The Padovan Sequence Hybridization Process: An Experience In The Undergraduate Mathematics Course At The IFCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e88164

Keywords:

Epistemic-Mathematical Field, Didactic Contract, Mathematical Didactics, Didactic Transposition

Abstract

Hybrid numbers, linear and recurring sequences are generating a hybridization process in the sequence area. In this paper, an application of the Padovan sequence hybridization process is presented in an initial Mathematics teacher training course, based on Didactic Engineering with a focus on Didactic Situations Theory. In view of this, one of the theorems addressed in this research is selected and a problem situation is elaborated involving the concept of Binet's variant formula. With this application, it aims to stimulate the understanding and intuitive side of students in formation, without losing the mathematical and historical rigor, thus presenting as an evolution of this object of study.

Author Biographies

Renata Passos Machado , Universidade Federal do Ceará

Doutoranda em Ensino (RENOEN-UFC)

Mestra em Ensino de Ciências e Matemática - Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará

Francisco Regis Vieira , Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará

Professor TITULAR do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do estado do Ceará/ IFCE - 40h/a com DE, do curso de Licenciatura em Matemática e Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível (2020 - 2023). Tem experiência na área de Matemática e atuando principalmente nos seguintes temas: Didática da matemática, História da Matemática, Análise Real, Filosofia da Matemática e Tecnologias aplicadas ao ensino de matemática para o nível superior. Com pesquisa voltada ao ensino de Cálculo I, II, III, Análise Complexa, EDO, Teoria dos Números. E na Universidade Aberta do Brasil, com o ensino a distância de Matemática. Desenvolve pesquisa direcionada para o ensino do Cálculo a Várias Variáveis e sua transição interna. Atua também no Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática (ENCIMA) - UFC. Revisor e parecerista ad hoc dos seguintes periódicos: Vydya Educação, Sinergia - IFSP, Rencima - Revista de Ensino de Ciências e Matemática, Revista do Instituto Geogebra de São Paulo, Tear - Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Boletim Online de Educação Matemática - BoEM e revista REMAT: Revista Eletrônica da Matemática. Comitê editorial do Boletim Cearense de Educação e História da Matemática (BOCEHM) e Coordenador do Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Matemática - PGECM/IFCE (acadêmico). no período de 2015/2020 e Membro do Consenho Científico da revista ForSCience - IFMG. Avaliador da EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education.

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Published

2022-12-08

Issue

Section

Artigos