Brazilian research in childhood: contributions to the investigation field and to the practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e62836

Abstract

In the last years, the Statistics Education investigation field has driven curricular reforms, public policies and pedagogical practices in the Brazilian Basic Education classroom. In order to understand the impact and the comprehensiveness of the insertion of this field in the educational studies, this investigation sought to map the studies about Statistics Education in early childhood developed in Brazil, highlighting their themes, theoretical and methodological references and main results and conclusions. The work brings significant contributions to the understanding about the research advances, the recognition of a theoretical and methodological diversity of investigation, about privilege themes, as well as the gaps still to be investigated.

 

Author Biographies

Roberta Schnorr Buehring, UFSC Pref Municipal Florianópolis

Pedagoga, mestre eu Educação Científica e Tecnológica - UFSC, doutoranda do programa de pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica - UFSC. Professora dos anos iniciais do Ensino Fundamental da Prefeitura Municipal de Florianópolis, Santa Catarina, Brasil.

Regina Célia Grando, UFSC

Possui Graduação em Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (1990), Mestrado (1995), Doutorado (2000) em Educação pela Universidade Estadual de Campinas e Pós-doutorado pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Tem experiência na pesquisa e prática em Educação Matemática, com ênfase em Prática Pedagógica e Formação Docente, atuando principalmente nos seguintes temas de investigação: formação de professores que ensinam matemática, desenvolvimento profissional docente, educação matemática e infância, jogo e resolução de problemas. Ex-presidenta da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM Nacional) no triênio 2016-2019. Atualmente é Professora Titular do Departamento de Metodologia de Ensino e docente do Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Catarina. Líder do GEPPROFEM- Grupo de Estudos e Pesquisas em Processos Formativos em Educação Matemática e do ICEM - Grupo de estudos de Insubordinação Criativa em Educação Matemática.

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Published

2019-09-27

Issue

Section

Edição Especial: Educação Estatística