Methodological proposal for the representation of plans through the geogebra software
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e80959Abstract
This article is part of the qualitative-quantitative research carried out as a partial requirement for obtaining a Master's Degree in Educational Sciences in the specialty of Mathematics Teaching, at the Higher Institute of Educational Sciences of Cuanza Sul, in Angola. The same aimed to present a methodological proposal of the sequence of interactive procedures for the representation of plans, using the GeoGebra software including its dynamic process in students of the II and III year of the Mathematics Teaching Course, from the Higher Institute of Educational Sciences of Uíge (ISCED-Uíge). To fulfill this goal, bibliographic research and action research were carried out, and the questionnaire was the main instrument for data collection. The results obtained and the satisfaction noted by the students during the developed activities indicated that the GeoGebra software is a practical, dynamic and attractive resource that can break paradigms in order to transform the student into an increasingly active agent, thus improving the quality of the Descriptive Geometry teaching-learning process. Therefore, this research is expected to boost the teaching-learning process of Descriptive Geometry combined with the GeoGebra software to improve the quality of the respective process and respond to society's challenges.
References
Borba, M. C., & Penteado, M. C. (Dezembro de 2002). Pesquisas em Informática e Educação Matemática. Educação em Revista, 36. Obtido em 15 de Outubro de 2019, de http://www.rc.unesp.br/gpimem/downloads/artigos/borba/pesquisa_infoeem.pdf
Cerqueira, P. R. (Julho de 2017). O uso do software GeoGebra para visualizar o comportamento do gráfico de funções seno e cosseno quanto aos movimentos de translação,reflexão e deformação. Cruz das Almas-Bahia.
Coutinho, C. P., Sousa, A., Dias, A., Bessa, F., Ferreira, M. J., & Vieira, S. (2009). Investigação – Acção: Metodologia preferencial nas práticas educativas. Revista: Psicologia, Educação e Cultura, XIII, 455-479.
Knechtel, M. d. (2014). Metodologia da pesquisa em educação: uma abordagem teórico-prática dialogada. Curitiba: Intersaberes.
Lei-nº17/16. (7 de Outubro de 2016). Lei de Bases do Sistema de Educação e Ensino. Diário da República I Série nº 170 de 07 de Outubro. Luanda, Angola.
Libâneo, J. C. (2007). Educação Escolar: políticas, estrutura e organização (5ª ed.). São Paulo: Cortez.
Lima, H. G., & Costa, D. M. (2007). Desenvolvimento de um software para o aprendizado de Geometria Descritiva. Curitiba, Brasil.
Magnus, M. C. (2010). Professor e tecnologia: A postura do educador de Matemática, no município de são joão do sul/sc, diante dos avanços tecnológicos. Araranguá, Brasil. Obtido em 4 de Novembro de 2020, de http://www.uniedu.sed.sc.gov.br/wp-content/uploads/2013/10/Maria-Carolina-Machado-Magnus.pdf
Marconi, M. d., & Lakatos, E. M. (2003). Fundamentos de metodologia científica (5ª ed.). São Paulo: Altas S.A.
Prodanov, C. C., & Freitas, E. C. (2013). Metodologia do trabalho científico: Métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. (2ª). Novo Hamburgo, Rio Grande do Sul, Brasil: Feevale. Obtido em 10 de Novembro de 2019, de http://www.feevale.br/Comum/midias/8807f05a-14d0-4d5b-b1ad-1538f3aef538/E-book%20Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf
Santos, E. T., & Martinez, M. L. (2000). Software para ensino de Geometria e Desenho Técnico. São Paulo, Brasil: Gráfica Ouro Preto.
Silva, P. C. (2018). Geometria Espacial: Uso do aplicativo GeoGebra em Smartphones. Catalão-GO.
Thiollent, M. (1986). Metodologia da Psquisa-ação. (2ª). São Paulo, Brasil: Cortez Editora - Autores Associados. Obtido em Outubro de 22 de 2019, de https://www.academia.edu/32028417/Metodologia_Da_Pesquisa_Acao_Michel_Thiollent?auto=download&email_work_card=download-paper
Zulato, R. B. (2007). A natureza da aprendizagem matemática em um ambiente online de formação continuada de professores. Rio Claso, São Paulo. Obtido em 24 de Setembro de 2019, de http://www.rc.unesp.br/gpimem/downloads/teses/zulatto_rba_dr_rcla.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).