The Padovan Sequence Hybridization Process: An Experience In The Undergraduate Mathematics Course At The IFCE
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e88164Keywords:
Epistemic-Mathematical Field, Didactic Contract, Mathematical Didactics, Didactic TranspositionAbstract
Hybrid numbers, linear and recurring sequences are generating a hybridization process in the sequence area. In this paper, an application of the Padovan sequence hybridization process is presented in an initial Mathematics teacher training course, based on Didactic Engineering with a focus on Didactic Situations Theory. In view of this, one of the theorems addressed in this research is selected and a problem situation is elaborated involving the concept of Binet's variant formula. With this application, it aims to stimulate the understanding and intuitive side of students in formation, without losing the mathematical and historical rigor, thus presenting as an evolution of this object of study.
References
Almouloud, S. A. (2007). Fundamentos da didática da matemática. São Paulo: Editora UFPR.
Almouloud, S.; COUTINHO, C. Q. S. (2008). Engenharia Didática: características e seus usos em trabalhos apresentados no GT-19 / ANPEd 1. REVEMAT - Revista Eletrônica de Educação Matemática, 3.6, p.62-77. https://doi.org/10.5007/1981-1322.2008v3n1p62
Alves, F. R. V. (2017). Engenharia Didática para a s-Sequência Generalizada de Jacobsthal e a (s,t)-Sequência Generalizada de Jacobsthal: análises preliminares e a prior. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 51, p. 83-106.
Alves, F. R. V. (2016). Categorias intuitivas para o ensino do Cálculo: descrição e implicações para o ensino. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 9(3), p. 1-21. 10.3895/rbect.v9n3.1538
Alves, F. R. V. (2014). Engenharia Didática para o Teorema da Função Implícita: análises preliminares e a priori. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 7(3), p. 148-168. 10.3895/S1982-873X2014000300010
Alves, F. R. V., Vieira, R. P. M., Silva, J. G. A. & Mangueira, M. C. S. (2019). Engenharia Didática para o ensino da Sequência de Padovan: um estudo da extensão para o campo dos números inteiros. In: GONÇALVES, F. A. M. F. (Org.) Ensino de ciências e educação matemática 3 [recurso eletrônico] / (Org.). – Ponta Grossa, PR: Atena Editora.
Araújo, T. B., Lima, J. P. C. de & Passos, M. M. (2020). Ensino por investigação: percepções de docentes sobre suas práticas. Góndola, Ensenanza y Aprendizage de las Ciencias, 15(2), p. 1-19. http://doi.org/10.14483/23464712.14834
Artigue, M. (1995). Ingenieria Didática. Artigue, M., Douady, R., Moreno, L. & Gomez, P. In: Ingeniéria didatica en Educacion Matemática. Bogotá: Grupo Editorial Iberoamericano, p. 33-61.
Brousseau, G. (1986). Fondements et Méthodes de la Didactique des Mathématiques. Recherchesen Didactiques des Mathématiques, 7(2), p. 33-116.
Carvalho, C. F. D. (2019). Números híbridos e sua visualização no geogebra. 103 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-graduação Profissional em Rede Nacional do Centro de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual do Ceará.
Catarino, P. (2019). On k-pell hybrid numbers. Journal of Discrete Mathematical Sciences and Cryptography, Taylor & Francis, p. 1-7. https://doi.org/10.1080/09720529.2019.1569822
Cerda-Morales, G. (2018). Investigation of generalized hybrid bonacci numbers and their properties. arXiv preprint arXiv:1806.02231.
Felcher, C. D. O. & Ferreira, A. L. A. (2018). La enseñanza de los números racionales por medio de actividades de indagación e investigación: buscando desarrollar el pensamiento. Góndola, enseñanza y aprendizaje de las ciencias, 13(2), p. 236-250. https://doi.org/10.14483/23464712.12500
Freitas, J. L. M. de. (2015). Teoria das Situações Didáticas. In: Machado, S. D. A (Org.). Educação matemática: uma (nova) introdução. São Paulo: Editora EDUC, p. 77-111.
