In search of understandings on the use of digital resources in the creation of mathematical learning objects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e80312

Abstract

This work aims to seek understandings about which digital resources are being used in order to create learning objects for the teaching of Mathematics and how this had happened. It is a systematic mapping of theses and dissertations published in the period from 2010 to 2019 on the Capes Platform, following the five steps proposed by Petersen et al. (2008). Eighteen surveys were obtained and, from their reading, a list of the digital resources indicated for the construction of learning objects for the teaching of Mathematics was presented. In this process, twelve resources were identified, used to explore different mathematical contents, such as Functions and Geometry and, also, different levels of education, from Basic Education to Higher Education. It was possible to notice that GeoGebra and Scratch were the resources that had the most prominence in these works and thus, for almost all authors, the use of learning objects requires new positions from teachers and opens new perspectives.

References

Andrade, V. G. D. (2017). O desenvolvimento do aplicativo Ra.Geo: contribuições da realidade aumentada para o ensino de geometria espacial. (Dissertação de mestrado em Educação para Ciências e Matemática). Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goias, Jataí.

Antunes, G. A. (2016). Objeto de aprendizagem para funções exponencial e logarítmica com aplicações no ensino médio e em cursos técnicos. (Dissertação de mestrado em Ensino de Ciências e Matemática). Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte.

Cappelin, A. (2015). O ensino de funções na lousa digital a partir do uso de um Objeto de Aprendizagem construído com vídeos. (Dissertação de mestrado em Educação em Ciências e em Matemática). Universidade Federal do Paraná, Curitiba.

Chitolina, V. A. (2013) Geometria dos Mosaicos: Uma Proposta Contextualizada na História da Matemática. (Dissertação de mestrado em Ensino Científico e Tecnológico). Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões. Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Erechim.

Farias, A. P. D.(2017). O software de programação scratch na formação inicial do professor de matemática por meio da criação de objetos de aprendizagem. (Dissertação de mestrado em Ensino de Matemática). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina.

Filho, R. B. A. Q. (2015). Objetos de aprendizagem: estudo de funções com o apoio do GeoGebra. 2015. 113 f. (Dissertação de mestrado profissional em Matemática em Rede Nacional). Universidade Federal De Campina Grande, Rio de Janeiro.

Institute of Electrical and Eletronics Engineers. (2000). Learning Technology Standartds Committee (LTSC). Draft Standard for Learning Object Metadata. Recuperado de <http://ltsc.ieee.org/>.

Kalinke, M. A. & Balbino, R. (2016). O. Lousas digitais e objetos de aprendizagem. In: Kalinke, M. A. & Mocrosky, L. F (orgs.). Lousa digital & outras tecnologias na Educação Matemática. (pp. 13-32). Curitiba: CRV.

KenskI, V. M. (2012). Educação e Tecnologias: O novo ritmo da Informação. 8 ed.- Campinas, SP: Papirus.

Lemke, R. (2017). Funções reais de duas variáveis e GeoGebra: um livro dinâmico para o ensino de cálculo. (Dissertação de mestrado em Ensino de Ciências, Matemática e Tecnologias). Universidade do Estado de Santa Catarina, Joinville.

Lévy, P. (2010). As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. 2° ed. Rio de Janeiro: Editora 34.

Lima, J. M. (2019). Objetos dinâmicos de aprendizagem para exploração do conceito de função na perspectiva da covariação. (Dissertação de mestrado Programa de Pós- Graduação em Ensino de Ciências, Matemática e Tecnologias). Universidade do Estado de Santa Catarina. Joinville.

Meireles, T. (2017). Desenvolvimento de um objeto de aprendizagem de matemática usando o Scratch: da elaboração à construção. (Dissertação de mestrado em Educação em Ciências e em Matemática). Universidade Federal do Paraná. Curitiba.

Mota, M. M. C. (2019). O uso de objetos de aprendizagem para o ensino e aprendizagem de Estatística no Ensino Médio. 2019. 112 f. (Dissertação de mestrado em Educação Matemática). Universidade Federal de Juiz de Fora. Juiz de Fora.

