Continuing training of mathematics teachers for the use of digital technologies: an analysis from an extension course on the Scratch software

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e74500

Abstract

Digital technologies can represent new methodological possibilities for the teaching and learning processes of Mathematics. For these possibilities to be beneficial to the pedagogical processes, the teachers involved with the use of such resources must know their potential and functionalities. In order to analyze the possible contributions of a continuing education course for Mathematics teachers on the Scratch software, a qualitative investigation of the case study type was carried out, based on the following problem: what are the possible contributions of a training course of teachers about the Scratch software in the professional performance of the participants? From the observation of an extension course developed in a Research Group on Technologies in Mathematics Education, which had 14 participants, the data of each meeting of the course was recorded, as well as the participation of the course participants. One year after the conclusion of the course, the participants were interviewed to check on their current professional practice, looking for evidence of the course's contributions. To analyze the data, the content analysis method was used. It was possible to identify that the course, more than contributing for the participants to know a differentiated resource for the classroom, made it possible for teachers to become more autonomous in the search for digital technologies that would contribute to the improvement of their students' learning. Collective learning, experienced in a research group, made it possible for these teachers to remain in training and knowledge sharing.

Author Biographies

Flavia Sucheck Mateus da Rocha, PPGECM - UFPR

Mestre em Educação em Ciências e em Matemática, pela UFPR.

Doutoranda em Educação em Ciências e em Matemática (PPGECM), pela UFPR. 

Professora do Centro Universitário Internacional Uninter.

Tânia Teresinha Bruns Zimer, UFPR

Doutora em Educação

Professora Associado na niversidade Federal do Paraná, Curitiba, PR. 

Sérgio Camargo, UFPR

Doutor em Educação para a Ciência

Professor Associado na Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR. 

Marcelo Souza Motta, UTFPR

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática

Professor Adjunto na Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, PR. 

References

Belloni, M. L. (1999). Mediatização – Os desafios das novas tecnologias de informação e comunicação. In: Belloni, M. L. Educação a Distância. (pp. 53-77). Campinas: Editora Autores Associados.

Borba, M. C., Silva, R. S. R. & Gadanidis, G. (2016). Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática. 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora.

Fiorentini, D., Souza Junior, A. J. & Melo G. F. A. de (2003). Saberes docentes: um desafio para acadêmicos e práticos. In: Geraldi, C. M. G., Fiorentini, D. & Pereira, E. M. de A. (orgs.) Cartografia e trabalho docente: professor(a)-pesquisador(a). 2 ed. Campinas, SP: Mercado das Letras.

Garcia, C. M. (1999). Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora.

Gil, A. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas.

Godoy, A. S. (1995). Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de administração de empresas, v. 35, n.2, 57 - 63.

Imbernón, F. (2009). A. formação do professorado deve potencializar a identidade docente. In.: Imbernón, F. Formação permanente do professorado: novas tendências. (pp. 72-78). São Paulo: Cortez.

Imbernón, F. (2010). Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e incerteza. 8 ed. São Paulo: Cortez.

Kenski, V. M. (2011). Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. 8 ed. São Paulo: Papirus.

Moreira, D. A. (2002). O método fenomenológico na pesquisa. São Paulo: Pioneira Thomson.

Mizukami, M. G. N. (2006). Aprendizagem da docência: conhecimentos específicos, contextos e práticas pedagógicas. In: Nacarato, A. M. & Paiva, M. A. V. A formação do professor que ensina matemática. (pp. 213 – 231). Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

Nóvoa, A. (2012). Para una formación de profesores construída dentro de la profesión. Revista de Educación, 350. Septiembre-diciembre, 203 - 218.

Pimenta, S. G. (2012). Formação de professores: identidade e saberes da docência. In. Pimenta, S. G. (org.). (pp. 15 – 72). Saberes pedagógicos e atividade docente. 8 ed. São Paulo: Cortez.

Resnick, M. et al. (2009). Scratch: Programming for All. Communications of the ACM. Vol. 52 N. 11, 60-67. .

Richit, A., Mocroski, L. F. & Kalinke, M. A. (2016). Tecnologias e prática pedagógica em Matemática: tensões e perspectivas evidenciadas no diálogo entre três estudos. In: Kalinke, M. A & Mocroski, L. F (orgs.). Lousa digital & outras tecnologias na Educação Matemática. (pp. 117 – 140). Curitiba: CRV.

Romanowski, J. P. (2007). Formação e profissionalização docente. 3 ed. Curitiba: Ibpex.

Tardif, M. (2014). Saberes Docentes e formação profissional. 17 ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes.

Published

2021-03-09

Issue

Section

Artigos