Semiotics and inclusive learning: a study that involves blindness
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e72775Abstract
This study pretension was to discuss the inclusive mathematics education regarding the learning aspects of an object's geometric knowledge for the blind student. The inclusive education, in general, stopped being a topic that is distant of the classroom's regular teaching reality. Actually a lot of countries, Brazil between them, have adopted strong laws of inclusion and, with it, it's common that in classroom's regular teaching, the teachers found themselves with students with some kind of inclusion necessity. In this study it was used, as a theoretical reference, the semiotic-cognitive studies of Raymond Duval related to the intellectual learning in a qualitative approach of a Case-Study research to try to understand the learning of a congenital blind student in the apprehension of knowledge objects in geometry. Here we have discussed a part of these concerns about the access to the object which is the access to the geometric images and figures. We have concluded that the semiotic-cognitive elements need to be considered by the mathematics’ teacher, since the ways of common producing those objects have a confused and difficult access to the congenital blind student.
References
Anjos, D. Z. dos. (2008). Tenho um Aluno Cego, e Agora? Monografia (Licenciatura em Matemática). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
Anjos, D. Z. dos. (2019). O que se revela quando o olhar não alcança? Em busca do acesso semio-cognitivo aos objetos do saber matemático por uma estudante cega. 389fl. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica). Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
Anjos, D. Z. dos; Moretti, M. T. (2017). Ensino e Aprendizagem em Matemática para Estudantes Cegos: Pesquisas, Resultados e Perspectivas. Jornal Internacional de Estudos em Educação, 10(1), p. 15-22.
Associação de Paralisia Cerebral de Coimbra. (2015). Portugal é um dos países europeus com mais alunos com necessidades especiais com acesso à educação inclusiva. https://www.apc-coimbra.org.pt/?p=3614.
Bock, G. L. K., & Nuernberg, A. H. (2018), As concepções de deficiência e as implicações nas práticas pedagógicas. In: VIII Congresso de Educação Básica. Anais do VIII COEB, Florianópolis. 1-10.
Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico.
Brasil. (1996). Lei n. 9394/96, de 20 dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, Diário Oficial, 1996.
Brasil. (2008). Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: Ministério da Educação e Cultura.
Brasil. (2015). Lei nº 13.146, de 6 julho de 2015. Dispõe sobre a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Brasília, Diário Oficial: 7/7/2015.
Brasil. (2018). Política Nacional de Educação Especial: Equitativa, Inclusiva e ao longo da vida. Brasília, DF: Ministério da Educação.
Crochík, J. L. (2012). Educação Inclusiva e Preconceito. In: Miranda, T. G., & Galvão Filho, T. A. (Orgs.). O professor e a educação inclusiva: formação, práticas e lugares. Salvador: EDUFBA, p. 39-59.
Damm, R. F. (2000). Registros de Representação. In: Machado, S. D. A. et al. Educação Matemática: uma introdução. São Paulo: EDUC, p. 135-153.
Duval, R. (2002). L'apprentissage de l'algebre et le probleme cognitif de la designation des objets. IREM: Nice, 4(13), p. 1-30.
Duval, R. (2003). Décrire, visualiser ou raisonner: quels “aprentissages premiers” de l’activité mathématique? IREM: Strasbourg, 8, p. 13-62.
Duval, R. (2004a). Los problemas fundamentales em el aprendizaje de las matemáticas y las formas superiores em el desarollo cognitivo. Colômbia: Instituto de educácion e pedagogia.
Duval, R. (2004b). Semiosis y pensamiento humano: registros semióticos y aprendizajes intelectuales. Santiago de Cali: Peter Lang.
Duval, R. (2005). Les conditions cognitives de l'apprentissage de la géométrie : développement de la visualisation, différenciation des raisonnements et coordination de leur fonctionnements. IREM: Strasbourg, 10, p. 5-53.
Duval, R. (2009). Semiósis e pensamento humano: registros semióticos e aprendizagens intelectuais (Fascículo I). São Paulo: Livraria da Física.
Duval, R. (2011). Ver e ensinar a matemática de outra forma: entrar no modo matemático de pensar: os registros de representações semióticas. São Paulo: Proem.
Duval, R. (2012). Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento. Trad. de M. T. Moretti. Revemat, Florianópolis, 7(2), p. 266-297.
Gomes Filho, J. (2008). Gestalt do objeto: sistema de leitura visual da forma. 8ª ed. São Paulo: Escrituras Editora.
Moretti, M. T., & Thiel, A. A. (2012). O ensino de Matemática hermético: um olhar crítico a partir dos Registros de Representação Semiótica. Práxis Educativa, 7(2), p. 379-396.
Peterson, P. J. (2006). Inclusão nos Estados Unidos: filosofia, implementação e capacitação de professores. Revista Brasileira Educação Especial: Marília (SP), 12(1), 3-10.
Piaget, J. La Formation du symbole chez l’enfant. Neuchatel: Delachaux&Niestlé, 1968/1946.
Rodrigues, D., & Nogueira, J. (2011). Educação Especial e Inclusiva em Portugal: fatos e opções. Revista Brasileira Educação Especial: Marília (SP), 17(1), 3-20.
Saussure, F. (2012). Curso de Linguística Geral. 28 ed. São Paulo: Cultrix.
Vygotski, L.S. Thought and Language. Trad. Hanfmann & Vakar. Cambridge: MIT Press, 1962/1934.
Vygotski, L. S. (1989). Pensamento e Linguagem. 2ª edição. São Paulo: Martins Fontes.
Vygotski, L. S. (1997). Fundamentos de defectología. Obras Escogidas. Madrid: Visor.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).