Survey of works published in the six first editions of the SIPEM by the working group on statistical education (GT12) of SBEM
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e62131Abstract
This paper refers to a mapping of the works published in the annals of the six editions of the International Seminar on Research in Mathematical Education (SIPEM), from the Working Group on Statistical Education (GT12) of the Brazilian Society of Mathematical Education (SBEM). It seeks to show how the event has evolved and is becoming an important space for discussion among researchers in the area of Mathematics Education around the world. It seeks to answer the question: "Which thematic focuses have emerged in the studies presented by the members of the WG12 in the first six editions of the SIPEM?" For that, based on the methodological elements discussed by Fiorentini in his studies, the analysis of the published works was carried out. The results show that GT12 has been building and strengthening over the years, with a greater participation of researchers and publications in the area, but in the last editions of the SIPEM this number has decreased significantly.
References
Brasil. Ministério da Educação. (2017). Base Nacional Comum Curricular – BNCC. 3ª versão. Brasília-DF. Recuperado em 01 de março de 2019, de (http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192).
Conti, K. C., & Carvalho, D. L. (2009). Movimento de letramento presente nas aulas de estatística na educação de jovens e adultos. In Anais do IV Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática (pp. 476-477). Brasília: IV SIPEM. Recuperado em 01 de março de 2019, de http://www.sbembrasil.org.br/files/sipemIV.pdf.
Fiorentini, D. (2002). Mapeamento e balanço dos trabalhos do GT-19 (Educação Matemática) no período de 1998 a 2001. In Anais da 25 Reunião Anual da ANPEd (pp. 1-17). Caxambu: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Recuperado em 05 de dezembro de 2017, de http://www.ufrrj.br/emanped/paginas/conteudo_producoes/docs_25/mapeamento.pdf.
Lopes, C. E. (2008a). O ensino da estatística e da probabilidade na educação básica e a formação dos professores. Cad. Cedes, 28(74), 57-73. Recuperado em 15 de março de 2019, de http://www.cedes.unicamp.br.
Lopes, C. E. (2008b). Reflexões teórico-metodológicas para a educação estatística. In C. E. Lopes, & E. Curi, Pesquisas em Educação Matemática: um encontro entre a teoria e a prática (pp. 67-86). São Carlos: Pedro & João Editores.
Lopes, C. E. (2009). A implementação curricular da estatística e da probabilidade na educação básica. In Anais do IV Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática (pp. 456-457). Brasília: IV SIPEM. Recuperado em 01 de março 2019, de http://www.sbembrasil.org.br/files/sipemIV.pdf.
Lopes, C. E. & Moura, A. R. L. (2000). Probabilidade e estatística na educação infantil: um estudo sobre a formação e a prática do professor. In Anais do I Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática (pp. 314). Serra Negra: I SIPEM. Recuperado em 01 de março 2019, de http://www.sbembrasil.org.br/files/sipemI.pdf.
Mendonça, L. O., & Lopes, C. E. (2009). A educação estatística no ensino médio por meio da modelagem matemática. In Anais do IV Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática (pp. 472-473). Brasília: IV SIPEM. Recuperado em 01 de março 2019, de http://www.sbembrasil.org.br/files/sipemIV.pdf.
Muniz, C. A., & Gonçalves, H. J. L. (2006). A educação estatística no ensino fundamental: discussões sobre práxis de professoras que ensinam matemática no interior de Goiás. In Anais do III Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática (pp. 177-178). Curitiba: III SIPEM. Recuperado em 01 de março 2019, de http://www.sbembrasil.org.br/files/sipemIII.pdf.
Santos, R. M. (2014). A evolução histórica da educação estatística e da sua pesquisa no Brasil. In Anais do II Encontro Nacional de Pesquisa em História da Educação Matemática (pp. 1-11). Bauru: 2.º ENAPHEM. Recuperado em 01 de março 2019, de http://www2.fc.unesp.br/enaphem/sistema/trabalhos/1.pdf.
Sociedade Brasileira de educação matemática – SBEM. Recuperado em 01 de março 2019, de http://www.sbembrasil.org.br/sbembrasil/ .
Vita, A. C., Kataoka, V. Y., & Cazorla, I. (2012). A construção de pictogramas por alunos cegos. In Anais do V Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática (pp. 1-19). Petrópolis: V SIPEM. Recuperado em 01 de março 2019, de http://www.sbembrasil.org.br/files/v_sipem/?page=publications&subpage=gts&language=br.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).