Degree in field education at ENEM and SIPEM: a systematic review
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e95593Keywords:
Rural Education, Mathematics Education, Degree, Systematic Literature ReviewAbstract
This article presents a systematic literature review aiming to identify the researches that address Rural Education in the last five editions of the National Meeting of Mathematics Education (Encontro Nacional de Educação Matemática - ENEM) and the International Seminar on Research in Mathematics Education (Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática - SIPEM), that happened between 2009 and 202 on the subject Degree in Rural Education. Guided by the following question: “What are the discussions present in the researches that deal with the Degree in Rural Education at ENEM and SIPEM between 2009 and 2022?”, the articles raised in this research were selected and analyzed from four emerging categories of analysis. Finally, we present considerations based on the results and research possibilities based on these results and the current public situation related to Rural Education in Brazil.
References
Arroyo, M. G. (2007). Políticas de formação de educadores (as) do campo. Cadernos Cedes, 27, 157-176.
Caldart, S. R. (Org.). (2010). Caminhos para transformação da escola: reflexões desde práticas de licenciatura em Educação do Campo. São Paulo: Expressão Popular.
Caldart, R. S., Pereira, I. B.; Alentejano, P., & Frigotto, G. (2012). Dicionário da
Educação do Campo. São Paulo: Expressão Popular.
Diniz, D. C., & Barros, A. (2016). A licenciatura em educação do campo na formação de professores em ciências da natureza e matemática no maranhão. Anais do 12o Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo: Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Retirado em 21 de julho, 2023, de: https://www.sbem.com.br/enem2016/anais/pdf/7600_3711_ID.pdf
Eleutério, R. C. (2019). O ensino de matemática na escola do campo: contribuições de uma prática de ensino à luz da etnomatemática. Trabalho de Conclusão de Curso. Dois Vizinhos: Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Retirado em 21 de julho, 2023, de: https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24738
Fernandes, B. M., & Molina, M. C. (2004) O campo da Educação do Campo. In M. C. Molina & S. M. S. A. Jesus. (Org.). Por uma Educação do Campo. (p. 53-89). Brasília: NEAD.
Fernandes, F. L. P. (2016). Práticas profissionais do campo e a Matemática: um olhar para a perspectiva pedagógica da Etnomatemática na licenciatura em Educação do Campo. Anais do 12o Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo: Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Retirado em 21 de julho, 2023, de: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/7787_3622_ID.pdf
Fernandes, F. L. P. (2022). Um estudo sobre a formulação de problemas na Licenciatura em Educação do Campo. Anais do 14o Encontro Nacional de Educação Matemática. Edição Virtual: Sociedade Brasileira de Educação Matemática.
Fernandes, F. S. (2019). Formação de Professores de Matemática em Licenciaturas em Educação do Campo: entre cartas, epistemologias e currículos. Bolema, 33, 27-44.
Fernandes, F. L. P. & de Souza, M. C. (2018). Formação de professores para a Justiça Social e a Educação do Campo: um olhar para as práticas de letramento. Anais do 7o Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Foz do Iguaçu: Sociedade Brasileira de Educação Matemática.
Fernandes, F. S., & Mendanha, R. M. (2022). Por outras revoltas dos quebra-quilos: história da educação matemática em interpelações decoloniais. Revista de História da Educação Matemática, 8, 1-15.
Gonçalves, K. L. N. (2016). Formação de Educadores Matemáticos do campo: desvios sinuosos. Anais do 12o Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo: Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Retirado em 21 de julho, 2023, de: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/6328_4190_ID.pdf
Lima, A. S., Khidir, K. S., Fernandes, & Fernandez, F. L. P. (2021). Formação de professores de matemática na Licenciatura em Educação do Campo para atuação de egressos na Educação Escolar Quilombola. Anais do 8o Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Edição Online: Sociedade Brasileira de Educação Matemática.
Ledur, D. B., Kiefer, J. G., & Mariani, R. D. C. P. (2023). Educação do Campo no Encontro Nacional de Educação Matemática (2013-2019). Educação & Realidade, 48, e122447. Retirado em 21 de julho, 2023, de: https://doi.org/10.1590/2175-6236122447vs01
Lima, A. S., & Lima, I. M. S. (2016). As formações matemáticas, pedagógicas e sociopolítica de professores em curso de Licenciatura em Educação do Campo. Anais do 12o Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo: Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Retirado de 11 de julho, 2023, de: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/5214_3828_ID.pdf
Lima, A. S., & Lima, I. M. S. (2019). A formação de professores de matemática em cursos de licenciatura em Educação do Campo: uma análise da matriz curricular. Anais do 13o Encontro Nacional de Educação Matemática. Cuiabá: Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Retirado em 11 de julho, 2023, de: https://www.sbemmatogrosso.com.br/eventos/index.php/enem/2019/paper/download/2033/1704
Lima, A. S. & Lima, I. M. S. (2019). Diálogo, investigação e criticidade em um curso de Licenciatura em Educação do Campo. Rematec, 14(32), 67-79.
