The link between Mathematical Modeling and the approaches in the process of teaching and learning under the context of tax collection

Authors

  • Samuel Francisco Huf Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO
  • Dionísio Burak Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG e Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO.

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2017v12n2p163

Abstract

We report the considerations of an experience done with Mathematical Modeling on mathematics education with students from basic education under the context of the theme tax collection. The main issue is: What conclusion do we reach in relation to the forwarding classes using mathematical modeling as the teaching and learning methodology for basic education? This article aims to describe an exercise done in class with mathematical modeling and set out relations with approaches in the process of teaching and learning through procedures adopted by both teachers and students involved in the activity. The analyses show the approach of mathematical modeling in the concepted adopted with a humanist and cognitivist definition. We can see that, Mathematical Modeling, in the context of the classroom in the basic education, it changes, the routine practice of dealing the teaching and learning, knowing that it is still focused on shape of a teacher as the owner of knowledge.

Author Biographies

Samuel Francisco Huf, Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO

Graduado em Licenciatura Matemática pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2011). Mestre em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática PPGEN / UNICENTRO (2016). Atualmente é professor - Secretaria de Educação do Estado do Paraná. E, professor colaborador do Departamento de Matemática - UNICENTRO.  Atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Matemática, Ensino e Aprendizagem de Matemática e Modelagem Matemática. 

Dionísio Burak, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG e Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO.

Possui graduação em Matemática pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (1973), mestrado em Ensino de Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1987) e doutorado pela Universidade Estadual de Campinas (1992). Atualmente é rt-20 da Universidade Estadual de Ponta Grossa e professor titular da Universidade Estadual do Centro-Oeste. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: modelagem matemática, educação matemática, ensino e aprendizagem e ensino de matemática. Pós-Doutorado (2010) - Universidade Federal do Pará.

Published

2018-04-18

Issue

Section

Artigos