Philosophical influences on Educating for Research in Mathematics

Authors

  • Luciano Sant'Ana Agne PUC/RS - Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul and Porto Alegre City Hall
  • João Batista Siqueira Harres PUC/RS - Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2016v11nespp117

Abstract

This theoretical paper proposes philosophical influences to the theoretical principle known as Educate the search. For this reason it is a relationship between the philosophy of Platão and Aristóteles, the philosophical currents of the middle ages, the philosophy of mathematics, trends in Mathematics Education and Teaching Models. The paper concludes that these philosophical foundations influence teacher practices in the classroom, that this influence is a historical process and the Educating for search is an evolutionary constructivist teaching model with roots in intuitionism and Aristotelian philosophy. At the end, we present a chart that summarizes the ideas in this pape

Author Biographies

Luciano Sant'Ana Agne, PUC/RS - Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul and Porto Alegre City Hall

Professor de Matemática da rede municipal de ensino de Porto Alegre e mestre em Educação em Ciências e Matemática pela PUC/RS.

João Batista Siqueira Harres, PUC/RS - Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul

Possui graduação em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1985), Mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1990) e Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1999), com estágio pós-doutoral na Universidade de Sevilha (2007). Atualmente é professor adjunto da Faculdade de Física da PUCRS, onde atua como pesquisador permanente no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática. Como docente, atua principalmente no ensino de Física e na formação inicial e continuada de professores de ciências e matemática. Suas pesquisas se concentram no ensino, na aprendizagem de ciências e no desenvolvimento profissional de professores e suas inter-relações com a epistemologia, a história da ciência, a cultura, a inovação e a educação científica. Na Diretoria de Graduação da Pró-Reitoria Acadêmica da PUCRS exerce a função de Coordenador de Ensino, setor responsável pela condução dos processos de inovação pedagógica e desenvolvimento docente.

Published

2017-01-25