The mathematics movement and changes in professional teacher knowledge: modern addition and subtraction?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e93237

Keywords:

Professional Knowledge, Mathematics To Teach, Modern Mathematical Movement

Abstract

This work seeks to characterize elements of a professional knowledge of the teacher who teaches mathematics, through the analysis of the book Curso Completo de Matemática Moderna para o Ensino Primário: metodologia e didática – 1.º ano, authored by teachers Tosca Ferreira and Henriqueta de Carvalho. The text is supported by authors who place professional knowledge as a topic for the study of teaching and training in a historical context. The question that guided the study was: what "addition and subtraction to teach" can be systematized, from the analysis of the Curso Completo de Matemática Moderna para o ensino primário – 1.º ano?”. The analysis of this work reveals that teachers in this period needed to appropriate the notions of a set. Teaching by memorization should be put aside a little, and mathematics should come to life through the exploration of everyday situations and the use of objects as an intuitive device. Thus, the modern proposal of the work was limited only to the inclusion of a new content item to start the studies: “conception of set”, without this reorganizing the mathematics of the teacher's professional knowledge in terms of a modern mathematics.

Author Biographies

Relicler Pardim Gouveia, Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP

Doutor em Ciências: Educação e Saúde na Infância e na Adolescência pela Universidade Federal de São Paulo - Campus Guarulhos - UNIFESP. Mestre em Educação Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - PPGEduMat - INMA/UFMS. Graduado em Matemática pela Universidade Federal de Goiás - UFG. Membro do Grupo de Pesquisa em História da Educação Matemática (GHEMAT).

Wagner Rodrigues Valente, Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP

Professor Livre Docente do Departamento de Educação da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP).

References

Arruda, J. P. (2011). Histórias e práticas de um ensino na escola primária: marcas e movimentos da Matemática Moderna. (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC. Recuperado de: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/1807/Tese%20Joseane%20Pinto%20de%20Arruda.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Bertini, L. F., Morais, R. S., & Valente, W. R. (2017). A matemática a ensinar e a matemática para ensinar: novos estudos sobre a formação de professores. São Paulo: Editora Livraria da Física.

Borges, R. A. S. (2011). Circulação e apropriação do ideário do Movimento da Matemática Moderna nas séries iniciais: as revistas pedagógicas no Brasil e em Portugal. (Tese de Doutorado). Universidade Bandeirante de São Paulo, São Paulo. Recuperado de: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/129705

Chartier, R. (1990). A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel.

De Certeau, M. de. (2005). A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes.

Ferreira, T., & Carvalho, H. (1971). Curso Completo de Matemática Moderna para o ensino primário (5ª ed.). São Paulo: Encadernadora Fascículo.

Hofstetter, R., & Schneuwly, B. (2017). Disciplinarização e disciplina: as ciências da educação e as didáticas das disciplinas sob análise. In R. Hofstetter & W. R. Valente (Orgs.), Saberes em (trans)formação: tema central da formação de professores (pp. 21-54). São Paulo: Livraria da Física.

Lima, F. R. de. (2006, abril). Os cursos do grupo de estudo de Ensino de Matemática - GEEM e a formação de professores. In Seminário Temático - A Matemática Moderna nas escolas do Brasil e de Portugal: estudos históricos comparativos. Anais do Seminário. São Paulo: GHEMAT.

Oliveira, M. A. de. (2017). A Aritmética Escolar e o Método Intuitivo: Um novo saber para o curso primário (1870 – 1920) (Tese de Doutorado em Ciências). Universidade Federal de São Paulo, São Paulo.

Valente, W. R. (2008). Osvaldo Sangiorgi e o Movimento da Matemática Moderna no Brasil. Revista Diálogo Educacional, 8(25), 583-613. Recuperado de: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/3724/3640

Valente, W. R., & Bertini, L. F. (Eds.). (2022). A Matemática do Ensino: por uma história do saber profissional 1870 - 1960. São Paulo: Universidade Federal de São Paulo, Coleção Educação e Saúde, Vol. 1. Recuperado de: https://repositorio.unifesp.br/xmlui/handle/11600/63803

Published

2023-08-30

Issue

Section

Artigos