Mobilizing Geometric Knowledge During The Reading Process Of The Construction Of The Nautical Astrolabe Instrument: A Proposal By Ubp And Its Insertion In Mathematics Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e92585

Keywords:

Art of Navigating, Active methodology, UBP, Teacher training, Math teaching

Abstract

The Basic Problematization Unit (UBP) is an active methodology, based on activities applied through a flash of discursive memory; which describes a sociocultural practice in a field of human activity, being elected as an object of disciplinary problematization. In this way, the objective of the study was to discuss the application of a UBP for the teaching of Mathematics that aimed to mobilize geometric knowledge during the reading process of the construction of the nautical astrolabe instrument contained in the treaty Arte de Navegar (1606), taught in a class of undergraduates in Mathematics at the State University of Ceará (UECE). As a methodology, the precepts of a qualitative approach were used, based on a case study using an active methodology, the UBP. We concluded that after applying the activity, it was possible for the undergraduates in Mathematics at UECE to mobilize geometric knowledge, such as; concept of diameter, circumference, quadrant, right angle, graduation using Thales' theorem, during the reading process of the instrument's construction.

References

Amarante, R. O., & Pereira, A. C. C. (2021). Aspectos Históricos e contextuais do tratado Arte de Navegar (1606) do português Simão D'Oliveira. Revista de Produção Discente em Educação Matemática, 10(1/2), 136-152.

Caldatto, M., & Pavanello, R. (2015). Um panorama histórico do ensino de geometria no Brasil: de 1500 até os dias atuais. Quadrante, 24(1), 103-128.

Cohen, E. G., & Lotan, R. A. (2017). Planejando o trabalho em grupo (3a. ed.). Porto Alegre: Instituto Sidarta.

Correia, C. A. C. (2011). A arte de navegar de Manoel Pimentel: as edições de 1699 e 1712. 2010. Dissertação de Mestrado, Universidade de Lisboa, Faculdade de Letras, Lisboa, Portugal.

D’ambrosio, U. (1996). Educação Matemática: Da teoria à prática. São Paulo: Papirus Editora.

Duarte, V. de M. B., & Patriota, M. do R. A. (2015). Investigando colaborativamente a práxis do ensino de geometria no ensino básico/superior. Revista diálogos, 4.

Gesteira, H. M. (2014). O astrolábio, o mar e o Império. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 21, 1011-1027.

Lima Filho, R. R. C. (2013). Um Estudo de Práticas Matemáticas Históricas e Sugestões de uso na Matemática Escolar. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Rio Grande do Norte.

Miguel, A., & Mendes, I. A. (2010). Mobilizing histories in mathematics teacher education: memories, social practices, and discursive games. ZDM, 42(3), 381-392.

Oliveira, S. (1606). Arte de Navegar. Lisboa: Oficina de Pedro Crasbeeck.

Pavanello, R. M., Costa, L. P. D., & D'Antonio, S. R. (2020). Geometria e educação infantil: entre a pesquisa, o desenvolvimento de materiais de ensino e a formação continuada de professoras. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, 13(3), 238-225.

Pereira, D. E. (2014). Correspondências Científicas como uma relação didática entre História e Ensino de Matemática: O exemplo das Cartas de Euler a uma Princesa da Alemanha. Tese de Doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Rio Grande do Norte.

Pimentel, M. (1819). Arte de navegar, em que se ensinam as regras praticas... Lisboa: Typographia de Antonio Rodrigues Galhardo.

Santos, A. O., & de Oliveira, G. S. (2018). A prática pedagógica em geometria nos primeiros anos do ensino fundamental: construindo significados. Revista Valore, 3(1), 388-407.

Seed, P. (1999). Cerimônias de posse na conquista da europeia do Novo Mundo (1492-1640). São Paulo: Editora UNESP.

Soares, E. C. (2011). Uma Investigação Histórica sobre os logaritmos com sugestões didáticas para a sala de aula. Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Rio Grande do Norte.

Tavares, M. O., & Pereira, A. C. C. (2016). Um estudo sobre a inserção das práticas matemáticas históricas por meio de UBP no ensino de Matemática. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, 3(8), 60-71.

Tavares, M. O., & Pereira, A. C. C. (2017). A UBP e sua inserção no ensino de Matemática: Uma proposta utilizando a obra Matemática Lúdica de Leon Battista Alberti (1404–1472). Revista BOEM, 5(8), 21-36.

Published

2023-04-12

Issue

Section

Artigos