Outlining Trigonometric Function Tasks Through The Attention Top-Down Mechanism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e82929

Abstract

This article discusses mathematical tasks for teaching trigonometric functions from the perspective of developing the top-down attentional mechanism (cerebral), in line with the Didactics of Mathematics, with the Anthropological Theory of Didactics and Cognitive Neuroscience. We investigated the minimum elements that a trigonometric task must contain to activate the expectations of the top-down mechanism, making it feasible in the construction of mathematical knowledge. Tasks in the 2nd Mathematics textbook were analyzed. Year of High School as to the conditions and restrictions of implementation of these tasks and ostensible objects that could evoke the non-ostensible ones necessary to the resolution were sought, based on what is available in their memory, associating them to the investigated attentional mechanism. For the analyzes, the model of elaboration and presentation of types of trigonometric tasks proposed was used. The analyzes showed that trigonometric tasks based on the minimum activation requirements of the top-down attentional mechanism is a path for trigonometric education and thus for mathematical learning.

Author Biographies

Laerte Silva da Fonseca, Instituto Federal de Sergipe

Pós-Doutor e Doutor em Educação Matemática. Prof. Titular de Educação Matemática do Instituto Federal de Sergipe (IFS/Campus Aracaju). Docente do Curso de Licenciatura em Matemática do Instituto Federal de Sergipe - IFS (desde 1993) e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal de Sergipe - UFS, tendo como áreas de concentração a Didática da Matemática, Psicologia e Neurociência Cognitiva; Criador e Editor-Chefe do periódico Caminhos da Educação Matemática em Revista; Coordenador do GEPEM - Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Matemática (IFS); Coordenador do neuroMATH - Grupo de Pesquisa em Desenvolvimento Neurocognitivo da Aprendizagem Matemática (IFS). 

Márcia Azevedo Campos, UESB - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutora em Ensino, Filosofia e História das Ciências - PPGEFHC/UEFS/UFBA/BA. Mestrado Acadêmico em Educação Matemática - PPGEM/UESC-BA, Professora do Ensino Básico e Superior da área de Matemática e Educação Matemática, Analista Universitária da Univeridade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB.

CNPQ: Líder do Grupo NIELEM, Membro Pesquisadora dos Grupos NEUROMAT e NIPEDICMT.

Membro do GT 14 - Didátca da Matemática/SBEM

Aréa de Interesse: Ensino, Educação Matemática e Didática da Matemática

CV: http://lattes.cnpq.br/7705322873418025 

Eliane Santana de Souza Oliveira, Universidade Estadual de Feira de Santana

Doutora e mestra em Ensino, História e Filosofia das Ciências (PPGEFHC) pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Universidade Estadual de Feira de Santana (Uefs). Professora assistente da Uefs na área de educação matemática do Departamento de Ciências Exatas. Pesquisadora em Didática da Matemática do Núcleo Interdisciplinar de Pesquisa, Ensino e Didática das Ciências, Matemática e Tecnologias (NIPEDICMT) e do NeuroMAHT/UFS. Membro do GT 14 – Didática da Matemática/SBEM.

References

Almouloud, S. Ag. (2007). Fundamentos da Didática da Matemática. Curitiba: Ed. UFPR.

Artigue, M. (1988). Ingénierie didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques. Grenoble, v.9, n. 3, p. 281-308. Recuperado de: https://revue-rdm.com/bibliotheque/

Brasil. (2018). BNCC – Base Nacional Curricular – Ensino Médio. Brasília, DF. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br .

Bosch, M. & Chevallard, Y. (1999). La sensibilité de l’activité mathématique aux ostensifs objet d’etude et problematique. Recherche en Didactique des Mathématiques, v. 19 (1), 77-124.

Chaachoua, H.; Bittar, M. (2016). A Teoria Antropológica do Didático: paradigmas, avanços e perspectivas. I Simpósio Latino-Americano de Didática da Matemática - LADIMA. Anais ... Bonito – MS, [s.n.].

Chevallard, Y. (1982). Pourquoi la transposition didactique? Communication au Séminaire de didactique et de pédagogie des mathématiques de l’IMAG, Université scientifique et médicale de Grenoble. Paru dans les Actes de l’année 1981-1982. (pp.167-194). Recuperado de http://yves.chevallard.free.fr/

Chevallard, Y. (1991). La Transposicion Didactica: Del saber sabio al saber enseñado. Argentina: La Pensée Sauvage.

Chevallard, Y. (1992). Concepts fondamentaux de la didactique: perspectives apportées par une approche anthropologique. Recherches en didactique des mathématiques. (pp. 73-11). Grenoble: La Pensée Sauvage.

Chevallard, Y. (1994). Ostensifs et non-ostensifs dans l’activité mathématique. IUFM et IREM d’Aix-Marseille. Recuperado de http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/Ostensifs_et_non-ostensifs.pdf

Chevallard, Y. (1999). L’analyse des pratiques enseignantes en théorie anthropologique du didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques, v. 9(2), 221-266.

Chevallard, Y. (2002). Approche anthropologique du rapport au savoir et didactique des mathematiques. In: 3es Journées d’Étude Franco-Québécoises. Recuperado de http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/article.php3?id_article=62

Chevallard, Y. (2009). La notion de PER: problèmes et avancéss. Texto apresentado à IUFM de Toulouse. Recuperado de: http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/La_notion_de_PER_problems_et_acancees.pdf.

Dante, L. R. (2016). Matemática: contexto e aplicações. Vol. 2. São Paulo: Ática, 2016.

Fonseca, L.; Samá, S.; Soares, K. & Pontes, L. (2017). Uma ecologia dos mecanismos atencionais fundados na neurociência cognitiva para o ensino de matemática no século XXI. Caminhos da Educação Matemática em Revista. 1 (X), 19-30.

Fonseca, L. S. (2015). Um estudo sobre o Ensino de Funções Trigonométricas no Ensino Médio e no Ensino Superior no Brasil e França (Tese de Doutorado em Educação Matemática) Universidade Anhanguera de São Paulo, São Paulo.

Fonseca, L. S. & Santos, A. C. (2012). Um estudo preliminar sobre a Neurociência Cognitiva nos cursos de Licenciatura em Matemática de Sergipe/Brasil: necessidades de incorporação de uma engenharia neurodidática. In: EDUCOM: USF.

Gazzaniga, M. S.; Ivry, R. B. & Mangun, G. R. (2006). Neurociência cognitiva: A biologia da mente. Porto Alegre, RS: Artmed.

Herculano-Houzel, S. (2007). Fique de bem com seu cérebro. Rio de Janeiro: Editora Sextante.

Kandel, E; Schwartz, J. H. & Jessel, T. M. (2000). Principles of Neural Science. Nova York: McGraw-Hill.

Lent, R. (2008). Neurociência da Mente e do Comportamento. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan.

Posner, M. I. & Petersen, S. E. (1990). The attention system of the human brain. In: Annu Rev Neurosci, v.13, 25-42.

Sternberg, R. J. (2010). Psicologia Cognitiva. São Paulo: Cengage Learing.

Published

2021-12-14

Issue

Section

Artigos