National Curriculum Parameters and Common National Curriculum Base: A Comparison Based on the Mathematical Discipline
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e81267Abstract
This article aims to compare the National Curriculum Parameters and the Common National Base Curriculum, observing the part dedicated to the subject of mathematics, to answer the questions: what was updated between one curricular document and another? What are the differences and similarities between the two? In order to try to answer them, we carried out a bibliographic research contextualizing the creation of curricular documents in the last 50 years and we made a comparison between the two documents. As a result, we realized that both the BNCC and the PCN were documents constructed without the participation of teachers and researchers, without considering the contributions that they could bring to these debates and that the BNCC foresaw the creation of state and municipal curricula to complement it. Even so, the PCN had the purpose of providing elements to broaden the debate of the teachers, while the BNCC and another one of a normative character. This was a need that could bring difficulties as some states and municipalities may have technical difficulties in this elaboration. It still seemed to us that algebra was highlighted in the BNCC, since it became a thematic unit, and the study of functions became mandatory in elementary school.
References
Brasil(1998). Parâmetros Curriculares Nacionais. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Terceiro e Quarto Ciclos do Ensino Fundamental. Matemática. Brasília.
Brasil (2017). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Brasília.
Castro, G. A. M., Santo, C. F. A. E., Barata, R. C., Almouloud, S. A. (2020). Desafios para o Professor de Ciências e Matemática Revelados pelo Estudo da BNCC do Ensino Médio. Revista Eletrônica de Educação Matemática. Volume 15. Florianópolis P. 01-32. Recuperado de: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2020.e73147.
Favero, D. C. B. P., Manrique, A. L. (2021). A Abordagem do Pensamento Algébrico da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Revista Eletrônica de Educação Matemática. Volume 16. Florianópolis. P. 01-17. Recuperado de:https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/75727/45765.
Fiorentini, D. (1995). Alguns modos de ver e conceber o ensino da Matemática no Brasil. Revista Zetetiké. Volume 3. Campinas. P. 01 -38.
Pais, Luiz Carlos. Estratégias de ensino da geometria em livros didáticos de matemática em nível de 5ª à 8ª série do ensino fundamental. In: III SIPEM, 2006, Águas de Lindóia. Anais do III Sipem. v. 01. São Paulo: SBEM, 2006. p. 01-18.
Pereira, J. P. O., Pereira, J. P. O. (2018). O Currículo e a Aprendizagem: Uma Análise Comparativa entre BNCC e o PCN no Eixo de Números e Operações dos Anos Finais do Ensino Fundamental. V Congresso Nacional de Educação. Pernambuco.
Pinto, A. H. (2017). A Base Nacional Comum Curricular e o Ensino de Matemática: Flexibilização ou Engessamento do Currículo Escolar. Revista Bolema. Volume 31. Número 59. Rio Claro. P.1045-1060.
Scremin, G., Righi, F. P. (2020). Ensino de Álgebra no Ensino Fundamental: Uma Revisão histórica dos PCN à BNCC. Ensino em Revista. V 27. Número 2. Uberlândia. P. 409-433.
Souza, H. L. (2017). A Base Nacional Comum Curricular (BNCC) no Ensino da Matemática nos Anos Iniciais: Avanço e/ou Retrocesso? Trabalho de Conclusão do Curso de Pedagogia. Universidade Federal do Ceará.
Tarlau, R., Moeller, K. (2020). O Consenso por Filantropia. Como uma Fundação Privada Estabeleceu a BNCC no Brasil. Revista Currículo sem Fronteiras. V 20. Número 2. P. 553-603.
Valente, W. R., Almeida, A. F.; Silva, M. C. (2020). Saberes em (Trans)formação e o Papel dos Experts: Currículos, Ensino de Matemática e Formação de Professores, 1920-2020. Revista Acta Scientiae. P. 65-83.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).