Learning projects with the vision of cognitive neuroscience: possibility for the construction of statistical concepts
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e62797Abstract
In this paper, we present the findings of Cognitive Neuroscience on the functioning of the brain in the learning process in a way to assist the teacher of Statistics in the planning of didactic strategies. Studies of Cognitive Neuroscience have shown that the students learn what excites, motivates and makes sense to them, because the brain selects and focuses attention on the information that is closest to what them already have and lose interest in what is meaningless for them. In this way, planning didactic strategies that depart from the interest and context of the students, helps in strengthening the synapses of their neural network, and consequently, in their learning. With this understanding, in this paper, we present the methodology of Learning Projects as a possibility for the construction of statistical concepts. The whole investigative process involved in the realization of a Learning Project, from the choice of the subject to the analysis of the data, leads the students to a more active attitude and promotes changes in the relations maintained by the neurons distributed in various areas of the students' brains, which interferes in psychological and emotional factors and leads to favorable behaviors to the learning of statistical concepts.
References
Bartoszeck, A. B.; Bittencourt, D. F. (2017). Alfabetização em Neurociência e Educação para Professores do Ensino Fundamental e Médio: um estudo exploratório. Revista Paidéi@. Unimes Virtual. v.9, n.15, jan. Recuperado de: <http://periodicosunimes.unimesvirtual.com.br/index.php?journal=paideia&page=index>
Becker, F. (2008). A Epistemologia do Professor: o cotidiano da escola. 13ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes.
Becker, F. (2012). Educação e Construção do conhecimento. 2. ed. Porto Alegre, RS: Penso Editora Ltda.
Bortoli, B.; Teruya, T. K. (2017). Neurociência e Educação: Os Percalços e possibilidades de um caminho em construção. Imagens da Educação, 7(1), 70-77.
Cazorla, I. M.; Silva, A. V.; Santana, E. R. S. (2018). Reflexões sobre o ensino de variáveis conceituais na Educação Básica. REnCiMa, 9(2), 354-373.
Cosenza, R., Guerra, L. (2011). Neurociência e educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed.
Fagundes, L. C. (2004). [O professor deve tornar-se um construtor de inovações]. Entrevista concedida a Midiativa - Centro Brasileiro de Midia para Crianças e Adolescentes. Disponível em: <http://www.midiativa.tv/index.php/educadores/content/view/full/1053/>. Acesso em: setembro de 2011.
Fagundes, L. C.; Sato, L. S.; Laurino, D. P. (1999). Aprendizes do futuro: as inovações começaram! Brasília: Secretaria da Educação a Distância, Ministério da Educação. Disponível em: < http://pa2009b2.pbworks.com/f/aprender.pdf>. Acesso em: 20 jun. 2018.
Fonseca, L.; Samá, S.; Soares, K.; Pontes, L. (2017). Uma ecologia dos mecanismos atencionais fundados na neurociência cognitiva para o ensino de matemática no século XXI. Caminhos da Educação Matemática em Revista. 1 (X), 19-30.
Garfield, J. (2013). Cooperative Learning Revisited: From an Instructional Method to a Way of Life. Journal of Statistics Education. 21(2), 1-9.
Guerra, L. B. (2011). O diálogo entre a neurociência e a educação: da euforia aos desafios e possibilidades. Revista Interlocução, 4, 3-12.
Izquierdo, I. (2006). Memória. Porto Alegre: Artmed.
Kanno, M. (2013). Infografe: Como e porque usar infográficos para criar visualizações e comunicar de forma imediata e eficiente. São Paulo: Edição eletrônica.
Mendonça, L. O.; Lopes, C. E. (2015). Planejamento de Atividades de Modelagem Matemática: um caminho possível. EM TEIA - Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, 6(1), 1-24.
Markova, D. (2000). O natural é ser inteligente. São Paulo: Summus.
Maturana, H. (1993). Uma Nova Concepção de Aprendizagem. Revista Dois Pontos: Ed. UFMG, Belo Horizonte, 2(15), 28-35, out./inv.
Maturana, H. (2002). Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: Editora UFMG.
Maturana, H. (2006). Cognição, ciência e vida cotidiana. Belo Horizonte: Ed. UFMG.
Maturana, H. R.; Varela, F. (2005). A árvore do conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. 5a ed. São Paulo: Palas Athena.
Metring, R. A. (2011). Neuropsicologia e aprendizagem: fundamentos necessários para planejamento do ensino. Rio de Janeiro: Wak Editora.
Ortiz de Haro, J.J. (2002). La probabilidad en los libros de texto. (Tese de doutorado). Universidad de Granada, Departamento de Didáctica de la Matemática.
Peirce, C.S. (2005). The Collected Papers of Charles Sanders Peirce. Semiótica: Charles S. Peirce (1839-1914). São Paulo: Perspectiva, p. 341.
Porciúncula, M.; Samá, S. P. (2014). Teaching Statistics Through Learning Projects. Statistics Education Research Journal, 13, 177 - 186.
Porciúncula, M.; Samá, S. P. (2015). Projetos de Aprendizagem. In: Porciúnucla, M.; Samá, S. P. (Org). Educação Estatística: Ações e estratégias pedagógicas no Ensino Básico e Superior. Curitiba: CRV, pp. 133-141.
Prado, M. E. B. B. (2006). A mediação pedagógica: suas relações e interdependências. In Anais do 17o Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. Brasília, DF.
Relvas, M. P. (2012). Neurociência na Prática Pedagógica. Rio de Janeiro: Wak Editora.
Rodrigues, P. F. S. (2016). Processos Cognitivos Visuoespaciais e Ambiente Visual Circundante: Implicações Educacionais. Psicologia: Teoria e Pesquisa. 32(4), 1-10.
Samá, S. P.; Porciúncula, M. (2017). Percepção dos Estudantes em Relação ao Ensino de Estatística Fundamentado no Modelo Pedagógico Relacional. In Anais do 20o ENFOPE, 11o FOPI. Aracaju, SE. Recuperado de <https://eventos.set.edu.br/index.php/enfope/article/view File/5029/1487>. Acesso em: 25 jun. 2018.
Silva, P. F.; Menezes, C. S.; Fagundes, L. C. (2017). Avaliação processual no Contexto de Projetos de Aprendizagem. Informática na Educação: teoria & prática. Porto Alegre, v.20, n.1, jan./abr.
Silva, C. R.; Samá, S. P. (2016). Percepções de estudantes do ensino superior sobre a infografia na divulgação da informação. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, 18(3), 1429-1447.
Silva, C. R.; Samá, S. P. (2018). Infografia com Gráficos: um estudo semiótico da percepção e do processamento da informação Estatística. REnCiMa, 9(2), 127-146.
Souza, A. C. S.; Souza, L. O.; Mendonça, L. O.; Lopes, C. E. (2013). O Ensino de Estatística e Probabilidade na Educação Básica: atividades e projetos gerados a partir de pesquisas de Mestrado Profissional. Vidya, 33(1), 49-65, jan./jun., Santa Maria.
Perin, A. P.; Wodewotzki, M. L. L. (2018). Contribuições da Modelagem Matemática para o Desenvolvimento da Literacia Estatística: uma experiência em um curso superior tecnológico. In Anais do 7ª Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática da SBEM. Foz do Iguaçu, PR. Recuperado de http://www.sbemparana.com.br/eventos/index.php/SIPEM/VII_SIPEM/paper/view/393/274
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).