Statistical Education, citizenship and didactic books: the role of statistical literacy
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e58951Abstract
The purpose of this article is to discuss the role of the textbook as a teaching and learning instrument associated to the full exercise of the citizenship of the statistically literate individuals. We consider statistical literacy as a fundamental element for good social interaction, for solving everyday problems, for professional life and, above all, for a broad and deep understanding of our time. We analyzed the textbook, considering the hypothesis that it is not enough resource to promote statistical literacy, neither stimulates and satisfactorily guides the student in the development of statistical literacy. To do so, we analyzed collections of textbooks approved by the Ministry of Education and Culture (MEC) through the National Textbook Program (NTP). This is a qualitative research, more specifically a bibliographic documentary research. Our theoretical framework in this analysis is Critical Mathematical Education and Exploratory Data Analysis (EDA). We intend to answer the research question: "What is the role of the textbook, in the teaching and learning of Statistics, for the construction of statistical literacy as an intrinsic element to the full exercise of citizenship?"
References
Arteaga, P.; Batanero, C.; Díaz, C.; Contreras, J. M. (2009). El lenguaje de los gráficos estadísticos. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 18, 93-104.
Arteaga, P.; Batanero, C.; Cañadas, G.; Contreras, J. M. (2011) Las tablas y gráficos estadísticos como objetos culturales. Granada: Números, 76, 55-67.
Batanero C.; Estepa, A.; Godino, J. D. (1991). Analisis exploratorio de datos: sus posibilidades en la ensenanza secundaria. Suma, 9, 25-31.
Bourdieu, P. (1997). Capital cultural, escuela y espacio social. Ciudad de México: Siglo XXI.
Brasil. (1997). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática, v.3 (Ensino Fundamental). Brasília: MEC.
Brasil. (1998). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática (Ensino Fundamental). Brasília: MEC.
Brasil. (2000). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais (Ensino Médio). Brasília: MEC.
Campos, C. R. (2007). A educação estatística: uma investigação acerca dos aspectos relevantes à didática da estatística em cursos de graduação. (Tese de Doutorado). Rio Claro: Universidade Estadual Paulista.
Campos, C. R.; Wodewotzki, M. L. L.; Jacobini, O. R. (2013). Educação Estatística: teoria e prática em ambientes de modelagem matemática – 2ª edição. Belo Horizonte: Autêntica.
Coutinho, C. Q. S. (2013). Educação estatística e os livros didáticos para o ensino médio. Revista Educação Matemática em Foco, Campina Grande, v. 2, n. 1, p. 68-86.
Coutinho, C. Q. S.; Silva, M. J. F.; Almouloud, S. A. (2009) Professores de Matemática e a análise da variabilidade de dados representados simultaneamente por histograma e boxplot. Anais do IV SIPEM, pp. 454-455, Brasília.
Curcio, F. R. (1989). Developing graph comprehension: elementary and middle school activities. Reston: National Council of Teachers of Mathematics.
D'ambrosio, U. (2016). Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica.
Gal, I. (2002). Adults' statistical literacy: Meanings, components, responsibilities. International statistical Review, v. 70, n. 1, p. 1-25.
Giordano, C. C. (2016). O desenvolvimento do letramento estatístico por meio de projetos: um estudo com alunos do Ensino Médio. (Dissertação de Mestrado). São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.
Jacobini, O. R. (1999). A Modelagem Matemática Aplicada no Ensino de Estatística em Cursos de Graduação. (Dissertação de Mestrado). Rio Claro: Universidade Estadual Paulista.
Lajolo, M. (1996). Livro didático: um (quase) manual de usuário. Em aberto, v. 16, n. 69, p. 3-9.
Lopes, J. A. (2009). O livro didático, o autor e as tendências na educação matemática. In: Nacarato, A. M.; Lopes, C. A. E. (Orgs.). Escritas e leituras na Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica.
Nagamine, C. M. L.; Henriques, A.; Utsumi, M. C.; Cazorla, I. M. (2011). Análise praxeológica dos passeios aleatórios da Mônica. Boletim de Educação Matemática, v. 24, n. 39, p. 451-472.
Pomilio, C. J., Miño, M., Brignone, N. F., Facal, G. G., Telesnicki, M. C., Fass, M.; Perez, A. (2016). Análisis de actividades sobre estadística descriptiva em libros de educación media: ¿Qué se pretende que los estudiantes aprendan? Revista Educação Matemática Pesquisa, v. 18, n. 3, p. 1345-1364.
Robert, A. (1998) Outils D’Analyse dês Contenus Mathématiques á enseigner au lycée et á l’Université. Recherches em Didactique dês Matématiques, Vol.18, n.2, pp.139-190.
Santos, A. A. (2019, no prelo). O uso do software estatístico R e a construção do Letramento Estatístico de alunos em cursos de graduação. (Dissertação de Mestrado). São Paulo: Pontifícia Universidade Católica.
Shaughnessy, J. M. (2007). Research on statistics learning and reasoning. In F. K. Lester (Eds.) Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 957-1006). Greenwich: NCTM.
Silva, E. M. C. (2013). Como são propostas pesquisas em livros didáticos de ciências e matemática dos anos iniciais do ensino fundamental. (Dissertação de Mestrado). Recife: Universidade Federal de Pernambuco.
Simone Neto, F. (2006). Análise do letramento estatístico nos livros didáticos do Ensino Médio. (Dissertação de Mestrado). São Paulo: Pontifícia Universidade Católica.
Skovsmose, O. (1996). Critical mathematics education. In: International Handbook of Mathematics Education. Springer, Dordrecht, p. 1257-1288.
Skovsmose, O. (2001). Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. Campinas: Papirus.
Skovsmose, O; Alro, H. (2006). Diálogo e aprendizagem em educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica.
Wada, R. S. (1996). Estatística e Ensino: um estudo sobre representação de professores do 3º grau. (Tese de Doutorado). Campinas: Universidade Estadual de Campinas.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).