Motta, M. S. Basso, S. J. L. & Kalinke, M. A. (2019). Mapeamento sistemático das pesquisas realizadas nos programas de mestrado profissional que versam sobre a aprendizagem Matemática na Educação Infantil. Revista Actio, 1-22.

Moura, D. A. D. S. (2014). Perspectivas no estudo de limite: numa perspectiva figural e conceitual - foco em objetos de aprendizagem. (Dissertação de mestrado em Ensino de Ciências e Matemática). Pontifícia Universidade Católica De Minas Gerais, Belo Horizonte.

Nesi, T. L., Kalinke, M. A., Motta, M. S. & Mocrosky, L. F. (2019) Objetos de Aprendizagem de Matemática: um panorama do que dizem alguns estudos no Brasil. Revista Novas Tecnologias na Educação, vol. 17.

Petersen, K. Feldt, R. Mujtaba. S & Mattsson, M. (2008). Systematic mapping studies in software engineering. In: International conference on evaluation and assessment in software engineering (1-12). Italy. Proceedings. Italy: university of bari. Recuperado de https://www.scienceopen.com/document/read?vid=6d552894-2cc3-4e2b-a483-41fa48a37ef8

Pinto, J. E. (2015). Objeto de aprendizagem para o ensino de números complexos com aplicações na área técnica em eletroeletrônica. (Dissertação de mestrado em Ensino de Ciências e Matemática). Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte.

Puhl, C. S. Números complexos: interação e aprendizagem. 2016. 245 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade de Caixas do Sul, Caxias do Sul, 2016.

Oliveira, L. P.(2013a). Ensino-aprendizagem de matemática financeira usando objeto de aprendizagem e a abordagem Quiz. (Dissertação de mestrado em Ensino de Ciência). Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo.

Oliveira, V. L. P. (2013b). Vivenciando objetos de aprendizagem na perspectiva da aprendizagem significativa: análise das contribuições de uma formação continuada desenvolvida com um grupo de professores de matemática de Ipatinga (MG). (Dissertação de mestrado em Educação Matemática). Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto.

Richit, A. Mocrosky, L. F. & Kalinke, M. A. (2015). Educação Matemática: pesquisas e possibilidades. In: L. F. Mocrosky & M. A. Kalinke. In: Tecnologias e Prática Pedagógica em Matemática: tensões e perspectivas evidenciadas no diálogo entre três estudos. (pp. 117-140). Curitiba: UTFPR,

Rocha, F. S. M. (2018). Análise de projetos do Scratch desenvolvidos em um curso de formação de professores. Dissertação de mestrado em Educação em Ciências e em Matemática). Universidade Federal do Paraná, Curitiba.

Rocha, M. J. D. (2015). Criação de um objeto de aprendizagem com funções arco seno e arco cosseno aplicadas na área eletroeletrônica. 2015. (Dissertação de mestrado em Ensino de Ciências e Matemática). Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte.

Rolim, M. R. L. B. (2014). O Ensino de Matemática Financeira por meio da criação de objetos de aprendizagem. (Tese de doutorado em Ensino de Ciências). Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo.

Santos, C. E, Lourenço, J. L, Júnior, A. R. P & Barbosa, L. F. W. (2008). Desenvolvimento de um sistema baseado em blocos para programação intuitiva em microcontroladores. In XII Encontro Latino Americano de Iniciação Científica e VIII Encontro Latino Americano de Pós-Graduação (pp. 1-4). Paraíba, Brasil. Recuperado de http://www.inicepg.univap.br/cd/INIC_2008/anais/arquivosINIC/INIC0372_01_A.pdf

Tikhomirov, O. K. (1981). The psychological Consequences of Computerization. In J. V. Wertsch. (Eds..), The Concept of Activity in Soviet Psychology, (pp. 256- 278). New York, NY: M. E. Sharpe Inc.

Wiley, D. (2000) Learning object design and sequencing theory. (Tese de Doutorado). Brigham Young University, EUA.

Published

2021-10-25

Issue

Section

Artigos