The mathematics teacher facing a new reality: remote teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e81287

Abstract

The teaching and learning process was affected as a result of the Covid - 19 pandemic. Suddenly teachers were faced with a reality that demanded significant changes in their pedagogical practice. In this research, we investigate how mathematics teachers in basic education in public schools are facing and developing remote teaching activities during the Covid-19 pandemic. We adopted a qualitative approach and the data were obtained from a text sent to 37 teachers of basic education mathematics in public schools, via e-mail, and answered by 12 teachers with another text. For the theoretical foundation of the collected data, we used Freirean arguments contained in the work Pedagogia da Autonomia. The results show that teachers were surprised by the new routine of daily teaching in the face of the pandemic, and at the same time they perceived the new reality as a moment of learning. It was also noted the need for actions by the public authorities in order to enable public school students to access the internet and technological resources.

 

Author Biographies

Daiana Estrela Ferreira Barbosa, Universidade Federal Rural de Pernambuco

PhD student at the Graduate Program in Science Teaching - PPGEC - from the Federal Rural University of Pernambuco, member of the Reading and Writing Research Group in Mathematics Education - LEEMAT.

Pedro Lucio Barboza, Universidade Estadual da Paraiba - UEPB

PhD in Teaching, Philosophy and History of Sciences at UFBA, professor of the Postgraduate Program in Teaching of Science and Mathematical Education - PPGECEM at the State University of Paraíba - UEPB, Coordinator of the Research Group on Reading and Writing in Mathematical Education - LEEMAT .

References

Araújo, J. L. & Borba, M. C. (2006). Construindo pesquisas coletivamente em educação matemática. IN: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. Pesquisa qualitativa em educação matemática. 2ª edição. Autêntica: Belo Horizonte (MG).

Araújo, F.W.G., Silva, E. M. A. G., & Silva, R. A. G. (2020). Uma análise da educação matemática durante a pandemia de covid-19. Vii conedu – Congresso Nacional de Educação, Maceió – AL, Outubro de 2020. Recuperado de: https://editorarealize.com.br/edicao/detalhes/anais-vii-conedu---edicao-online

Barreto, J. S., Amorim, M. R. O. R. M. & Cunha, C. A. (2020) pandemia da covid-19 e os impactos na educação. Revista JRG de Estudos Acadêmicos - Ano III, volume 3 (7), (jul./dez.). http://doi.org/10.5281/zenodo.4361693

Buchweitz, M. (2021). Um olhar para o professor no processo de ensino e aprendizagem remoto. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 24, p. 1-22. https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.24.16185.008

Barbosa, A. M., VIEGAS, M. A. S. & BATISTA, R. L. N. F. F. (2020). Aulas presenciais em tempos de pandemia: relatos de experiências de professores do nível superior sobre as aulas remotas. Revista Augustus | ISSN: 1981-1896 | Rio de Janeiro | v.25 | n. 51 | p. 255-280 | jul./out. Recuperado de: https://revistas.unisuam.edu.br/index.php/revistaaugustus/issue/view/34

Barboza, P. L., Barbosa, J. C. & Rego, R. M. (2013). No jogo das interações em sala de aula de matemática: implicações da pergunta do professor. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 15 (2). pp. 399-429. Recuperado de: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/13820/pdf

Carvalho, C. (2009). Comunicações e interações sociais nas aulas de matemática. IN: Lopes, A. E.; Nacarato, A. M. (Orgs.). Escritas e leituras na educação matemática (pp. 25-42). Belo Horizonte – MG: Autêntica.

Denzin, N. K. & Lincoln, Y.S. A disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: Denzin, N. K.; Lincoln, Y.S. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006.

Ferreira, L. A. et al. (2020). Ensino de matemática e covid-19: práticas docentes durante o ensino remoto. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana – vol.11 (2). http://dx.doi.org/10.36397/emteia.v11i2.247850

Freire, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 3ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

Freire, P. (2016). Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo/Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra.

Freitas, R. S. et al. (2020). Pesquisa sobre o ensino remoto da disciplina de matemática no contexto da pandemia da covid-19. V Congresso Nacional de Ensino e Pesquisa em Ensino de Ciências - CONAPESC. Recuperado de: http://editorarealize.com.br/editora/anais/conapesc/2020/TRABALHO_EV138_MD1_SA19_ID442_11112020115521.pdf

Forman, E. A. (2003). A sociocultural approach to mathematics reform: speaking, inscribing, and doing mathematics within communities of practice. In: Kilpatrick, J.; Martin, W. G.; Schfiter, D. (Ed.) A research companion to principles and standards for school mathematics. Reston: National Council of Teachers of Mathematics, p. 333-352.

Minayo, M. C. S. (2009). Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: Minayo, M. C. S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade (pp. 9-30). 21ª. ed. Rio de Janeiro: Vozes.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE) (2018). Agência IBGE Notícias. PNAD Contínua TIC 2016: 94,2% das pessoas que utilizaram a Internet o fizeram para trocar mensagens. Recuperado de: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-deimprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/20073-pnad-continua-tic-2016-94-2-daspessoas-que-utilizaram-a-internet-o-fizeram-para-trocar-mensagens

Rondini, C. A., Pedro, K. M. & Duarte, C. S. (2020). Pandemia da covid-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na prática pedagógica. Interfaces Científicas • Aracaju • V.10 (1). p. 41 - 57. Recuperado de: file:///C:/Users/Pedro/Downloads/9085-Texto%20do%20artigo-26316-1-10-20200906%20(1).pdf

Scalabrin, A. M. M. O. & Mussato, S. (2020). Estratégias e desafios da atuação docente de uma professora no contexto da pandemia da Covid-19. Revista de Educação Matemática, São Paulo, SP, v. 17, p. 1-19. DOI: https://doi.org/10.37001/remat25269062v17id432

Santos, G. R. F. (2020). Ensino de matemática: concepções sobre o conhecimento matemático e a ressignificação do método de ensino em tempos de pandemia. Revista Culturas & Fronteiras - Volume 2 (2), Julho. Grupo de Estudos Interdisciplinares das Fronteiras Amazônicas - GEIFA /UNIR. https://doi.org/10.29327/211038

Sullivan, P., Bobis, J. Dowton, A. et al. (2020). Threats and opportunities in remote learning of mathematics: implication for the return to the classroom. Mathematics Education Research Journal 32:551–559. https://doi.org/10.1007/s13394-020-00339-6

Santos, J. E. B., Rosa, M. C. & Souza, D. S. (2020). O ensino de matemática online: um cenário de reformulação e superação. Interacções, nº 55, pp. 165-185.Recuperado de: file:///C:/Users/Pedro/Downloads/20894-Texto%20do%20Trabalho-85516-1-10-20201230%20(1).pdf

Valenga, C. T., Pereira, L. C. & Moreira, M. V. (2020). Pandemia e os desafios da educação: primeiras aproximações. Revista Culturas & Fronteiras - Volume 2 (2). Grupo de Estudos Interdisciplinares das Fronteiras Amazônicas - GEIFA /UNIR. Recuperado de: http://www.periodicos.unir.br/index.php/index/user

Published

2021-12-14

Issue

Section

Artigos