Proportionality in the 9th grade of the 1st cycle of secondary education: An analysis of the skills developed
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e77540Abstract
The learning of content on proportionality is directly and indirectly called into question by teachers, especially of the disciplines that mobilize this knowledge to give treatment of the specific contents of the discipline, namely physics, chemistry, geometry and others. Understanding the multiplicative relationship is essential for learning proportionality and its use in different contexts. To this end, it is the responsibility of the Mathematics teacher to develop these skills and abilities, which begins early in primary education and is taught explicitly in the 9th grade of the 1st cycle of secondary education, of the angolan teaching subsystem. In this order, looking at the impact of knowledge of proportionality, on daily life and understanding of contents of other disciplines, the development of the study was elected, trying to answer the following question: do the knowledge acquired by the students of the 9th grade of secondary education favor, in a positive way, the frequency of programs whose treatment of the contents require the mobilization of knowledge about proportionality? For this purpose, a test was applied to the students of the 9th grade, with which, through the qualitative analysis of the results, it was possible to assess whether the skills developed favored the successful follow-up of mathematics programs and related disciplines. The results achieved show weaknesses in the knowledge acquired by the students and, consequently, fragility in the skills achieved.
References
Bogdan, R. & Biklen, S. (1994). Investigação Qualitativa em Educação. Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora
Castro, F. A. De (2015). A relação da proporcionalidade com outros temas matemáticos. Dissertação (dissertação de mestrado) apresentada à Universidade Federal de Viçosa. Brasil.
Costa, M. S. & Allevato, N. S. G. (2015). Proporcionalidade e função afim: uma possível conexão através da resolução de problemas. XIV CIAEM-IACME, Chiapas, México.
Davis, B. e Renert, M. (2014). The Math Teachers Know: profound understanding of emergent mathematics. NY: Routledge.
Domingas, A. & Morgado, J. C. (2018). Políticas Curriculares no 1º Ciclo do Ensino Secundário em Angola: da flexibilização à inovação em Matemática. In J. Sousa, J. A. Pacheco, J. C. Morgado & N. Rodrigues (Orgs.), Flexibilizar e inovar o currículo para mudar e melhorar a escola, (29-39). Braga: IEUM. Disponível em https://www.cied.uminho.pt/sites/default/files/2019-06/Livro%20de%20%20Atas.pdf [Acesso a 25 de Maio de 2019].
Domingas, A. (2019). Currículo e Aprendizagem da Matemática: Um estudo no 1º Ciclo do Ensino Secundário em Benguela, Angola (tese doutoramento). Instituto de Educação da Universidade do Minho. Portugal.
Guerra, F. U. e Hernández, C. G. (2014). Una praxeología matemática de escala en un texto universitario. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 279-293.
INIDE (2013). Programa de Matemática – 7ª, 8ª e 9ª classes.______: Editora Moderna.
Lamon, S. J. (2016). Teaching Fractions and Ratios for understanding: essential content knowledge and instructional strategies for teachers. New Jersey e London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Menduni-Bortoloti, R. D’A., Barbosa, J. C. (2017). A Construção de uma Matemática para o Ensino do Conceito de Proporcionalidade Direta a partir de uma Revisão Sistemática de Literatura. Bolema, Rio Claro (SP), v. 31, n. 59, p. 947-967.
Miranda, J. A. (2016). Desenvolvimento do Raciocínio Proporcional: uma Sequência didática para o sexto ano do Ensino Fundamental. Disponível em https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17957/1/DesenvolvimentoRaciocinioProporcional.pdf [Acesso a 27 de Maio 2020].
Neves, M. A. F. & Faria, L. (2018). Preparação para a prova final 2018. Matemática 9ª ano. Porto: Porto Editora.
Neves, M. A. F. e Faro, M. L. M. (2000). Matemática 9º ano. Porto: Porto Editores.
Nobre, S.; Amado, N. e Ponte, J. P. (2014). O papel das diversas representações na resolução de problemas, em diferentes contextos, no estudo da proporcionalidade inversa. In Martinho, M. H., Tomás Ferreira, R. A., Boavida, A. M., & Menezes, L. (Eds.). Atas do XXV Seminário de Investigação em Educação Matemática. Braga: APM., pp. 425-442.
Ponte, J. P.; Silvestre, A. I.; Garcia, C.; Costa, S. (2010). O desenvolvimento do conceito de proporcionalidade directa pela exploração de regularidades. Tarefas para o 1º e 2 º ciclos do Ensino Básico: Materiais de apoio ao professor. Disponível em http://www.apm.pt/files/_Materiais_Proporcionalidade__(IMLNA)_4cfc0dcb29b46.pdf [Acesso a 1 de maio de 2020].
Ramos, M. V. C. (2009). La investigación como función del profesional de la educación: Modo de actuación profesional pedagógica. In R, A. S. Salcedo & E. C. Delgado (Orgs.), Selección de lecturas de metodologia de la investigación educativa (17-31).
Rigual, L. R., Torres, N. E. C., Gónzalez, Y. M. e Frometa, L. B. (2017). Tratamento metodológico de los conceptos matemáticos. In Carvalho, I. M. R., Huvi, J. B., Mendes, M. C. B. e Manuel, T. (Org.), Problemáticas e perspectivas do Ensino Superior em Benguela: Um livro de actas das VII jornadas científico-pedagógicas do ISCED – Benguela (pp. 157 - 159). Benguela: KAT – Editora.
Santos, D. M., Santos-Wagner, V. M. P. (2016). Raciocínio proporcional em livros didáticos de matemática: abordagem relacional ou procedimental? VIDYA, v. 36, n. 1, p. 187-201.
Santos, D. M., Santos-Wagner, V. M. P. (2013). Jogo soma 10: factos fundamentais e cálculos mental. In TEIA, Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v4, nº2, (1-15).
Silvestre, A. I., Ponte, J. P. (2013). Raciocínio proporcional: uma perspetiva atual. Educação e Matemática. Revista da associação de professores de matemática, p. 17 - 20.
Silvestre, A. I.; Ponte, J. P. (2012). Proporcionalidade directa no 6.º ano de escolaridade: uma abordagem exploratória. Revista interacções: v. 8 n.º 20 pp. 70 -97.
Silvestre, A. I., Ponte, J. P. (2009). Ser ou não ser uma relação proporcional: Uma experiência de ensino com alunos do 6.º ano. In Actas do XX seminário de investigação em educação matemática. Viana do Castelo: APM.
Spinillo, A. G. (2016). Ensinando Proporção a Crianças: alternativas pedagógicas em sala de aula. Boletim GEPEM, Rio de Janeiro, n. 43, p. 11-48, ago./dez. 2003.
Thudichum, B., Passos, I. C. & Correia, O. F. (2018a). 9 Matemática: preparar a prova final 2019. ___: Raiz editora.
Thudichum, B., Passos, I. C. & Correia, O. F. (2018b). Matemática 3º ciclo: Questões de provas finais nacionais e de testes intermédios 2010-2018. Lisboa: Instituto de Avaliação Educativa, I.P.
Valdés, A. Q., Navarro, M. V., Unzueta, S. P., Arenas, J. C., Mengana, F. R., Pérez, M. A. & Jiménez, E. V. (2005). Matemática 9º grado. Cuaderno complementário. La Habana: Pueblo y Educación.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Eletrônica de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).