The process of continuous training in a group of mathematics teachers: percepctions, path and praxis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e82391

Abstract

This article shares the results of an investigation that aimed to analyze the particularities that are evident in a continuing education course, which aimed to contribute to the practice of the reflective teacher and to the didactic and mathematical knowledge of the Mathematics teacher. The study is based on the concept of Teacher Professional Development for Mathematics teachers, and makes use of the six objectives of Sowder (2007) to analyze the results that, when using Discursive Textual Analysis, found six categories, which indicate that training needs to favor the teaching praxis, and to this end, the school needs to be responsible for the training of its teachers and has great potential to be the center of training, providing moments of reflection, exchange of experiences, so that they can rethink their beliefs and carry out planning in set.

Author Biographies

Alex Sandro Gomes Leão, Universidade Federal do Pampa (Unipampa)

raduado em Licenciatura Plena em Matemática pela PUC-RS em 2001, Mestre em Ensino de Matemática em 2009 pela Universidade Franciscana e doutorando em Ensino de Ciências e Matemática pela UFSM. Atualmente é Professor Assistente na Universidade Federal do Pampa. Atua principalmente nas linhas de Ensino-aprendizagem de Matemática seus fundamentos filosóficos e epistemológicos, Formação de Professores, Processos de ensino-aprendizagem na escola, na Universidade e no Laboratório de Pesquisa e Educação Científica. Membro do Grupo de Pesquisa ComCiência:Grupo de pesquisa em Ambiente, Educação, Cienciometria e Ensino de Ciências, e do Grupo de Pesquisa (UNIPAMPA) e do GPEACIM: Grupo de Pesquisa em Ensino e Aprendizagem em Ciências e Matemática (UFSM)

Francieli Martins Chibiaque, Universidade Federal do Pampa (Unipampa)

Doctoral student in Science Education at the Federal University of Pampa campus Uruguaiana. Master in Science Education from the Federal University of Rio Grande campus Carreiros and Degree in Chemistry from the Federal University of Pampa campus Bagé. She worked as a scholarship holder of the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching (PIBID), in the chemical sub-project. Researcher in the groups COMCIÊNCIA - Research Group on Environment, Education, Scientometrics and Science Teaching (UNIPAMPA) and GEQPC - Chemical Education Group in the CNT area curriculum production (FURG). She develops research in the area of Teacher Training and Science Teaching.

Edward Frederico Castro Pessano, Universidade Federal do Pampa (Unipampa)

Graduated in Biological Sciences at PUCRS in 2003, Specialist in Environmental Education at FACISA in 2005 and Master and Doctor in Science Education at UFSM, in 2015. He is currently Professor at Fundação Universidade Federal do Pampa. He has a background in Education, Science Teaching, Biology, Ecology and Zoology. He works mainly in studies in the field of Science Teaching, Environmental Education, Biology, Zoology and Ecology. At Unipampa, he is responsible for the Animal Biology and Diversity Laboratory - LBDA, also acting as leader of the Research Group on Environment, Education, Scientometrics and Science Teaching - ComCiência, and deputy leader of the Basin Ichthyological, Limnological and Aquaculture Research Group of the Uruguay River (NUPILABRU). He is Permanent Professor of the Graduate Program in Education in Sciences, Chemistry of Life and Health at UNIPAMPA and is Dean of Student and Community Affairs at the Federal University of Pampa. Father of Eduarda, Alice and Francisco. He has already joined the band Palometas do Sucesso and Acústico Regressivo. He is a producer of craft beer (Cervejaria Xisme). Animal Biology and Diversity Laboratory website: http://porteiras.s.unipampa.edu.br/lbda/

References

Alcarão,I. (1996). Ser professor reflexivo. In Alcarão, I. (Org) Formação Reflexiva de Professores. Estratégias de Supervisão Porto: Editora Porto.

Alcarão,I. (2003). Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez.

Berticelli, D. D. (2013). A influência dos recursos didáticos no processo de ensino e aprendizagem da Matemática. In. XI Congresso Nacional de Educação (EDUCERE). Recuperado de https://educere.bruc.com.br/CD2013/pdf/6811_4530.pdf.

Brasil. (1998). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental (SEF). Parâmetros curriculares nacionais: Adaptações Curriculares. Brasília.

Carpes, P. P G. (2019). Conhecimentos didático-matemáticos do professor de matemática para o ensino de números racionais. (Tese de Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) Universidade Franciscana.

