A mapping of scientific productions

a look at the mathematical components in the BNCC of high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e90442

Keywords:

BNCC, High School, Mapping

Abstract

This qualitative research aims to carry out a search for academic productions that address the National Common Curricular Base in High School of the Mathematics component. For this, following the proposal by Biembengut (2008), a mapping was carried out using two publication bases, namely: Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and the repository of the journals Boletim de Educação Matemática (Bolema) and Revista Mathematics Education Electronics (Revemat), between the years 2015 and 2021. The terms used were “BNCC” or “Base Nacional Comum Curricular”, “High School” and, finally, “Mathematics”. Thus, 24 works were retrieved and seven categories emerged: probability and statistics, interdisciplinarity, assessments, financial education, methodologies for teaching Mathematics, curricular reforms and the study of functions. Among the considerations, it is noted: many works refer to experience reports or didactic proposals using only the BNCC's ability as a reference; few works present theoretical discussions about the curricular composition of the document; and yet, no research was found regarding teachers' resistance to the reception and implementation of the Base in their classroom practice.

Author Biographies

Lupi Scheer dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal do Rio Grande. Licenciado em Matemática, pela Universidade Federal de Pelotas. Professor do Instituto Federal Sul-Rio-grandense - Campus Pelotas.

Elaine Corrêa Pereira, Universidade Federal do Rio Grande-FURG, Professora Associada do Instituto de Matemática, Estatística e Física-IMEF, Rio Grande, Brasil

Pós-Doutora pela Universidade Eduardo Mondlane (UEM), Moçambique. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências.

References

Angeli, G. (2019). Juventudes e trabalho: o discurso dos jovens sobre educação profissional no ensino médio. Dissertação de mestrado em Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Bezerra Filho, E. O. (2019). Educação matemática crítica: uma sequência didática para o ensino de matemática e educação financeira a partir do tema Inflação. Dissertação de mestrado em Matemática em Rede Nacional. Universidade Federal Rural de Pernambuco. Pernambuco.

Biembengut, M. S. (2008). Mapeamento na pesquisa educacional. Rio de Janeiro: Ciência Moderna.

Bigode, A. J. L. (2019). Base, que Base? O caso da Matemática. In F. Cássio e R. Catelli Jr. Educação é a Base? 23 educadores discutem a BNCC (123-143). São Paulo: Ação educativa.

Brasil, (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – Versão final. Brasília: MEC. Recuperado de:

Brauner, E. (2018). Relações entre a matemática e a física numa perspectiva interdisciplinar: um estudo exploratório com viés na aprendizagem significativa. Dissertação de mestrado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde. Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria.

Braz, J. C. (2019). Funções estudadas no primeiro ano do ensino médio e suas aplicações. Dissertação de mestrado em Matemática em Rede Nacional. Universidade Federal do Triângulo Mineiro. Uberaba.

Castro, G. A. M., Espírito Santo, C. F. A., Barata, R. C. & Almouloud, S. A. (2020). Desafios para o professor de Ciências e Matemática revelados pelo estudo da BNCC do Ensino Médio. Revemat, 15 (2), 1-32. Doi: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e73147

Costa, R. D. (2019). Análise de questões do novo ENEM relativas à proporcionalidade empregando a metodologia Análise de Conteúdo. Dissertação de mestrado em Educação Matemática. Universidade de São Paulo, São Paulo.

Cunha, J. M. (2020). Modelagem matemática e as propostas da BNCC: contribuições para o ensino de sequências no ensino médio. Dissertação de mestrado em Matemática em Rede Nacional. Universidade Federal do Paraná, Curitiba.

Cury, C. R. J., Reis, M. & Zanardi, T. A. C. (2018). Base Nacional Comum Curricular: dilemas e perspectivas. São Paulo: Cortez.

Dias, M. (2020). A Sociedade Brasileira de Educação Matemática e a Base Nacional Comum Curricular. Praxis & Saber, 11 (26), 1-17. Doi: https://doi.org/10.19053/22160159.v11.n26.2020.9757

Galian, C. V. A. & Santos, V. M. (2018). Concepções em disputa nos debates sobre a BNCC: educação, escola, professor e conhecimento. In E. V. Godoy, M. A. da Silva e V. M. Santos. Currículo de Matemática em debate (165-187). São Paulo: Editora Livraria da Física.

Gil, A. C. (2010). Como elaborar um projeto de pesquisa. São Paulo: Atlas.

Giordano, C. C. (2020). Concepções sobre Estatística: um estudo com alunos do ensino médio. Tese de doutorado em Educação Matemática. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

Giordano, C. C., Araujo, J. R. A. & Coutinho, C. Q. S. (2019). Educação Estatística e a Base Nacional Comum Curricular: O Incentivo aos Projetos. Revemat, 14 (Educação Estatística), 1-20. Doi: http://doi.org/105007/1981-1322.2019.e62727

http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

Lourenço, S. F. L. (2020). Fatores associados ao desempenho dos estudantes no Ensino Médio de uma escola mineira no Simave/Proe. Dissertação de mestrado em Gestão e Avaliação em Educação Pública. Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora.

