The Generalization Of The Affine Function Manifested By Students In The 9th Grade Of Elementary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e90148

Keywords:

Mathematics Didactics, Theorem in action, Generalization, Afinne Function, Middle School

Abstract

Understanding the concept of function is not an easy process for students. Among the essential ideas for understanding this concept is generalization. In this sense, this text presents the results of a master's research that aimed to identify knowledge related to the generalization of the affine function, expressed by 9th grade students. For its development, a didactic sequence was elaborated, along the lines of Didactic Engineering, which was developed with a 9th grade class. The main theoretical foundation was the Theory of Conceptual Fields. In this text, the analyzes of two situations resolved by the research participants are presented. The analyzes presented here show that students manifest in their solving strategies three true theorems in action and three mistaken knowledge, specifically related to the generalization of the affine function, such erroneous knowledge deserves the attention of the academic community, because the destabilization of mistaken knowledge allows the understanding of a concept during schooling.

Author Biography

Veridiana Rezende, Universidade Estadual do Paraná

Veridiana Rezende
Universidade Estadual do Paraná
Orcid: https://orcid.org/0000-0002-4158-2196

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/5630494004651939

References

Almouloud, S. A. (2014). Fundamentos da didática da matemática. Curitiba: UFPR.

Ardenghi, M. J. (2008). Ensino Aprendizagem do Conceito de Função: pesquisas realizadas no período de 1970 a 2005 no Brasil. (Dissertação de Mestrado em Educação Matemática). PUC-SP, São Paulo.

Artigue, M. (1996). In: J. Brun. (Org), Didáctica das Matemáticas. (p. 193-217). Lisboa: Horizontes Pedagógicos.

Bittar, M. (2017). Contribuições da teoria das situações didáticas e da engenharia didática para discutir o ensino de matemática. In: R. Teles, C. Monteiro & R. Borba. (Org.), Investigações em Didática da Matemática. (p.100-131). Recife: UFPE.

Brasil. (2018). Ministério da Educação. Secretaria da Educação. Base Nacional Comum Curricular – Ensino Fundamental. Brasília: MEC.

Brousseau, G. (2008). Fundamentos e métodos da didática da matemática. In: J. Brun. (Org), Didática das Matemáticas. (p. 35-113). Lisboa: Instituto Piaget.

Campiteli, H. C. & Campiteli, V. C. (2006). Funções. Ponta Grossa: UEPG.

Caraça, B. de J. (1963). Conceitos Fundamentais da Matemática. 1. ed. Lisboa.

Ciani, A. B., Nogueira, C. M. I. & Berns, M. (2019). A construção do conceito de função. In: A. J. Ceolim, V. Rezende & W. Hermann (Org.), Diálogos entre a Educação Básica e a Universidade: reflexões a cerca do conceito de função nas aulas de matemática. (p.29-50). Curitiba: CRV.

Gitirana, V. et al. (2014). Repensando multiplicação e divisão: contribuições da teoria dos campos conceituais. 1. ed. São Paulo: PROEM.

Lannin, J. K. (2009). Generalization and Justification: The Challenge of Introducing Algebraic Reasoning Through Patterning Activies. Mathematical Thinking and Learning. (p. 231-258). Doi: 10.1207/s15327833mtl0703_3

Nogueira, C. M. I. (2014). Construindo o conceito de funções. In: A. S. Ramos & F. C. Rejani (Org.), Teoria e Prática de Funções. Maringá: Unicesumar.

Rezende, V., Nogueira, C. M. I. & Calado, T. V. (2020). Função afim na Educação Básica: estratégias e ideias base mobilizadas por estudantes mediante a resolução de tarefas matemáticas. Alexandria, (p. 25-50). Doi: 10.5007/1982-5153.2020v13n2p25

Tinoco, L. A. A. (2002). Construindo o conceito de Função. 5º ed. Rio de Janeiro: Projeto Fundão.

Tinoco, L. A. A. (2011). Álgebra: pensar, calcular, comunicar. 2º ed. Rio de Janeiro, Projeto Fundão.

Vergnaud, G. (1993). Teoria dos campos conceituais. In: L. Nasser, (Ed.) Anais do 1º Seminário Internacional de Educação Matemática do Rio de Janeiro. (p. 1-26).

Vergnaud, G. (1996). A trama dos campos conceituais na construção dos conhecimentos. Revista do Geempa, Porto Alegre. (p. 11-19).

Vergnaud, G. (2003). A gênese dos campos conceituais. In: E. P. Grossi (Org.), Por que ainda há quem não aprende? 2ª edição. Petrópolis: Vozes.

Vergnaud, G. (2007). Forma operatoria y forma predicaiva del conocimiento. In: Anais do I Encuentro Nacional sobre Enseñanza de la Matemática. Tandil: Argentina, Unicen.

Vergnaud, G. (2009). O que é aprender? In. M. Bittar & C. A. Muniz (Org), A aprendizagem Matemática na perspectiva da Teoria dos Campos Conceituais. Curitiba: CRV.

Published

2022-12-08

Issue

Section

Artigos