Magnus, M. C. M. (2019). Campo enquanto espaço de produção de saberes. Anais do 13o Encontro Nacional de Educação Matemática. Cuiabá: Sociedade Brasileira de Educação Matemática.
Magnus, M. C. M. (2019). Modelagem matemática na educação do campo: alunas(os) em movimento. Anais do 13o Encontro Nacional de Educação Matemática. Cuiabá: Sociedade Brasileira de Educação Matemática.
Menezes, D. N., & Manoel, C. A. L. C. (2022). Uma análise das entrevistas de alunos campesinos inseridos em uma escola urbana de Campo Grande – MS. Anais do 14o Encontro Nacional de Educação Matemática. Edição Virtual: Sociedade Brasileira de Educação Matemática.
Molina, M. C. (2014). Licenciatura em Educação do Campo e o Ensino de Ciências Naturais. Brasília: MDA.
Molina, M. C. (2017). Licenciaturas em Educação do Campo e o ensino de Ciências Naturais: desafios à promoção do trabalho docente interdisciplinar. Brasília: MDA.
Monteiro, C. E. F. (2020). Relações entre Educação Matemática e Educação do Campo: análise de publicações recentes. REMATEC, 15(36), 108-129.
Neto, J. D. R. L. D., Sales, O. P., Kaiber, C. T., & de Lima Meira, J. (2021). Etnomatemática e Educação do Campo: Análise das produções acadêmicas. Humanidades & Inovação, 8(54), 170-190.
Neto, V. F. (2016). Educação Matemática Crítica e Educação do Campo: reflexões. Anais do 12o Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo: Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Retirado em 21 de julho, 2023, de: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/7473_4160_ID.pdf
Neto, V. F., & Silva, C. (2016). A escola do campo: a busca por uma identidade. Revista Paranaense de Educação Matemática, 5(9), 84-103.
Pires, E. T., Morais, T. S., & Gonçalves, K. L. N. (2016). Educação matemática do campo: práticas socioculturais em contexto ribeirinho marajoara. Anais do 12o Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo: Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Retirado de 21 de julho, 2023, de: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/6793_3101_ID.pdf
Sachs, L. (2016). Desafios para a educação do campo no estado de São Paulo. Anais do 12o Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo: Sociedade Brasileira de Educação Matemática.
Sachs, L. (2022). Uma proposta de diálogo entre conhecimentos: aproximando a etnomatemática e a Educação do Campo. Anais do 14o Encontro Nacional de Educação Matemática. Edição Virtual: Sociedade Brasileira de Educação Matemática.
Sakai, E. C. T., Andrade, S. V. R., & Nogueira, K. F. P. (2016). Percursos da Educação do Campo: um olhar para as aulas de investigações matemáticas. Anais do 12o Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo: Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Retirado em 11 de julho, 2023, de: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/5163_3551_ID.pdf
Santos, J. G. C., & Sachs, L. (2019). Um dedo de prosa com uma egressa de um curso de licenciatura em educação do campo sobre a formação de professores de matemática. Anais do 13o Encontro Nacional de Educação Matemática. Cuiabá: Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Retirado em 11 de julho, 2023, de: https://www.sbemmatogrosso.com.br/eventos/index.php/enem/2019/paper/view/671
Silva, U. M., & Bicho, J. S. (2019). Etnomatemática e relações interdisciplinares na Educação do Campo: a partir da horta mandala. Anais do 13o Encontro Nacional de Educação Matemática. Cuiabá: Sociedade Brasileira de Educação Matemática.
Souza, V. L. R., Souza, F. S., & Lima, A. S. (2022). A relação entre o ensino de matemática e o foreground de estudantes camponeses. Anais do 14o Encontro Nacional de Educação Matemática. Edição Virtual: Sociedade Brasileira de Educação Matemática.
Wagner, D. R., & Magnus, M. C. M. (2022). A formação em matemática no Curso de Licenciatura em Educação do Campo da UFSC: uma análise a partir do projeto político pedagógico. Anais do 14o Encontro Nacional de Educação Matemática. Edição Virtual: Sociedade Brasileira de Educação Matemática.
Xavier, S. A., & Campos, I. S. (2022) Prato, litro, carrinho de mão, balde e balança: usos na produção de farinha por uma família campesina. Souza. Anais do 14o Encontro Nacional de Educação Matemática. Edição Virtual: Sociedade Brasileira de Educação Matemática.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Márcia Regina de Souza Silva, Sílvia Letícia da Silveira Neves Barboza, Larissa Gonçalves Faria Rocha, Flavio Augusto Leite Taveira, Deise Aparecida Peralta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).