Learning to research for undergraduates in mathematics teaching:

results of student scientific journeys at a Mozambican University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e90376

Keywords:

Strands of Research Learning, Student Scientific Journeys, Degree in Mathematics Teaching

Abstract

In this article, we present the results of a research that investigated the occurrence of research learning in Student Scientific Journeys in a Mozambican university. Three undergraduates who participated in the event were interviewed. As a theoretical framework and methodological support, the Strands of Research Learning were adopted as a priori categories. The results indicated the presence of two strands in the statements collected, they are Strand 1 – Interest [involvement with research]; Strand 6 – Identity [Vision of oneself as a researcher]. In summary, learning for research occurred.

Author Biographies

Rosalino Subtil Chicote, Universidade Rovuma - Extensão de Cabo Delgado

Mestrando em Educação/ Currículo

Licenciado em Ensino da Matemática pela Universidade Pedagógica de Moçambique, Delegação de Quelimane

Docente do Docente do Departamento de Ciência, Tecnologia, Engenharia e Matemática

Area de interesse:  Formação de professores que ensinam Matemática

 Didática da Matemática

Marinez Meneghello Passos

Doutora em Educação para a Ciência

Docente Sênior colaboradora da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), Cornélio Procópio, PR, Brasil

Docente Sênior da Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, PR, Brasil

Sergio de Mello Arruda

Doutor em Educação.

Docente Sênior da Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, PR, Brasil

References

Arruda, S. de M., Portugal, K. O., & Passos, M. M. (2018). Focos da Aprendizagem: revisão, desdobramentos e perspectivas futuras. REPPE – Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino, 2(1), 91-121.

Bardin, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

Moraes, R; Galiazzi, M. C. (2011). Análise Textual Discursiva. 2a ed. Ijuí: Unijuí. (Coleção Educação em Ciências).

Ortiz, E., Arruda, S. de M., Passos, M. M., & Silva, M. R. da. (2016). Os Focos da Aprendizagem para a Pesquisa e a escolha pela Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática. Ensino & Pesquisa, 14(1), 55-70.

Passos, M. M.; Arruda, S. de M.; Prins, S. A.; Carvalho, M. A. de. (2008). ‘Memórias’: uma metodologia de coleta de dados – dois exemplos de aplicação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 8(1), 1-21.

Queiroz, P. H. (2016). Aprendizagem de licenciandas de Matemática a partir das práticas vivenciadas em um grupo de pesquisa educacional. [Dissertação apresentada ao Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos]. São Carlos.

Ribas, J. F., & Broietti, F. C. D. (2020). A aprendizagem para a pesquisa em um grupo PIBID/Química. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 13(1), 295-317.

Teixeira, L. A. (2013). Tornando-se pesquisadores: Um estudo a partir da análise de Memórias de um grupo de pesquisa em Educação em Ciências e Matemática. [Dissertação apresentada ao Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina]. Londrina.

Teixeira, L. A., Passos, M. M., & Arruda, S. de M. (2015). A formação de pesquisadores em um grupo de pesquisa em Educação em Ciências e Matemática. Ciência & Educação, 21(2), 525-541.

Teixeira, L. A., Passos, M. M., Arruda, S. de M., & Ohira, M. A. (2013). Pesquisa em Ensino de Ciências: Focos da aprendizagem para a pesquisa. Atas [...]. IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências.

Published

2023-06-30

Issue

Section

Artigos