Unseasonable Considerations about a History making [of Mathematics Education]

Authors

  • Rosilene Beatriz Machado UFSC - Federal University of Santa Catarina
  • Cláudia Regina Flores UFSC - Federal University of Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2016v11nespp149

Abstract

This article aims to analyze reflectively in which conceptual perspectives of research the work (of a specific group of research) in mathematics education has been produced. Especially, and in particular, to analyze how it has conducted its investigations in the history of mathematics [education]. The idea is to explain the know-how of such production, with the prerogative that in this movement, philosophical questions of why to do, directed to aspects ontological, epistemological and axiological, are being embraced. Aspects that cross, in general, problematizations around what is this and how to know is what is the history of mathematics education. But that pervade, yet and also, problematizations of that nature in disciplined fields that, in a chaotic and diffuse manner, constitute it: history, education, mathematics.

Author Biographies

Rosilene Beatriz Machado, UFSC - Federal University of Santa Catarina

Possui Graduação em Matemática Licenciatura pela UFSC (2007), Pós-Graduação em Matemática Financeira Aplicada aos Negócios, pela UNISUL (2009), Mestrado em Educação Científica e Tecnológica pela UFSC (2012). Atualmente é doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica da UFSC e integrante do Grupo de Estudos Contemporâneos e Educação Matemática (GECEM/UFSC). É professora do Departamento de Metodologia de Ensino, Centro de Ciências da Educação (CED/MEN), da UFSC.

Cláudia Regina Flores, UFSC - Federal University of Santa Catarina

Possui Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Santa Catarina (1990), Mestrado em Educação, na linha Ensino de Ciências Naturais e Matemática, pela Universidade Federal de Santa Catarina (1997) e Doutorado em Educação, na linha Ensino de Ciências, pela Universidade Federal de Santa Catarina (2003). Realizou estágio de doutoramento na Universitè de Roeun, França, durante o ano de 2002 e Pós-Doutorado na North Carolina State University - USA, 2010-2011. Coordenadora do GECEM - Grupo de Estudos Contemporâneos e Educação Matemática. É Professora Associado do Departamento de Metodologia de Ensino, da Universidade Federal de Santa Catarina e professora credenciada no Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Catarina. É editora da Educação Matemática na Revista Alexandria. É membro da Diretoria Nacional da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Na pesquisa investiga principalmente os seguintes temas: visualidade, arte e educação matemática; história da matemática; história da educação matemática e formação de professores.

Published

2017-01-25