Contributions And Influences Of The Union Makes Life Program In The Teaching Practice of Mathematics Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e90181

Keywords:

teaching practice of mathematics teachers, Union Makes Life Program, education and learning

Abstract

This article is an excerpt from a Master´s research which general objective was to analyze aspects of the teaching practice of Mathematics teachers and the meanings attributed to it in the context of the Union Makes Life Program (PUFV), of the Brazilian financial institution Cooperative Credit System (Sicredi) and the Methodology of Products. This piece addresses one of the specific objectives, namely, to identify the contributions and influences of PUFV´s training and methodology in the teaching practice of Mathematics teachers. A qualitative approach was adopted, with an explanatory descriptive design, using a questionnaire and document analysis for data collection. The research participants were eight Mathematics teachers from the final years of Elementary School who work at PUFV in one of the cooperatives of Sicredi. Data analysis allowed to identify that teachers do recognize the potential of the training offered by the program in their teaching practice in Mathematics.

Author Biographies

Sheila Maria Brandão de Paula Lima Mirandola, Faculdade Estácio de Sá Ourinhos

Master in Education (Unoeste), Master Coach by the Brazilian Institute of Coaching (2018), Specialist in Clinical and Institutional Psychopedagogy (2017) and in Strategic Business Management (2000). Graduated in Business Administration from the University of Marília (1997). He is currently a Professor of Undergraduate and Postgraduate Courses at Faculdade Estácio de Sá Ourinhos and General Coordinator of Lato Sensu Postgraduate Courses. Professor responsible for the Management Practices Laboratory (LPG) and Project - Entrepreneurial Talents at Faculdade Estácio de Sá Ourinhos SP, Coach and Behavioral Trainer at Sheila Brandão. Pedagogical Advisor at the União Faz a Vida Program - Sicredi Paraná.

Monica Fürkotter, Universidade do Oeste Paulista

Degree in Mathematics from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1976) (Unesp), Master in Mathematics from the Institute of Mathematical Sciences of São Carlos (1983) and PhD in Sciences (Mathematics: Analysis) from the Institute of Mathematical Sciences of São Carlos (1989). Retired professor at Unesp, Presidente Prudente Campus.  Currently - professor at the Graduate Program in Education at the Universidade do Oeste Paulista (Unoeste). Member of the Research Group Teaching and Learning as an Object of Teacher Training (GPEA), at FCT/Unesp/Campus de Presidente Prudente. Leader of the Research Group School Context and Teaching-Learning Process: actions and interactions (CONTEPEA) at Unoeste. Editor of Colloquium Humanarum Magazine. He has experience in the field of Education, with an emphasis on teacher training, working on the following topics: initial and continuing teacher training, teaching and learning of Mathematics, Digital Information and Communication Technologies in Education and assessment.

References

Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1994). Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora.

Brasil. (2000). Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio: bases legais. Brasília: MEC. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf

Freire, P. (2002). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa (25a ed). São Paulo: Paz e Terra, 2002. Recuperado de: http://www.apeoesp.org.br/sistema/ck/files/4-%20Freire_P_%20Pedagogia%20da%20autonomia.pdf.

Fundação Sicredi. (2008a). Conhecendo o Programa a União Faz a Vida. Porto Alegre: Fundação SICREDI.

Fundação Sicredi. (2008b). Programa a união faz a Vida: formando educadores. Porto Alegre: Fundação SICREDI.

Gil, A. C. (2019) Métodos e técnicas de pesquisa social (7a ed). São Paulo: Atlas.

Hernández, F. (1998) Transgressão e mudança na Educação: os projetos de trabalho. São Paulo: Artmed.

Huete, J. C. S., & Bravo, J. A. F. (2006) O ensino da matemática: fundamentos teóricos e bases psicopedagógicas. Porto Alegre: Artmed.

Kilpatrick, W. H. (1965). Educação para uma civilização em mudança. São Paulo: Melhoramentos.

Leite, A. C. C. A. (2007). A noção de projeto na educação: o "método de projeto" de William Heard Kilpatrick (Dissertação de Mestrado em Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. Recuperado de: https://sapientia.pucsp.br/handle/handle/10606

Macarini, J. M. (2010). Fundamentos e metodologias do ensino de Matemática. Curitiba: Fael.

Nacarato, A. M., Mengali, B. L. S., & Passos, C. L. B. (2009) A Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. Belo Horizonte: Autêntica.

Onuchic, L. de la R., & Allevato, N. S. G. (2004). Novas reflexões sobre o ensino-aprendizagem de Matemática através da Resolução de Problemas. In M. A. V. Bicudo, & M. de C. Borba, M. de C. (Org.) Educação Matemática: pesquisa em movimento. (pp. 213-231). São Paulo: Cortez.

Paixão, S. V., & Karpinski, R. (2019) A metodologia do programa a união faz a vida: o protagonismo na primeira infância. Educação em Revista, Marília, 20(2), 109-122. Recuperado de https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/educacaoemrevista/issue/view/553

Polya, G. (1945) How to solve it: a new aspect of mathematical method. Princeton: Princeton University Press.

Polya, G. (1995). O ensino por meio de problemas. Revista do Professor de Matemática RPM, São Paulo, n. 7, 1995. Recuperado de: https://www.rpm.org.br/cdrpm/7/3.htm

Ponte, J. P. (2003) Investigação sobre Investigações matemáticas em Portugal. Investigar em educação, Porto, 2, 93-169. Recuperado de: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/4071/1/03-Ponte%20%28Rev-SPCE%29.pdf

Ponte, J. P. (2005). Gestão Curricular em Matemática. In Grupo de Trabalho de Investigação – GTI (org). O Professor e o Desenvolvimento Curricular. Lisboa: APM - Associação de Professores de Matemática. pp. 1-26. Recuperado de https://repositorio.ul.pt/handle/10451/3008

Ponte, J. P., Oliveira, H., Brunheira, L., & Varandas, J. M. (1998). O trabalho do professor numa aula de investigação matemática. Quadrante, Lisboa, 7(2), 41-70. Recuperado de: https://quadrante.apm.pt/article/view/22709/16776

Pontes, E. A. S. (2019). Método de Polya para resolução de problemas matemáticos: uma proposta metodológica para o ensino e aprendizagem de matemática na educação básica. Holos, Natal, 35(3), e6703. Recuperado de http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/6703

Prestes, R. M., & Boff, E. T. O. (2020) Formação de professores no contexto do desenvolvimento de projetos de aprendizagem. Ilustração.

Roldão, M. C. (2005). Profissionalidade docente em análise – especificidades dos ensinos superior e não superior. Revista NUANCES, Presidente Prudente, 11 (13), 108-126. Recuperado de https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/1692/1601

Roldão, M. C. (2007). Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, 12(34), 94-103. Recuperado de https://www.scielo.br/j/rbedu/a/XPqzwvYZ7YxTjLVPJD5NWgp/?lang=pt&format=pdf

Schön, D. (2000) Educando o profissional reflexivo. Porto Alegre: Artmed.

Tardif, M., & Lessard, C. (2005) O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas (2a ed.). Petrópolis: Vozes.

Published

2022-11-21

Issue

Section

Artigos