The State of Knowledge on the Mathematics Teacher Trainer in Thesis and Dissertations (2010-2019)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e81297

Abstract

This study aims at the investigation of academic production on the mathematics teacher trainer, in order to learn more about the main themes of the researches and identify the themes which are more recurrent and the ones which are less frequent in the works related to the mathematics teacher trainers that work in higher education, with analysis of abstracts of content analysis. The methodology applied was the state of knowledge research type. The results made it possible to identify the less frequent or unmentioned themes; which refer to: the working conditions of the teacher trainer of mathematics in higher education, the teacher's pedagogical knowledge related to higher education, continuing education (in)existing or proposed by the institutions where the trainer works; unionization or political action of educators of mathematics teachers within universities.

Author Biography

Tadeu Oliver Gonçalves, Universidade Federal do Pará

Licenciado em Matemática pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Estadual de Campinas. Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual de Campinas. Docente e pesquisador do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM/IEMCI/UFPA) e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemáticas (REAMEC). Pesquisa: Formação de Formadores e de Professores de Matemática, ensino e educação matemática.

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Published

2022-03-25

Issue

Section

Dossiê Temático: Pesquisas em Formação de Professores que Ensinam Matemática