A proposal for teaching trigonometric ratios at remarkable angles through concrete material Trigonometric Building

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e76836

Abstract

It is important that the teacher promotes development of an active and meaningful learning, searching for methods that aim to go from the concrete to abstract. In this regard, a class proposal involving a concrete material called Trigonometric Building was planned and applied. The objective of this article is to reflect on this teaching practice in order to present possibilities for the mathematics teacher in the use of this material and experimentation in the trigonometry teaching. The proposal uses object manipulation and an application roadmap to obtain sine, cosine and tangent of the remarkable angles results,  so that, through questioning, develop results related to the values of this relationship. After the activity, another questionnaire was applied asking about the effectiveness of the material for the students. The vast majority of students praised the application, showing that it was a facilitator in their learning. In addition, we noticed that the students were able to abstract the result as the value of the trigonometric relations for the 90° angle. With that, we see a potential in the application of such methodology, which can assist the teacher in teaching trigonometry in Elementary and High School.

Author Biographies

Gustavo Gonçalves, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

Eduardo Boff Ribeiro

Gregor Dimitri Teixeira Karoleski

Kelen Berra de Mello

http://lattes.cnpq.br/4422136761763598

References

Araújo, M. S. T. & Abib, M. L. V. S. (2003). Atividades Experimentais no Ensino de Física: diferentes enfoques, diferentes finalidades. Revista Brasileira de Ensino de Física. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/rbef/v25n2/a07v25n2

Bauer, M. W. & GASKELL, G. (orgs.) (2012). Pesquisa Qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes.

Chavante, E. & Prestes, D. (2016) Quadrante matemática, 1º ano: ensino médio. São Paulo: Edições SM.

Fiorentini, D.; Lorenzato, S. (2012) Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados.

Gil, A. C. (2010). Como Elaborar Projetos de Pesquisa. São Paulo: Atlas.

Iezzi, G., Dolce, O., Degenszajn, D., Périgo, R. & Almeida, N. (2016). Matemática: ciência e aplicações: ensino médio. São Paulo: Saraiva.

Lorenzato, S. (2012). Laboratório de ensino de Matemática e materiais didáticos manipuláveis. In: Lorenzato, S. (Org.), O Laboratório de Ensino de Matemática na Formação de Professores. (pp 3-38). Campinas: Autores Associados.

Marandino, M (2002). Tendências Teóricas e Metodológicas no Ensino de Ciências. São Paulo: USP. Recuperado de https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/349832/mod_resource/content/1/Texto18%201%20-%20Marandino%20Tend%C3%AAncias%20no%20Ensino%20de%20ci%C3%AAncias%20final.pdf

Oliveira, M. B. (2017). Material manipulativo na prática em matemática: percepções dos bolsistas do Pibid. (Trabalho de Conclusão de Curso). Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, campus Caxias do Sul, Caxias do Sul. Recuperado de http://matematica.caxias.ifrs.edu.br/wp-content/uploads/2018/10/2017-12-04-MICHELE-BRANCAGLIONE-DE-OLIVEIRA.pdf

Paiva, M. R. (2015). Matemática: Paiva. São Paulo: Moderna.

Passos, C. L. B. (2012). Materiais manipuláveis como recursos didáticos na formação de professores de matemática. In: Lorenzato, S. (Org.), O Laboratório de Ensino de Matemática na Formação de Professores. Campinas: Autores Associados.

Ribeiro, J. (2012). Matemática: ciência, linguagem e tecnologia, 1: ensino médio. São Paulo: Scipione.

Silva, M. N. M. (2010, agosto). O Papel Atual da Experimentação no Ensino de Física. In.: Anais do XI Salão de Iniciação Científica (pp. 903-905). Porto Alegre: Pontifícia Universidade Católica. Recuperado de: http://www.pucrs.br/edipucrs/XISalaoIC/Ciencias_Exatas_e_da_Terra/Fisica/84372-MAURICIONOGUEIRAMACIELDASILVA.pdf

Silveira, F. L. & Ostermann, F. (2002). A Insustentabilidade da Proposta Indutivista de “Descobrir a lei a partir de resultados experimentais”. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. Recuperado dehttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/download/10052/15382

Souza, J. R. & Pataro, P. R. M. (2015). Vontade de Saber Matemática, 9º ano. São Paulo: FTD.

Vasconcelos, C. S. (2002) Construção do conhecimento em sala de aula. São Paulo: Liberdad.

Vale, I. (1999) Materiais manipuláveis na sala de aula: o que se diz, o que se faz. In: APM (Eds.), Actas do ProfMat 99 (p. 111-120). Lisboa: APM. Recuperado de http://www.academia.edu/1493722/Materiais_manipul%C3%A1veis_na_sala_de_aula_o_que_se_diz_o_que_se_faz

Published

2021-03-09

Issue

Section

Relatos de Experiências