Early algebra and Commom National Curricular Base: challenge for teachers who teach mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e67670

Abstract

In this article we seek to present an analysis of the proposal of the Common National Curricular Base regarding the introduction of Algebra teaching from the early years of Elementary School and the possible challenges that teachers who teach Mathematics in this teaching stage may face. The importance of the discussion developed here is justified because we understand that this proposal is in line with what the international literature has been naming as Early Algebra and which has influenced changes in the mathematics curricula of several countries. In addition, this change will highlight the importance of the initial and continuing training of the teacher who teaches mathematics in this phase of elementary school. The research with a qualitative approach and exploratory design used documentary and bibliographic research in its methodological path. Thus, we noticed with the first analyzes a significant change in relation to the Algebra approach in the Common National Curriculum Base when compared to the National Curriculum Parameters, in addition to this we evidenced a range of measures necessary for the effective implementation of the curricula of the education systems in the perspective of the base.

Author Biographies

Weberson Campos Ferreira, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF)

Mestre em Educação pela Universidade de Brasília (UnB), Especialista em Letramento e Práticas Interdisciplinares nos anos finais (6º ao 9º) pela Universidade de Brasília (UnB), Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual de Goiás (UEG) e Professor de Matemática na Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF) e membro do grupo de pesquisa Dzeta Investigações em Educação Matemática (DIEM) da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília (FE/UnB).

Márcia Rodrigues Leal, Universidade de Brasília

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Brasília (UnB), Mestre em Educação pela PUC-Goiás, Especialista em Gestão Escolar pela Universidade Federal do Tocantins (UFT), Especialista em Administração Educacional pela UNIVERSO, Licenciada em Matemática pela Fundação Universidade do Tocantins (UNITINS), Licenciada em Pedagogia pela Faculdade Albert Einstein (FALBE). Professora na Universidade Estadual de Goiás (2003-2019). Mebro do Grupo PI (Grupo de Pesquisas e Investiações em Educação Matemática)

Geraldo Eustáquio Moreira, Universidade de Brasília

Doutor em Educação Matemática pela PUCSP (2012), com Estágio Doutoral na Universidade do Minho (Portugal); Mestre em Educação, pela UCB (2005). Possui Pós-Graduação em de Ensino da Matemática, pela UNICLAR (2000); Licenciatura em Ciências, pela UEG (1996); Licenciatura em Matemática, pela UNOESTE/SP (1999) e Licenciatura em Pedagogia, pelo Instituto Superior Fátima/DF (2013). É Professor Adjunto da Universidade de Brasília - UnB, atuando na Faculdade de Educação, no Departamento de Métodos e Técnicas. é Professor/Pesquisador da Pós-Graduação, níveis Mestrado e Doutorado, do Programa de Educação (PPGE), onde desenvolve pesquisas assentadas na Linha Educação em Ciências e Matemática. Líder do grupo de pesquisa Dzeta Investigações em Educação Matemática (DIEM)

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Published

2020-05-14

Issue

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Artigos