Minayo, M. C. de S. (org.) (2009). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 28 ed. Petrópolis: Vozes.

Morais, S. C. D. (2016). EXCEL: uma alternativa para o ensino de probabilidade e estatística. Dissertação de mestrado em Matemática em Rede Nacional. Universidade Federal de Goiás, Goiânia.

Oliveira, C. P. (2020). Reorganização do trabalho pedagógico no Ensino Médio do DF: relação tempo-espaço escolar na semestralidade. Dissertação de mestrado em Educação. Universidade de Brasília. Brasília.

Paixão, B. S. (2020). Pontos periódicos de funções afins por partes e o Teorema de Li e Yorke: uma introdução no Ensino Médio. Dissertação de mestrado em Matemática em Rede Nacional. Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora.

Pereira, M. B. (2018). Distribuição Amostral no Ensino Médio. Dissertação de mestrado em Matemática em Rede Nacional. Universidade Federal de São Paulo, São Paulo.

Peroni, V. M. V., Caetano, M. R. & Arelaro, L. R. G. (2019). BNCC: disputa pela qualidade ou submissão da educação? RBPAE, v. 35 (n. 1), 035 – 056. Doi: https://doi.org/10.21573/vol1n12019.93094

Pinto, A. H. (2017). A Base Nacional Comum Curricular e o Ensino de Matemática: flexibilização ou engessamento do currículo escolar. Bolema, 31 (59), 1045-1060. Doi: https://doi.org/10.1590/1980-4415v31n59a10

Primon, S. M. (2017). Educação financeira nas escolas: uma proposta de ensino. Dissertação de mestrado em Matemática em Rede Nacional. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba.

Regonha, M. R. (2019). Matemática financeira: uma proposta utilizando a BNCC. Dissertação de mestrado em Matemática em Rede Nacional. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro.

Sacristán, J. G. & Gomez, A. I. P. (1998). Compreender e transformar o ensino. Trad. Ernani F. da Fonseca Rosa. 4 ed. Porto Alegre: Artmed.

Sacristán, J. G. (2017). Currículo: uma reflexão sobre a prática. Trad. Ernani F. da Fonseca Rosa. 3 ed. Penso, 2017.

Santos, L. C. (2019). Letramento estatístico nos livros didáticos do ensino médio. Dissertação de mestrado em Educação Matemática. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

Saviani, D. (2020). Educação escolar, currículo e sociedade: o problema da Base Nacional Comum Curricular. In J. Malanchen, N. S. D. de Matos e P. J. Orso. A Pedagogia Histórico-Crítica, as Política Educacionais e a Base Nacional Comum Curricular (7-30). Campinas: Autores Associados.

Silva, F. P. C. (2019). A reforma do ensino médio no governo do Michel Temer (2016 - 2018). Dissertação de mestrado em Educação. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

Silva, M. F. & Santos, G. O. (2021). Abordagem da estatística em livros didáticos de Matemática do ensino médio do PNLD 2018 – O letramento estatístico. Revemat, 16, 1-23. Doi: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e79174

Silva, N. A. & Figueiredo, H. R. S. (2019). A Educação Estatística na Educação Básica do Brasil, Estados Unidos, França e Espanha Segundo os Documentos Curriculares. Revemat, 14 (Educação Estatística), 1-20. Doi: http://doi.org/105007/1981-1322.2019.e62727

Souza, N. G. (2018). Estatística e probabilidade no ensino médio. Dissertação de mestrado em Matemática em Rede Nacional. Universidade Federal de Viçosa, Florestal.

Taveira, R. C. L. (2019). Ensino da matemática por meio de problemas clássicos de otimização combinatória. Dissertação de mestrado em Matemática em Rede Nacional. Universidade Federal do Triângulo Mineiro. Uberaba.

Valero, D. V. (2021). Matemática financeira como eletiva do Programa Inova Educação do Governo do Estado de São Paulo. Dissertação de mestrado em Matemática em Rede Nacional. Universidade Estadual de Campinas. Campinas.

Zank, D. C. T. & Malanchen, J. (2020). A Base Nacional Comum Curricular do Ensino Médio e o retorno da pedagogia das competências: uma análise baseada na pedagogia histórico-crítica. In J. Malanchen, N. S. D. de Matos e P. J. Orso. A Pedagogia Histórico-Crítica, as Política Educacionais e a Base Nacional Comum Curricular (131-160). Campinas: Autores Associados.

Published

2023-06-30

Issue

Section

Artigos