International, I. M. (2019). Les anciens membres de l’IMI. 2019. Acesso: 10-Fevereiro-2019. Disponível em: https://www.metapsychique.org/les-anciens-membres-de-limi/.
Lima, E. L., Carvalho, P. C. P., Wagner, E. & Morgado, A. C. (2006). A matemática do ensino médio, vol. 2. Coleção do Professor de Matemática, SBM.
Oliveira, R. R. de, Andrade, M. H. de & Alves, F. R. V. (2018). Função geradora e equação característica no contexto de investigação histórica do modelo de Fibonacci fundamentada na Engenharia Didática. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, 5(41), p. 41–50.
Özdemir, M. (2018). Introducion to Hybrid Numbers. Advances in Applied Clifford Algebras. https://doi.org/10.1007/s00006-018-0833-3
Pommer, W. M. (2013). A Engenharia Didática em sala de aula: Elementos básicos e uma ilustração envolvendo as Equações Diofantinas Lineares.
Rodrigues, R. F., Menezes, M. B. de & Santos, M. C. dos. (2017). Licenciatura em matemática e o percurso de estudo e pesquisa: uma proposta do modelo epistemológico de referência para o ensino e aprendizagem do conceito de função. Revista de Educação em Ciências e Matemática, 14(27), p. 36-50.
Santos, A. A. dos & Alves, F. R. V. (2017). A Engenharia Didática em articulação com a Teoria das Situações Didáticas como percurso metodológico ao estudo e ensino de Matemática. Acta Scientiae, 19(3), p. 447-465.
Santos, A. P. R. A. & Alves, F. R. V. (2018). A Engenharia Didática para o ensino de olimpíadas de Matemática: Situações Olímpicas com o amparo do software GeoGebra. Góndola, Ensenanza y Aprendizage de las Ciencias, 12(1), p. 141-154. http://doi.org/10.14483/23464712.11732
Silva, K. A. P. da, Vertuan, R. E. & Silva, J. M. G. da. (2018). Ensino por investigação nas aulas de matemática do curso de licenciatura em química. Revista de Educação em Ciências e Matemática - Especial Saberes Profissionais do Professor de Matemática, 14(31), p. 54-72.
Slisko, J. (2020). Lo que pueden aprender los estudiantes a partir del error de Fibonacci al resolver el problema “El león en el pozo”. Góndola, enseñanza y aprendizaje de las ciencias, 15(2), p. 216-238. https://doi.org/10.14483/23464712.16041
Stewart, I. (1996). Tales of a neglected number. Mathematical Recreations - Scientific American, 274, p. 102–103.
Szynal-Liana, A. (2018). The horadam hybrid numbers. Discussiones Mathematicae-General Algebra and Applications, 38(1), p. 91-98. https://doi.org/10.7151/dmgaa.1287
Szynal-Liana, A. & Wloch, I. (2019). On Jacobsthal and Jacobsthal-Lucas Hybrid Numbers.Annales Mathematicae Silesianae, p. 276-283. https://doi.org/10.2478/amsil-2018-0009
Vieira, R. P. M. & Alves, F. R. V. (2019). A Sequência de Padovan e o número plástico: uma análise prévia e a priori. Research, Society and Development, 8(8), p. 1-21. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v8i8.1212.
Voet, C. & Schoonjans, Y. (2012). Benidictine thought as a catalist for 20tm century liturgical space: the motivation behind dom hans van der laan s aesthetic church arquitectury. Proceeding of the 2nd international conference of the Europa Architetural History of Network, p. 255–261.
Spinadel, V. M. W. de & Buitrago, A. R. (2009). Towards van der laan’s plastic number in the plane. Journal for Geometry and Graphics, 13(2), p. 163–175.
Witford, A. K. (1977). Binet’s formula generalized. the fibonacci quarterly. The Fibonacci Quarterly, 15(1), p. 21.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica de Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).