(Im)Pertinences In Indisciplinary Teacher Training
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e97336Keywords:
Philosophy of Difference, University education, DecolonialityAbstract
This communication presents some partial results of the research entitled “The decolonial option in Mathematics Education: problematizing initial teacher training”, financed by the call for universal projects CNPq/MCTI/FNDCT nº 18/2021 (2022-2025) guided by the question: What can the decolonial option do in teacher training courses (that teach Mathematics)? The main objective that guides this interinstitutional project is to tension the modes of disciplinary organization of the curriculum in the training of teachers (who teach Mathematics) by problematizing non-hegemonic socio-cultural (mathematical) practices. Methodologically, the researchers' movements are synchronous, but they problematize the epistemic disenchantment with modern and Eurocentric concepts, rooted in the categories of Greek and Latin concepts and in the experiences and subjectivities formed from these bases, through different paths, whether through deconstructionist therapy or Cartography. The answers to the project's main question come from the productions of participants in an extension course and postgraduate courses taught by the authors of the text. The partial results point to the transgressive power of the decolonial option in initial teacher training.
References
Arias, P. G. (2010). Corazonar Una Antropología Comprometida Con La Vida: Miradas otras desde Abya-Yala para la decolonización del poder, del saber y del ser. Quito: Universidad Politécnica Salesiana.
Arroyo, M. G. (2013). Currículo: território em disputa. 5. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes.
Clareto, S., & Nascimento, L.A. S. (2012). A sala de aula e a constituição de um currículo-invenção. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 3, p. 306-321.
Cuellar, R. (2017). Nabba nana gala burbaba nanaedi igala odurdagge gunadule durdagedi nega gine: igal dummadi maidi sabbimala soganergwa naggulemaladi. (Dissertação de Mestrado). Universidad de Antioquia, Colômbia.
Dias, R. de O. (2012). Formação inventiva de professores. Rio de Janeiro: Lamparina.
Foucault, M.(2009). Vigiar e Punir: nascimento da prisão. 36 ed .Tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes.
Gomes, N. (2019). O Movimento Negro e a intelectualidade negra descolonizando os curriculos. In: Decolonialidade e Pensamento Afrodiaspórico. J. BERNARDINO-COSTA, N. MALDONADO-TORRES, & R. GROSFOGUEL (Eds.), Belo Horizonte:Autêntica Editora.
Hook, B. (2021) Ensinando comunidade: uma pedagogia da esperança. Trad. Kenia Cardoso. São Paulo: Elefante.
Lizcano, E. (2006). Metáforas que nos piensan. Sobre ciencia, democracia y otras poderosas ficciones. Madrid: Ediciones Bajo Cero / Traficantes de sueños.
Miguel, A. (2014). Is the mathematics education a problem for the school or is the school a problem for the mathematics education?. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v.4 (2), 1-35. Recuperado de http://www.sbemrevista.com.br/revista/index.php/ripem/article/view/1151/pdf
Miguel, A. (2015) A terapia gramatical-descontrucionista como atitude de pesquisa (historiográfica) em Educação (Matemática). Perspectivas em Educação Matemática, v. 8, 2015, 607-646. Recuperado de https://www.pucsp.br/sites/default/files/download/posgraduacao/programas/educacaomatematica/3.pdf
Miguel, A. (2016). Historiografia e terapia na cidade da linguagem de Wittgenstein. Bolema, Rio Claro (SP), v. 30 (55), 368 – 389. Recuperado de https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/10037
Miguel, A, Vilela, D &, Moura, A. R (2012). Problematização indisciplinar de uma prática cultural numa perspectiva wittgensteiniana. Reflexão e Ação, v. 20 (2), 6-31, Recuperado de https://doi.org/10.17058/rea.v20i2.3053
Miguel, A, Souza. E, Tamayo, C & Monteiro, A (2022). Uma virada vital-praxiológica na formação indisciplinar de educadores. Revista de Educação Matemática, v. 19, 2022., 1-22. Recuperado de https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/66/66
Miguel, A, Souza. E & Tamayo, C. (2023). Asé O’u Toryba ‘Ara Îabi’õnduara!. In: M.A.V. Bicudo, B. Czarnocha, M. Rosa, & M. Marciniak. (Eds.) ,Ongoing Advancements in Philosophy of Mathematics Education. Springer: New York. Recuperado de https://doi.org/10.1007/978-3-031-35209-6_18
Mignolo, W.(2008). Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. Trad. NORTE, Â. L. Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Literatura, língua e identidade, n o 34, p. 287-324, 2008.
Moita, L. (Eds.) (2006) Por uma Lingüística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial.
Quijano, A. (1992). Colonialidad y modernidad/racionalidad. In: BONILLA, H (Ed.), Los conquistados 1492 y la población indígena de las América. Quito: Tercer Mundo-Libri Mundi Editors.
Quijano, A. (2000). Colonialidad del Poder y Clasificacion Social. Special Issue: Festchrift for Immanuel Wallerstein –Part I. Jornal of world -systems research.v.6 (2),342-386.
Rolnik, S. (2018).Esferas da Insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 edições.
Santos, A. B. (2015). Colonização, Quilombos, Modos e Significações. Rio de Janeiro: Brasil.
Santos, A. B. (2018). Somos da terra. PISEAGRAMA, 44-51.
Souza, E. G. & Miguel, A. (2019). A encenação de práticas culturais na tessitura de outras escolas: a vida como eixo da ação educativa. Revista Matemática, Ensino e Cultura, n. 33, 166-184. Recuperado de https://www.rematec.net.br/index.php/rematec/article/view/146
Tamayo, C. (2017).Vení, vamos hamacar el mundo, hasta que te asustes: uma terapia do desejo de escolarização moderna. (Tese de Doutorado), Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas.
Veiga-Neto, A. (2002). De geometrias, currículo e diferenças. Educação e Sociedade, v. 23 (79), p. 163–86, 2002. Recuperado de https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300009
Viveiros de castro, E.(2015). Metafísicas Canibais. São Paulo: CosacNaify.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Michela Tuchapesk da Silva , Carolina Tamayo, Elizabeth Gomes Souza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).
