Exploring Geometric Probability in the Classroom with GeoGebra
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e90509Keywords:
Geometric Probability, BNCC, Software, Basic EducationAbstract
Probability is treated in Basic Education, most of the time, according to the Laplacian approach. Considering that several researchers report the difficulty presented by students in learning probability, this work is based on the idea that the exploration of probability through other approaches can allow a better understanding of probabilistic contents by a greater number of students. Therefore, this article aims to describe a didactic proposal for Basic Education that deals with probability under the geometric approach. This proposal involves the development of interactive activities through the GeoGebra software and allows the approach of probabilistic and geometric contents allied. The results obtained show the possibility of combining technology, probability and geometry, over the years of Basic Education, enhancing the learning of Probability.
References
Bortolossi, H. J. (2016) O Uso do Software Gratuito GeoGebra no Ensino e na Aprendizagem de Estatística e Probabilidade. Vidya, v. 36, (2), p. 429-440
Ministério da Educação. (2018) Base Nacional Comum Curricular. Brasília. Secretaria de Educação Básica
Coutinho, C. Q. S. Introdução ao conceito de probabilidade por uma visão frequentista: estudo epistemológico e didático. 1994. 151f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Programa de pós-graduação em Educação Matemática. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.
David, F. N. Games, Gods and Gambling: a History of Probability and Statistical Ideas. Londres: Charles Griffin & Co., 1962.
Gadelha, A. Uma Pequena História da Probabilidade. Notas de Aula Teoria de Probabilidade I. Rio de Janeiro, mar. 2004. Disponível em: http://www.mat.ufrgs.br/~viali/estatistica/mat2006/material/textos/hist_prob_Gadelha.pdf. Acesso em: 03 de nov. de 2021.
Gil, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
Gondim, H. F. Probabilidade e probabilidade geométrica: conceitos e exemplos aplicáveis no ensino básico. 2013. 78f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Programa de pós-graduação em Matemática em rede nacional. Universidade Federal do Mato Grosso do Sul. Campo Grande.
Mendes, I. A. Matemática e investigação em sala de aula. 2. ed. Editora Livraria da Física, São Paulo, 2009.
Mlodinow, L. O Andar do Bêbado. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora: 2009.
Pontes, J. & núñez, I. Questões de Estatística e Probabilidade nas provas do ENEM: uma aproximação a erros e dificuldades de aprendizagem. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 3, n. 7, p. 87-110, jan./abr. 2019.
Siqueira, R. F. Tutorial para GeoGebra. Niterói: Grupo Pet-Tele, 2017. 28 p. Disponível em: http://www.telecom.uff.br/pet/petws/downloads/tutoriais/geogebra/Tutorial_GeoGebra.pdf. Acesso em: 12 jan. 2022.
Soares, E. Uma análise sobre as atividades de probabilidade propostas em livros didáticos de matemática dos anos finais do ensino fundamental. REnCiMa, v. 9, n. 6, p. 65. 2018.
Sturion, L; carvalho, A. A. A; reis, M. C; rocha, Z. F. D. C. As dificuldades dos professores de estatística na utilização de tecnologias midiáticas. REnCiMa, v. 9, p. 78-93, 2018.
Viali, L. Algumas Considerações Sobre a Origem da Teoria da Probabilidade. Revista Brasileira de História da Matemática, [S. L.], v. 8, n. 16, p. 143-153, out./mar. 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica de Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).