Mediating The Construction Of Scenarios Animated By Students With Indicatives Of High Skills / Superdotation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e80940

Abstract

The research sought to understand the role of communication and how it occurs in the construction of animated scenarios in mathematics teaching for students with indicatives of AH/SD. This is a qualitative study of an interpretative nature, whose data analysis took two episodes as anelement, each occurring in a Multifunctional Resource Room II (SRM II) of a public school, with students with indications of High Skills andGiftedness ( AH/SD). The data used include the planning and audio and video recordings of the computer screens used by the students. It was identified in communication as social interaction, focusing on the action of questioning in the light of Inquiry based-learning possibilities of jointconstruction of mathematical meanings explored during the construction of animated scenarios in GeoGebra software. There was also a need tobuild frameworks for anticipating student strategies and teacher actions against these strategies in order to ensure student-student and student-teacher-student interactions throughout the class, promoting the construction and appropriation of mathematical meanings by the group.

References

Artigue, M. & Blomhøj, M. (2013) Conceptualizing inquiry-based education in mathematics. ZDM Mathematics Education, v. 45, 797-810.

Ministério da Educação e Cultura (2018). Base Nacional Comum Curricular. Disponível a partir de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/.

Brasil. (2000). Parâmetros Curriculares Nacionais. Disponível a partir de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/pcn/livro01.pdf

Bueno, A. C.; Basniak, M. I. (2020, agosto). Construcción de escenarios en GeoGebra en la movilización de conocimientos matemáticos por alumnos con altas habilidades/ superdotados. Revista Paradigma (Extra 2), Vol. XLI, p. 252-276.

Bueno, A. C Basniak, M. I. (2020, febrero) Ensino de Matemática a alunos com Altas Habilidades/Superdotação por meio da construção de cenários animados no GeoGebra. In Anais do X Congresso Internacional sobre Ensenanza de las Matemáticas. Recuperado de endereço eletrônico.

Leinhardt, G.; Steele, M. D. (2005). Seeing the Complexity of Standing to the Side: Instructional Diologues. Cognition and Instruction, 23:1, p. 87-163.

Menezes, L.; Ferreira, R. T.; Martinho, M. H. & Guerreiro, A. (2014). Comunicação nas práticas letivas dos professores de Matemática. In: Ponte, João Pedro da (org.), Práticas Profissionais dos Professores de Matemática. (pp. 135-165). Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.

Nicol, C. (1999). Learning to teach mathematics: Questioning, listening, and responding. Educational Studies in Mathematics, 37(1), 45-66.

Procópio, W. (2011). O Currículo de Matemática do Estado de São Paulo: sugestões de atividades com o uso do GeoGebra. (Dissertação de Mestrado em Educação Matemática). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

Rodrigues, R. V. R.; Cyrino, M. C. C. T.; Oliveira, H. M. (2018) A comunicação no Ensino Exploratório: visão profissional de futuros professores de Matemática. Bolema, v. 32, n. 62, p. 967-989.

Valente, J. A. (1998) Por que o computador na Educação? In: Valente, J. A. (Org.). Computadores e conhecimento: repensando a educação. (pp. 29-53). Campinas: Gráfica UNICAMP.

Published

2021-10-26

Issue

Section

Artigos