Gagné's 'instructional events' implicated in Quiz games in Mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e77807

Abstract

The objective of this research is to understand how the learning process of Mathematics is carried out in a 9th grade elementary school class in a public school in Paraná. To this end, we analyze the execution of quiz games over the course of a school year, according to the 'instructional events' external to Robert Gagné's learning. Using Grounded Theory's methodological basis for the collection and analysis of research data, the results reveal that instructional events are present in didactic strategies of quiz games in the classroom, learning mathematics. We also point to 'captivating questioning' as a possible external instruction event that can satisfy or even provide conditions for learning with quizzes designed and developed by the students themselves.

Author Biographies

Ingrid Aline de Carvalho Ferrasa, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia - UTFPR.

Awdry Feisser Miquelin, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Professor Associado II no Departamento Acadêmico de Ensino da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Campus Ponta Grossa

Professor do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia (Câmpus Ponta Grossa) Mestrado e Doutorado.

Nilcéia Aparecida Maciel Pinheiro, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Professora titular do Departamento de Matemática da Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

Professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia (Câmpus Ponta Grossa) Mestrado e Doutorado

Guataçara dos Santos Junior, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Professor da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Campus Ponta Grossa

Professor do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia (Câmpus Ponta Grossa) Mestrado e Doutorado.

References

Bianchini, G., & Gerhardt, T.; Dullius, M. M. (2010). Jogos no ensino de matemática “quais as possíveis contribuições do uso de jogos no processo de ensino e de aprendizagem da matemática?”. Revista Destaques Acadêmicos, CETEC/UNIVATES, v. 2, n. 4. Recuperado de http://www.univates.br/revistas/index.php/destaques/article/view/83/81

Cauduro, P. J. (2014). Um estudo da metodologia de Robert Gagné aplicada ao Ensino de Biofísica (Dissertação de Mestrado em Educação em Ciências). Universidade Federal de Santa Maria. Centro de Ciências Naturais e Exatas, Rio Grande do Sul. Recuperado de https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/6682/CAUDURO%2C%20PAOLA%20JARDIM.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Corbin, J., & Strauss, A. (1990) Grounded Theory Research: Procedures, Canoan and Evaluative Criteria. Qualitative and Sociology, 13(1), pp. 1–21. Recuperado de https://link.springer.com/article/10.1007/BF00988593

Costa, C. J. M. S. (2012). A importância do jogo no processo de ensino e aprendizagem de alunos com perturbação de hiperatividade e défice de atenção (Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação na Especialidade em Domínio Cognitivo-Motor) – Escola Superior de Educação João de Deus, Lisboa.

Flemming, D. M. (2009). Jogos como recursos didáticos nas aulas de Matemática no contexto da Educação Básica, Educação Matemática em Revista, pp. 1–7.

Freire, P. (2011). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.

Gagné, R. M. (1968). Contributions of learning to human development. Psychol Rev.

Gagné, R. M. (1970). The conditions of Learning. 2 ed. Florida: Holt, Rinehart & Winston.

Gagné, R. M. (1974) Como se realiza a aprendizagem. Rio de Janeiro. Livros Técnicos e Científicos Editora AS.

Gagné, R. M. (1980). Princípios essenciais da aprendizagem para o ensino. Trad, Rute V. A. Baquero. Porto Alegre: Globo.

Gagné, R. M. (1984). Learning outcomes and their effects: useful categories of human performance. Am Psychol.

Gagné, R. M. (1985). The conditions of learning and theory of instruction. Japão, Holt Saunders International Editions.

Gagné, R. M., Briggs, L. & Wagner, W. (1992). Principles of Instructional Design 4 ed. Fort Worth, TX: HBJ College Publishers.

Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research, Observations. New York: Routledge. p. 282.

Grando, R. C. O. (2000). Conhecimento Matemático e o Uso de Jogos na Sala de Aula (Tese de Doutorado em Educação). Universidade Estadual de Campinas, Campinas. Recuperado de http://repositorio.unicamp.br/jspui/browse?type=author&value=Grando%2C+Regina+Celia&value_lang=pt_BR

Huizinga, J. (2000) Homo Ludens, Editora Perspectiva, 4 ed., p. 162.

Miranda, S. (2001). Do fascínio do jogo à alegria do aprender nas séries iniciais. Papirus Editora, Campinas.

Paraná. (2008). Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares de Matemática para a Educação Básica e para o Ensino Médio. Curitiba: SEED. 82 p. Recuperado de http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/diretrizes/dce_mat.pdf

Orlick, T. (1989). Vencendo a competição. São Paulo: Círculo do Livro.

Yin, R. K. (2016). Pesquisa qualitativa do início ao fim. Tradução: Daniel Bueno; revisão técnica: Dirceu da Silva. – Porto Alegre: Penso. p. 313.

Selva, K. R., & Camargo, M. (2009). O jogo matemático como recurso para a construção do conhecimento. In ENCONTRO GAÚCHO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 10., 2009, Ijuí. Anais... Ijuí: Unijui, 13 p.

Silva, A. F., & Kodama, H. M. Y. (2004). Jogos no ensino da matemática. II Bienal da Sociedade Brasileira de Matemática, UFBa. Recuperado de http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/MATEMATICA/Artigo_Matiko.pdf

Strauss, A., & Corbin, J. (2008). Pesquisa Qualitativa Técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada. 2 ed. Porto Alegre: Artmed. 288 p.

Published

2021-05-28

Issue

Section

Artigos