Learning to research for undergraduates in mathematics teaching:
results of student scientific journeys at a Mozambican University
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e90376Keywords:
Strands of Research Learning, Student Scientific Journeys, Degree in Mathematics TeachingAbstract
In this article, we present the results of a research that investigated the occurrence of research learning in Student Scientific Journeys in a Mozambican university. Three undergraduates who participated in the event were interviewed. As a theoretical framework and methodological support, the Strands of Research Learning were adopted as a priori categories. The results indicated the presence of two strands in the statements collected, they are Strand 1 – Interest [involvement with research]; Strand 6 – Identity [Vision of oneself as a researcher]. In summary, learning for research occurred.
References
Arruda, S. de M., Portugal, K. O., & Passos, M. M. (2018). Focos da Aprendizagem: revisão, desdobramentos e perspectivas futuras. REPPE – Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino, 2(1), 91-121.
Bardin, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
Moraes, R; Galiazzi, M. C. (2011). Análise Textual Discursiva. 2a ed. Ijuí: Unijuí. (Coleção Educação em Ciências).
Ortiz, E., Arruda, S. de M., Passos, M. M., & Silva, M. R. da. (2016). Os Focos da Aprendizagem para a Pesquisa e a escolha pela Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática. Ensino & Pesquisa, 14(1), 55-70.
Passos, M. M.; Arruda, S. de M.; Prins, S. A.; Carvalho, M. A. de. (2008). ‘Memórias’: uma metodologia de coleta de dados – dois exemplos de aplicação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 8(1), 1-21.
Queiroz, P. H. (2016). Aprendizagem de licenciandas de Matemática a partir das práticas vivenciadas em um grupo de pesquisa educacional. [Dissertação apresentada ao Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos]. São Carlos.
Ribas, J. F., & Broietti, F. C. D. (2020). A aprendizagem para a pesquisa em um grupo PIBID/Química. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 13(1), 295-317.
Teixeira, L. A. (2013). Tornando-se pesquisadores: Um estudo a partir da análise de Memórias de um grupo de pesquisa em Educação em Ciências e Matemática. [Dissertação apresentada ao Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina]. Londrina.
Teixeira, L. A., Passos, M. M., & Arruda, S. de M. (2015). A formação de pesquisadores em um grupo de pesquisa em Educação em Ciências e Matemática. Ciência & Educação, 21(2), 525-541.
Teixeira, L. A., Passos, M. M., Arruda, S. de M., & Ohira, M. A. (2013). Pesquisa em Ensino de Ciências: Focos da aprendizagem para a pesquisa. Atas [...]. IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rosalino Subtil Chicote, Marinez Meneghello Passos, Sergio de Mello Arruda

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).