Gagné's 'instructional events' implicated in Quiz games in Mathematics
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e77807Abstract
The objective of this research is to understand how the learning process of Mathematics is carried out in a 9th grade elementary school class in a public school in Paraná. To this end, we analyze the execution of quiz games over the course of a school year, according to the 'instructional events' external to Robert Gagné's learning. Using Grounded Theory's methodological basis for the collection and analysis of research data, the results reveal that instructional events are present in didactic strategies of quiz games in the classroom, learning mathematics. We also point to 'captivating questioning' as a possible external instruction event that can satisfy or even provide conditions for learning with quizzes designed and developed by the students themselves.
References
Bianchini, G., & Gerhardt, T.; Dullius, M. M. (2010). Jogos no ensino de matemática “quais as possíveis contribuições do uso de jogos no processo de ensino e de aprendizagem da matemática?”. Revista Destaques Acadêmicos, CETEC/UNIVATES, v. 2, n. 4. Recuperado de http://www.univates.br/revistas/index.php/destaques/article/view/83/81
Cauduro, P. J. (2014). Um estudo da metodologia de Robert Gagné aplicada ao Ensino de Biofísica (Dissertação de Mestrado em Educação em Ciências). Universidade Federal de Santa Maria. Centro de Ciências Naturais e Exatas, Rio Grande do Sul. Recuperado de https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/6682/CAUDURO%2C%20PAOLA%20JARDIM.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Corbin, J., & Strauss, A. (1990) Grounded Theory Research: Procedures, Canoan and Evaluative Criteria. Qualitative and Sociology, 13(1), pp. 1–21. Recuperado de https://link.springer.com/article/10.1007/BF00988593
Costa, C. J. M. S. (2012). A importância do jogo no processo de ensino e aprendizagem de alunos com perturbação de hiperatividade e défice de atenção (Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação na Especialidade em Domínio Cognitivo-Motor) – Escola Superior de Educação João de Deus, Lisboa.
Flemming, D. M. (2009). Jogos como recursos didáticos nas aulas de Matemática no contexto da Educação Básica, Educação Matemática em Revista, pp. 1–7.
Freire, P. (2011). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.
Gagné, R. M. (1968). Contributions of learning to human development. Psychol Rev.
Gagné, R. M. (1970). The conditions of Learning. 2 ed. Florida: Holt, Rinehart & Winston.
Gagné, R. M. (1974) Como se realiza a aprendizagem. Rio de Janeiro. Livros Técnicos e Científicos Editora AS.
Gagné, R. M. (1980). Princípios essenciais da aprendizagem para o ensino. Trad, Rute V. A. Baquero. Porto Alegre: Globo.
Gagné, R. M. (1984). Learning outcomes and their effects: useful categories of human performance. Am Psychol.
Gagné, R. M. (1985). The conditions of learning and theory of instruction. Japão, Holt Saunders International Editions.
Gagné, R. M., Briggs, L. & Wagner, W. (1992). Principles of Instructional Design 4 ed. Fort Worth, TX: HBJ College Publishers.
Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research, Observations. New York: Routledge. p. 282.
Grando, R. C. O. (2000). Conhecimento Matemático e o Uso de Jogos na Sala de Aula (Tese de Doutorado em Educação). Universidade Estadual de Campinas, Campinas. Recuperado de http://repositorio.unicamp.br/jspui/browse?type=author&value=Grando%2C+Regina+Celia&value_lang=pt_BR
Huizinga, J. (2000) Homo Ludens, Editora Perspectiva, 4 ed., p. 162.
Miranda, S. (2001). Do fascínio do jogo à alegria do aprender nas séries iniciais. Papirus Editora, Campinas.
Paraná. (2008). Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares de Matemática para a Educação Básica e para o Ensino Médio. Curitiba: SEED. 82 p. Recuperado de http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/diretrizes/dce_mat.pdf
Orlick, T. (1989). Vencendo a competição. São Paulo: Círculo do Livro.
Yin, R. K. (2016). Pesquisa qualitativa do início ao fim. Tradução: Daniel Bueno; revisão técnica: Dirceu da Silva. – Porto Alegre: Penso. p. 313.
Selva, K. R., & Camargo, M. (2009). O jogo matemático como recurso para a construção do conhecimento. In ENCONTRO GAÚCHO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 10., 2009, Ijuí. Anais... Ijuí: Unijui, 13 p.
Silva, A. F., & Kodama, H. M. Y. (2004). Jogos no ensino da matemática. II Bienal da Sociedade Brasileira de Matemática, UFBa. Recuperado de http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/MATEMATICA/Artigo_Matiko.pdf
Strauss, A., & Corbin, J. (2008). Pesquisa Qualitativa Técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada. 2 ed. Porto Alegre: Artmed. 288 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).