa Senhora de Lourdes. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Projetos de Trabalho, Ensino e Aprendizagem da Matemática no Ensino Médio, Educação Matemática, Sequência Didática, Tecnologias da Informação e Comunicação, Geogebra, Modelagem Matemática e Resolução de Problemas.

Carmen Teresa Kaiber, Universidade Luterana do Brasil

Possui graduação em Matemática pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1989) e doutorado em Ciências da Educação pela Universidade Pontifícia de Salamanca-Espanha (1998). Atualmente é professora titular da Universidade Luterana do Brasil atuando no Curso de Licenciatura em Matemática e no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, sendo coordenadora de área do PIBID/Matemática da ULBRA. Tem experiência em ensino e pesquisa na área de Educação Matemática atuando principalmente com os seguintes temas: ensino e aprendizagem de Matemática, tecnologias digitais em Educação Matemática e formação de professores de Matemática.

Published

2017-03-02

Issue

Section

Artigos