Teacher training in mathematical modeling: from learning to teaching
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e82597Abstract
In this article, we present the results of a research in which, from a theoretical framework regarding teacher training to mathematical modeling, we developed an empirical research, characterized here as the Teacher Training Program, with fourth-year students of a course in Degree in Mathematics, through the constitution of two contexts, Learning Context and Teaching Context, in order to discuss the question: How to learn and teach mathematical modeling in an initial teacher education program? The analytical process undertaken in relation to the research data leads to the conclusion that allows us to conclude that the training program articulating different disciplines of a Licentiate Degree in Mathematics in which mathematical modeling was included, enabled the training in mathematical modeling of future teachers incorporate essential elements for the inclusion of activities of this nature in mathematics classes, in line with what constitutes the different dimensions required for the pedagogical knowledge of the content in mathematical modeling.
References
Almeida, L. M. W. D., & Brito, D. D. S. (2005). Atividades de modelagem matemática: que sentido os alunos podem lhe atribuir?. Ciência & Educação (Bauru), 11, 483-497.
Almeida, L. M. W. & Dias, M. R. (2007). Modelagem Matemática em cursos de formação de professores. Modelagem matemática na Educação Matemática Brasileira: pesquisas e práticas educacionais. Recife: SBEM, 253-268.
Almeida, L. M. W. & Silva, K. A. P. (2015). Práticas de Professores com Modelagem Matemática: Algumas Configurações. Educação Matemática em Revista, 06-15.
Almeida, L. M. W., Silva, K. A. P. & Vertuan, R. E. (2016) Modelagem Matemática na Educação Básica. São Paulo: Contexto.
Almeida, L. M. W. & Vertuan, R. E. (2014) Modelagem Matemática na Educação Matemática. In: L. M. W. Almeida & K. A. P. Silva. Modelagem Matemática em Foco (p. 1-21). Editora Ciência Moderna Ltda.
Anastacio, M. Q. A. (2010). REALIDADE: uma aproximação através da modelagem matemática. Modelagem na Educação Matemática, 1(1), 2-9.
Ball, D. L. (2003). What mathematical knowledge is needed for teaching mathematics. Secretary’s Summit on Mathematics, US Department of Education.
Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special. Journal of teacher education, 59(5), 389-407.
Barbosa, J. C. (2001). Modelagem matemática e os professores: a questão da formação. Bolema, Rio Claro, 14(15), 5-23.
Barbosa, L. D. A., & Bianchini, B. L. (2020). Prática como componente curricular na licenciatura em matemática de Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. Revista Eletrônica de Educação Matemática, 15(2), 1-25. https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e73287
Bassanezi, R. C. (2002). Ensino-aprendizagem com modelagem matemática: uma nova estratégia. Editora Contexto.
Biembengut, M. S. (2020). Modelagem na Educação Matemática, das ideias às proposições oficiais. Com a Palavra, o Professor, 5(11), 136-139.
Bisognin, E., & Bisognin, V. (2015). Modelagem Matemática em Cursos de Formação de Professores: Uma Contribuição para a Construção do Conhecimento Pedagógico do Conteúdo. Educação Matemática em Revista, 35-43.
Blum, W. (2011). Can modelling be taught and learnt? Some answers from empirical research. Trends in teaching and learning of mathematical modelling, 15-30.
Blum, W. (2015). Quality teaching of mathematical modelling: What do we know, what can we do?. In The proceedings of the 12th international congress on mathematical education (pp. 73-96). Springer, Cham.
Borromeo Ferri, R. (2006). Theoretical and empirical differentiations of phases in the modelling process. ZDM, 38(2), 86-95.
Borromeo Ferri, R. (2018). Aprender a ensinar modelagem matemática na escola e na formação de professores . Springer International Publishing.
Borromeo Ferri, R & Blum, W. (2010). Modelagem matemática na formação de professores - experiências de um seminário de modelagem. In Proceedings of the VI Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 2046-2055).
Brasil, M. E. C. (2018). Base nacional comum curricular. Brasília-DF: MEC, Secretaria de Educação Básica.