Dewey, J. (1979). Democracia e Educação. Introdução à filosofia da educação. 4ª. Ed. São Paulo: Nacional.

Estevam, E. J. G. (2015). Praticas de uma comunidade de professores que ensinam Matemática e o Desenvolvimento Profissional em Educação Estatística. (Tese de Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática). Universidade Estadual de Londrina, Londrina.

Freire, P. (1996). FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.

Freire, L. I. F & Fernandez, C. (2015). A base de conhecimentos dos professores, a reflexão e o desenvolvimento profissional: um estudo de caso a partir da escrita de diários de aula por estagiários de professores de Química. Revista brasileira de Estudos Pedagógicos. Recuperado de https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2176-66812015000200359&script=sci_abstract&tlng=pt

GERHARD, A.C.; ROCHA FILHO, J.B. (2012). A Fragmentação dos saberes na educação científica escolar na percepção de professores de uma escola de ensino médio. Investigações em Ensino de Ciências. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/26927597.pdf

Kitzinger, J. Focus groups with users and providers of health care. In: POPE, C.; MAYS, N. (Org.). Qualitative research in health care. 2. ed. London: BMJ Books, 2000.

Leão, A. S. G. L; Pessano, E. F. C.; RIGHI, A. S & MENDES, L. N. D. (2020). O papel do PNAIC enquanto formação continuada e sua possível contribuição no desenvolvimento da profissão docente. Vivências. Recuperado de http://revistas.uri.br/index.php/vivencias/article/view/250

López, P. & Alsina, Á. (2016). Creencias de los Futuros Maestros sobre la Aptitud Matemática: consideraciones para Promover Procesos de Cambio en la Formación Inicial. Bolema. Recuperado de https://doi.org/10.1590/1980-4415v30n56a02

Marconi, M. A. & Lakatos, E. M. (2008). Metodologia Científica. São Paulo: Atlas.

Moraes, R. & Galiazzi, M. C. (2006). Análise Textual Discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência e Educação. Recuperado de http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1516-73132006000100009&script=sci_abstract. &tlng=pt. Acesso em: Acesso em: 25 jul. 2019.

Nóvoa, A. (1999). Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Lisboa: F.E.U.S.P.

Nóvoa, A. (2002). Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa.

Nóvoa, A. (2009). Para uma formação de professores construída dentro da profissão: Lisboa: Educa.

Perrenoud. F. (2002). A prática reflexiva no ofício do professor. Porto Alegre: Artmed Editora

Ponte, J. P. (1998). Da formação ao desenvolvimento profissional. In Actas do ProfMat 98 (pp. 27-44). Lisboa: APM.

Ponte, J. P. (2011). Estudando o conhecimento e o desenvolvimento profissional do professor de matemática. In: N. PLANAS (Ed.). Educación matematics: Teoría, critica y prática. Barcelona: Graó.

Pozzo e Crespo (2009).Aprendizagem e o Ensino de Ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento Científico. Recuperado de endereço eletrônico file:///E:/Downloads/POZO%20e%20CRESPO-%202009.%20Aprendizagem%20e%20o%20Ensino%20de%20Ciencias.%20Do%20Conhecimento%20Cotidiano%20ao%20Conhecimento%20Cientifico.pdf

Sowder, J. T. The Mathematical Education and Development of Teachers. In: Lester, F. K. (Ed.). Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning. North Carolina: Information Age Publishers, 2007. p. 157-223.

Sadovsky, P.(2007). Entrevista Nova Escola. Recuperado do endereço eletrônico https://novaescola.org.br/conteudo/925/falta-fundamentacao-didatica-no-ensino-da-matematica

Sfard, A. & Prusak, A. (2005). Telling Identities: in search of an analytic tool for investigating learning as a culturally shaped activity. Educational Researcher. Recuperado do endereço eletrônico https://www.researchgate.net/publication/242177845_Telling_Identities_In_Search_of_an_Analytic_Tool_for_Investigating_Learning_as_a_Culturally_Shaped_Activity.

Schön, D. A. (2000). Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e aprendizagem. Tradução de Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed Editora.

Zeicher, M, K. (1993). A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa

Yin, R.K. (2001). Estudo de caso: planejamento e método. Porto Alegre: Bookman.

Published

2021-12-14

Issue

Section

Artigos