Teacher training in mathematical modeling: from learning to teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e82597

Abstract

In this article, we present the results of a research in which, from a theoretical framework regarding teacher training to mathematical modeling, we developed an empirical research, characterized here as the Teacher Training Program, with fourth-year students of a course in Degree in Mathematics, through the constitution of two contexts, Learning Context and Teaching Context, in order to discuss the question: How to learn and teach mathematical modeling in an initial teacher education program? The analytical process undertaken in relation to the research data leads to the conclusion that allows us to conclude that the training program articulating different disciplines of a Licentiate Degree in Mathematics in which mathematical modeling was included, enabled the training in mathematical modeling of future teachers incorporate essential elements for the inclusion of activities of this nature in mathematics classes, in line with what constitutes the different dimensions required for the pedagogical knowledge of the content in mathematical modeling.

Author Biographies

Letícia Barcaro Celeste Omodei, Universidade Estadual do Paraná câmpus de Apucarana

Professora do Ensino Superior no curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Estadual do Paraná - câmpus de Apucarana, desde 2012, e coordenadora de Estágio Supervisionado neste curso.
Graduada em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2005). Mestra em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2008). Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2021). Tem experiência na área de Educação Matemática com ênfase em Ensino e Aprendizagem da Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Modelagem Matemática, Formação de professores que ensinam matemática, Estágio Supervisionado, autenticidade em atividades de modelagem matemática.

 

Lourdes Maria Werle de Almeida, Universidade Estadual de Londrina

É professora da Universidade Estadual de Londrina desde 1985. Atua no curso de graduação em Matemática e é docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática, programa no qual já ocupou a função de coordenadora e de vice-coordenadora. É bolsista de produtividade do CNPq e tem experiência na área de Matemática com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: modelagem matemática, semiótica na Educação Matemática e formação de professores de matemática. É líder do GRUPEMAT- Grupo de Pesquisas sobre Modelagem e Educação Matemática cadastrado no CNPq e participa do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática da UEL. Como membro da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, foi coordenadora do GT de Modelagem Matemática entre 2010 e 2012 e vice-coordenadora desse GT no período de 2013 a 2015. Na SBEM -Paraná integra o comitê editorial desde o ano de 2012

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Published

2022-03-25

Issue

Section

Dossiê Temático: Pesquisas em Formação de Professores que Ensinam Matemática