Brito, D. D. S., & Almeida, L. M. W. D. (2021). Práticas de modelagem matemática e dimensões da aprendizagem da geometria. Actualidades Investigativas en Educación, 21(1), 169-198.
Candau, V. M. F., & Sacavino, S. B. (2013). Educação em direitos humanos e formação de educadores. Educação, 36(1).
Dias, M. R. (2005) Uma Experiência com Modelagem Matemática na Formação Continuada de Professores. (Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina.
Doerr, H. M. (2007). What knowledge do teachers need for teaching mathematics through applications and modelling?. In Modelling and applications in mathematics education (pp. 69-78). Springer, Boston, MA. https://doi.org/10.1007/978-0-387-29822-1_5
Figueiredo, M. D. A. C. D., Silva, J. R., Nascimento, E. S., & Souza, V. (2006). Metodologia de oficina pedagógica: uma experiência de extensão com crianças e adolescentes. Revista Eletrônica Extensão Cidadã, 2.
Frejd, P., & Bergsten, C. (2018). Professional modellers’ conceptions of the notion of mathematical modelling: ideas for education. ZDM, 50(1), 117-127
Grando, R. C., & Miskulin, R. G. S. (2018). Pesquisas em formação inicial e continuada de professores que ensinam matemática sob a perspectiva da articulação entre o conhecimento do professor e a prática. Perspectiva, 36(2), 538-557.
Greefrath, G., & Vorhölter, K. (2016). Teaching and learning mathematical modelling: Approaches and developments from German speaking countries. Springer Nature.
Klüber, T. E., & Tambarussi, C. M. (2017). A formação de professores em Modelagem Matemática na Educação Matemática: uma hermenêutica. Acta Scientiae, 19(3).
Lima, M. S. L., & Pimenta, S. G. (2006). Estágio e docência: diferentes concepções. Poíesis pedagógica, 3(3 e 4), 5-24.
Mutti, G. S. L., & Klüber, T. E. (2021). Adoção da Modelagem Matemática para professores em um contexto de formação continuada. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 12(2), 1-27. https://doi.org/10.26843/rencima.v12n2a07
Oliveira, W. P. (2020). Modelagem Matemática No Estágio Pedagógico: uma investigação fenomenológica. (Tese de Doutorado em Educação para a Ciência e a Matemática). Universidade estadual de Maringá – UEM, Maringá, PR.
Paraná. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares de Matemática para os anos finais do Ensino Fundamental e para o Ensino Médio. Curitiba: SEED, 2008.
Pollak, H., & Garfunkel, S. (2013). A view of mathematical modeling in mathematics education. Journal of Mathematics Education at Teachers College.
Rocha, M., & Cyrino, M. (2019). Elementos do Contexto de uma Comunidade de Prática de Professores de Matemática na Busca de Aprender e Ensinar Frações. Revista Paranaense de Educação Matemática, 8(15).
Serrazina, M. D. L. (2014). O Professor que Ensina Matemática e a sua Formação: uma experiência em Portugal. Educação & Realidade, 39, 1051-1069.
Silva, K. A. P. & Almeida, L. M. W. (2019, junho). Formação do Professor de Matemática no Contexto de Atividades de Modelagem Matemática In: Anais do XIII ENEM – Encontro Nacional de Modelagem na Educação Matemática (pp. 1-14). Cuiabá, MT. Universidade Estadual do Mato Grosso – UNEMAT. Recuperado de https://sbemmatogrosso.com.br/xiiienem/anais.php
Shulman, L. (1987). Conhecimento e ensino: fundamentos da nova reforma. Harvard Educational Review , 57 (1), 1-23.
Sousa, B., & Almeida, L. (2021). Formação do professor em Modelagem Matemática: um olhar sobre o conhecimento pedagógico do conteúdo. Revista De Ensino De Ciências E Matemática, 12(2), 1-28. https://doi.org/10.26843/rencima.v12n2a05
Spooner, K. (2017). Authentic mathematical modelling experiences of Upper Secondary School: A case study. In Mathematical Modelling and Applications (pp. 627-637). Springer, Cham.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica de Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).