Critical financial education: a pedagogical practice for the Education of Youth and Adults
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e74215Abstract
This research paper brings the results of a pedagogical practice developed in the classroom focused on high school students of youth and Adult Education (EJA) in a State college in northern Mato Grosso. The objective of the practice was to contribute to the training of critical students who know how to evaluate the best option to buy products in promotions and who understand the relevance of doing price research. Data were collected through the recording of audios in the course of the pedagogical practice and the application of a questionnaire open to the end of the implementation of this practice. The results allude that this intervention was relevant to these students, since it contributed to the formation of critical citizens, enabling the construction of skills to cope with situations involving their finances. Finally, the students satisfaction in working with mathematics in this context is highlighted, since the students were motivated and challenged to interpret and solve the mathematical calculations proposed in the problems situations.
References
BBC Mundo. (2015). Pesquisa mede “analfabetismo financeiro” no mundo. Recuperado de:http://www.bbc.com/portuguese/noticias/2015/11/151127_analfabetismo_financeiro_lk
Secretaria de Educação Fundamental. (1998). Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN): Terceiro e Quarto Ciclos do Ensino Fundamental - Matemática. Brasília: MEC.Recuperado de:http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/%20matematica.pdf
Secretaria de Educação Média e Tecnológica. (2000). Parâmetros Curriculares Nacionais + Ensino Médio. Brasília: MEC.
Cerbasi, G. (2013). Investimentos inteligentes. Rio de Janeiro: Sextante.
Cerbasi, G. P. (2016). Dinheiro: Os segredos de quem tem.Como conquistar e manter sua independência financeira. Rio de Janeiro: Sextante.
Domingos, R. (2013). Ter dinheiro não tem segredo. DSOP Educação Financeira LTDA.
Eves, H. (2008). Introdução à história da matemática, tradução: Higino H. Domingues. Campinas. Ed. da UNICAMP.
Exame. - Revista Eletrônica. Endividamento no Brasil bate recorde e deve aumentar devido ao coronavírus. Recuperado de:https://exame.abril.com.br/economia/endividamento-no-brasil-bate-recorde-e-deve-aumentar-devido-ao-coronavirus/
Fonseca, M. (2012). Educação matemática na educação de jovens e adultos. Especificidades, desafios e contribuições. Belo Horizonte: Autêntica.
Freire, P. (2018). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa.São Paulo: Paz e Terra.
Freire, P. (2017). Pedagogia do Oprimido.Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Godoy, A. S. (1995). Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais.Revista de Administração de empresas, 20-29.
Haddad, S. (2008). Tendências atuais na educação de jovens e adultos.Em aberto, 11(56).
Kistemann Júnior, M. A. (2011). Sobre a produção de significados e a tomada de decisão de Indivíduos-consumidores. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro/SP.
Portal G1.(2016). Classe média encolheu em 2015, diz pesquisa.Recuperado de:http://g1.globo.com/jornal-nacional/noticia/2016/05/classe-media-encolheu-em-2015-diz-pesquisa.html
Portal G1. (2016). Percentual de famílias endividadas sobe pelo 5º mês seguido e chega a 63,4%, diz CNC.Recuperado de:https://g1.globo.com/economia/noticia/2019/06/11/percentual-de-familias-endividadas-sobe-pelo-5o-mes-seguido-e-chega-a-634percent-diz-cnc.ghtml
Martins, J. P. (2004). Educação financeira ao alcance de todos.São Paulo. Fundamento Educacional.
Oshima, F. Y. (2017) O custo do analfabetismo para o indivíduo. Rio de Janeiro. Revista Época.
Sardenberg, C. A.(2012). Juros altos – a culpa não é (só) dos bancos. Recuperado de:http://www.institutomillenium.org.br/artigos/juros-altos-culpa-dos-bancos/
Skovsmose, O. (2001). Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. Papirus editora.
Skovsmose, O. (2014). Um convite à educação matemática crítica: perspectivas em Educação Matemática. Papirus editora.
Theodoro, F. R.(2008). O uso da matemática para a educação financeira a partir do ensino fundamental.T.C.C. para obtenção de grau licenciado em matemática apresentado na UNESP. São Paulo.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Eletrônica de Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).