Learning projects with the vision of cognitive neuroscience: possibility for the construction of statistical concepts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e62797

Abstract

In this paper, we present the findings of Cognitive Neuroscience on the functioning of the brain in the learning process in a way to assist the teacher of Statistics in the planning of didactic strategies. Studies of Cognitive Neuroscience have shown that the students learn what excites, motivates and makes sense to them, because the brain selects and focuses attention on the information that is closest to what them already have and lose interest in what is meaningless for them. In this way, planning didactic strategies that depart from the interest and context of the students, helps in strengthening the synapses of their neural network, and consequently, in their learning. With this understanding, in this paper, we present the methodology of Learning Projects as a possibility for the construction of statistical concepts. The whole investigative process involved in the realization of a Learning Project, from the choice of the subject to the analysis of the data, leads the students to a more active attitude and promotes changes in the relations maintained by the neurons distributed in various areas of the students' brains, which interferes in psychological and emotional factors and leads to favorable behaviors to the learning of statistical concepts.

Author Biographies

Suzi Samá, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Graduação em Matemática Licenciatura (1997), mestrado em Engenharia Oceânica (2001) e doutorado em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Professora Adjunta do Instituto de Matemática, Estatística e Física na área de Estatística da FURG. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências associação ampla entre UFRGS, UFSM e FURG. Professora do Mestrado em Administração da FURG. Participa do grupo de pesquisa em Educação a Distância e Tecnologia e do Grupo de Pesquisa em Educação Estatística. Desenvolve pesquisa na área de Educação Estatística, implantação de tecnologias na educação e Educação a Distância. Autora dos livros de Estatística I e II desenvolvido durante as disciplinas ministradas na modalidade a distância, onde atuou como professora e tutora a distância.

Laerte Fonseca, Instituto Federal de Sergipe/Campus Aracaju

Prof. Titular de Ed. Matemática/IFS. Pós-Doutorado em Ed. Matemática/UNIAN-SP. Doutor em Ed. Matemática/UNIAN-SP com sandwiche na Université Claude Bernard Lyon 1/FR. Mestre em Ensino de Ciências e Matemática/UFS. Mestre em Ed./UFS. Esp. Em: Neuroaprendizagem/IS-DF, Neuropsicologia/UNIFESP, Ed. Matemática/FA, Psicopedagogia Clínica/FPD, Psicopedagogia Institucional/FPD, Ensino de Matemática/UFS, Gerência e Tec. da Qualidade/CEFET-MG. Lic. em Matemática/UFS. Graduando em Psicologia/FASE. Pesquisa em: Neurociência Cognitiva, Engenharia Didática, Teoria Antropológica do Didático. Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática/UFS. Líder do Grupo de Pesquisa em Desenvolvimento Neurocognitivo da Aprendizagem Matemática/IFS. Editor Chefe de Caminhos da Educação Matemática em Revista.

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Published

2019-09-27

Issue

Section

Edição Especial: Educação Estatística