Looking for fun activities: narratives of early elementary school teachers in training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e82509

Abstract

The place that games and fun activities occupy in mathematics classes in the early years of elementary school is the central point of this article, which problematizes this issue from the narratives of perceptions of two teachers of a 1st grade and a 4th grade teacher at elementary school, who participated in continuing education for teachers. Thus, it takes as reference the cut of a qualitative research that was conducted after verifying the need to study the theme through a systematic review based on Costa and Zoltowski (2014). It also covers issues related to games and fun activities according to Muniz (2016), giving visibility to the learning potential of this approach in mathematics classes. The research information was obtained with the help of drawings made by the teachers participating in a continuing education course for teachers who teach Mathematics and, also, from the researcher's notes in the field diary related to the observations of the classes of the investigated course, as well as from interviews. For the in-depth analysis of the information, we developed the study of the narratives and drawings of the three teachers who participated in the continuing education course. Among the results obtained with the analyses, it was found that the teachers were close to the theme of play and interested in developing themselves professionally. Thus, the approach of games and fun activities in teacher training courses is considered an interesting way to value and implement play in mathematics classes, which is essential to ensure concepts that go beyond the traditional teaching of this subject.

References

Bédard, N. (2013). Como interpretar os desenhos das crianças. São Paulo: Isis.

Bomfim, Z. Á. C. (2010). Cidade e afetividade: estima e construção dos mapas afetivos de Barcelona e São Paulo. Fortaleza: UFC.

Bomtempo, E. (1999). Brinquedo e educação: na escola e no lar. Psicologia Escolar e Educacional. Recuperado de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85571999000100007&lng=en&nrm=iso

Borba, A. M. (2007). O brincar como um modo de ser e estar no mundo. In Brasil, MEC/SEB (Org.), Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. (pp. 33-44). Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica.

Costa, A. B & Zoltowski, A. P. C. (2014) Como escrever um artigo de revisão sistemática. In S. Helena, Koller, M. Clara Pinheiro de Paula Couto & J. Von Hohendorff (Orgs.), Manual de produção científica. (pp. 55-702). Alegre: Penso.

García, C. M. (1999). Formação de professores para uma mudança educativa. Porto: Porto.

González REY, F. G. (2017). Pesquisa qualitativa e subjetividade. São Paulo: Cengage.

Garnica. A. V. M. (2010). História oral e educação matemática. In M. de Carvalho Borba & J. de Loila Araújo. J. L. de (Orgs.), Pesquisa qualitativa em educação matemática. (pp. 85-105). Belo Horizonte: Autêntica.

Moura, M. O. (2011). A séria busca no jogo: do lúdico na Matemática. In T. Morchida Kishimoto (Org.), Jogo, Brinquedo, Brincadeira e a Educação. (pp. 81-97). São Paulo: Cortez.

Muniz, C. A. (2016). Educação lúdica da matemática, educação matemática lúdica. In A. Junior Nunes da Silva & H. Sousa Teixeira (Orgs.), Ludicidade, formação de professores e educação matemática em diálogo (pp. 17-45). Curitiba: Appris.

Nacarato, A. M., Mengali, B. L. S. & Passos, C. L. B. (2019). A matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. Belo Horizonte: Autêntica.

Röder, L. A. (2018). Metacognição e sua relação com a afetividade e a cognição na aprendizagem matemática. (Dissertação de Mestrado em Educação Matemática). Universidade Federal do Paraná, Curitiba.

SILVA, T. C. (2020). Formação continuada de professores que ensinam Matemática nos Anos Iniciais: em busca do brincar. (Dissertação de Mestrado em Educação Matemática). Universidade Federal do Paraná.

Published

2022-03-25

Issue

Section

Dossiê Temático: Pesquisas em Formação de Professores que Ensinam Matemática