The process of continuous training in a group of mathematics teachers: percepctions, path and praxis
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e82391Abstract
This article shares the results of an investigation that aimed to analyze the particularities that are evident in a continuing education course, which aimed to contribute to the practice of the reflective teacher and to the didactic and mathematical knowledge of the Mathematics teacher. The study is based on the concept of Teacher Professional Development for Mathematics teachers, and makes use of the six objectives of Sowder (2007) to analyze the results that, when using Discursive Textual Analysis, found six categories, which indicate that training needs to favor the teaching praxis, and to this end, the school needs to be responsible for the training of its teachers and has great potential to be the center of training, providing moments of reflection, exchange of experiences, so that they can rethink their beliefs and carry out planning in set.
References
Alcarão,I. (1996). Ser professor reflexivo. In Alcarão, I. (Org) Formação Reflexiva de Professores. Estratégias de Supervisão Porto: Editora Porto.
Alcarão,I. (2003). Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez.
Berticelli, D. D. (2013). A influência dos recursos didáticos no processo de ensino e aprendizagem da Matemática. In. XI Congresso Nacional de Educação (EDUCERE). Recuperado de https://educere.bruc.com.br/CD2013/pdf/6811_4530.pdf.
Brasil. (1998). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental (SEF). Parâmetros curriculares nacionais: Adaptações Curriculares. Brasília.
Carpes, P. P G. (2019). Conhecimentos didático-matemáticos do professor de matemática para o ensino de números racionais. (Tese de Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) Universidade Franciscana.
Dewey, J. (1979). Democracia e Educação. Introdução à filosofia da educação. 4ª. Ed. São Paulo: Nacional.
Estevam, E. J. G. (2015). Praticas de uma comunidade de professores que ensinam Matemática e o Desenvolvimento Profissional em Educação Estatística. (Tese de Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática). Universidade Estadual de Londrina, Londrina.
Freire, P. (1996). FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.
Freire, L. I. F & Fernandez, C. (2015). A base de conhecimentos dos professores, a reflexão e o desenvolvimento profissional: um estudo de caso a partir da escrita de diários de aula por estagiários de professores de Química. Revista brasileira de Estudos Pedagógicos. Recuperado de https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2176-66812015000200359&script=sci_abstract&tlng=pt
GERHARD, A.C.; ROCHA FILHO, J.B. (2012). A Fragmentação dos saberes na educação científica escolar na percepção de professores de uma escola de ensino médio. Investigações em Ensino de Ciências. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/26927597.pdf
Kitzinger, J. Focus groups with users and providers of health care. In: POPE, C.; MAYS, N. (Org.). Qualitative research in health care. 2. ed. London: BMJ Books, 2000.
Leão, A. S. G. L; Pessano, E. F. C.; RIGHI, A. S & MENDES, L. N. D. (2020). O papel do PNAIC enquanto formação continuada e sua possível contribuição no desenvolvimento da profissão docente. Vivências. Recuperado de http://revistas.uri.br/index.php/vivencias/article/view/250
López, P. & Alsina, Á. (2016). Creencias de los Futuros Maestros sobre la Aptitud Matemática: consideraciones para Promover Procesos de Cambio en la Formación Inicial. Bolema. Recuperado de https://doi.org/10.1590/1980-4415v30n56a02
Marconi, M. A. & Lakatos, E. M. (2008). Metodologia Científica. São Paulo: Atlas.
Moraes, R. & Galiazzi, M. C. (2006). Análise Textual Discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência e Educação. Recuperado de http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1516-73132006000100009&script=sci_abstract. &tlng=pt. Acesso em: Acesso em: 25 jul. 2019.
Nóvoa, A. (1999). Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Lisboa: F.E.U.S.P.
Nóvoa, A. (2002). Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa.
Nóvoa, A. (2009). Para uma formação de professores construída dentro da profissão: Lisboa: Educa.
Perrenoud. F. (2002). A prática reflexiva no ofício do professor. Porto Alegre: Artmed Editora
Ponte, J. P. (1998). Da formação ao desenvolvimento profissional. In Actas do ProfMat 98 (pp. 27-44). Lisboa: APM.
Ponte, J. P. (2011). Estudando o conhecimento e o desenvolvimento profissional do professor de matemática. In: N. PLANAS (Ed.). Educación matematics: Teoría, critica y prática. Barcelona: Graó.
Pozzo e Crespo (2009).Aprendizagem e o Ensino de Ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento Científico. Recuperado de endereço eletrônico file:///E:/Downloads/POZO%20e%20CRESPO-%202009.%20Aprendizagem%20e%20o%20Ensino%20de%20Ciencias.%20Do%20Conhecimento%20Cotidiano%20ao%20Conhecimento%20Cientifico.pdf
Sowder, J. T. The Mathematical Education and Development of Teachers. In: Lester, F. K. (Ed.). Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning. North Carolina: Information Age Publishers, 2007. p. 157-223.
Sadovsky, P.(2007). Entrevista Nova Escola. Recuperado do endereço eletrônico https://novaescola.org.br/conteudo/925/falta-fundamentacao-didatica-no-ensino-da-matematica
Sfard, A. & Prusak, A. (2005). Telling Identities: in search of an analytic tool for investigating learning as a culturally shaped activity. Educational Researcher. Recuperado do endereço eletrônico https://www.researchgate.net/publication/242177845_Telling_Identities_In_Search_of_an_Analytic_Tool_for_Investigating_Learning_as_a_Culturally_Shaped_Activity.
Schön, D. A. (2000). Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e aprendizagem. Tradução de Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed Editora.
Zeicher, M, K. (1993). A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa
Yin, R.K. (2001). Estudo de caso: planejamento e método. Porto Alegre: Bookman.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).