Communication in Cyberspace: dialogues about Mathematics

Authors

  • Rosa Monteiro Paulo UNESP - State University of São Paulo Júlio de Mesquita Filho
  • Miliam Juliana Alves Ferreira UNESP - State University of São Paulo Júlio de Mesquita Filho

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2016v11nespp256

Abstract

In this paper we introduce ourselves our understandings about the communication that takes place in cyberspace. Such understanding was caused by a master's research developed by the second author of this text orientation of the first author. In research interests us the possibilities of cyberspace as communicative space. For this follow two groups of social networks Facebook and Orkut discussing mathematics. The focus was the modes of expression of the participants to aiming to clarify how they talk about math in cyberspace. The communication and expression are themed based on studies of Merleau-Ponty and cyberspace is assumed to be in the research Bicudo and Rosa. The phenomenological approach guides the search paths and the interpretation of the data shows, among other things, that cyberspace is open to communication and enabling modes of expression by speech, by image and by mathematical language. The expression by speech is discussed in this paper showing that dialogue between subjects is possible when considering the opening to hear

Author Biographies

Rosa Monteiro Paulo, UNESP - State University of São Paulo Júlio de Mesquita Filho

Possui graduação em Ciências com Habilitação Plena em Matemática pela Universidade de Mogi das Cruzes (UMC - 1984). Possui mestrado (2001) e doutorado (2006) em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP, campus de Rio Claro. Atualmente é professora e orientadora do Programa de Pós-graduação em Educação Matemática do Instituto de Geociências e Ciências Exatas de Rio Claro. Professora do Departamento de Matemática da Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, UNESP. Atua na Licenciatura em Matemática, principalmente, com as disciplinas de Geometria Euclidiana, Prática de Ensino de Matemática e Estágio Supervisionado, Tendências em Educação Matemática e Metodologia de Pesquisa Cientifica. É pesquisadora do GEPEM - Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Matemática da Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, pesquisadora e vice-coordenadora do grupo de pesquisa Fenomenologia em Educação Matemática, vinculado à UNESP/Rio Claro, com projeto cadastrado e aprovado pelo CNPq.

Miliam Juliana Alves Ferreira, UNESP - State University of São Paulo Júlio de Mesquita Filho

Possui Mestrado em Educação Matemática - Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP, campus de Rio Claro. (2014). Possui Licenciatura em Matemática - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), campus de Guaratinguetá. (2012). Atualmente é Doutoranda em Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP, campus de Rio Claro. Bolsista CAPES. É pesquisadora/membro do Grupo de Pesquisa Fenomenologia em Educação Matemática (FEM), coordenado pela Profa. Dra. Maria Aparecida Viggiani Bicudo e Profa. Dra. Rosa Monteiro Paulo, vinculado à UNESP/Rio Claro, com projeto cadastrado e aprovado pelo CNPq.

 

Published

2017-01-25