Inclusion as a non-negotiable principle: contributions to early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2022.e83586Keywords:
Early Childhood Education. Deficiency. Educational politics.Abstract
This text is a literary review built on the contributions expressed by Historical-Cultural Psychology and aims to demarcate the advances materialized by the assumptions of inclusion in educational spheres. Criticizes Presidential Decree n. 10.502, of September 30, 2020, which institutes the new National Policy on Special Education due to its meager and narrow understanding of inclusion, which ends up taking the educational field into a reactionary trap. Furthermore, it highlights the historical emergence of the concept of childhood and the role of School Education in contemporary societies. Finally, it asserts the need to think about Public Educational Policies that start from Early Childhood Education as a constitutive mark of learning relationships, which precedes and enhances human development to other levels, especially for children with disabilities.
References
ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: LCT, 1978.
BIEHL, João. Vita: Life in a Zone of Social Abandonment. Berkeley: Univ. Calif. Press, 2005.
BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. BRASÍLIA: 1961.
BRASIL. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. BRASÍLIA, 1971. Disponível em www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L5692.htm. Acessado em 22 de agosto de 2021.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial: livro 1. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Brasília: MEC/SEESP, 1994.
BRASIL. Lei nº 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Casa Civil; Subchefia para Assuntos Jurídicos. BRASÍLIA, 2001. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm.Acesso em 30 de julho de 2021.
BRASIL. Resolução CNE/CEB 2/2001b. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Câmara de Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília, 14 de setembro de 2001b. Seção 1E, p. 39-40.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEE, 2008.
BRASIL. Lei Nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, BRASÍLIA: 2014.
BRASIL. Decreto Nº 10.502, de 30 de setembro de 2020. Institui a Política Nacional de Educação Especial: Equitativa, Inclusiva e com Aprendizado ao Longo da Vida. BRASÍLIA: Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, [2020]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/decreto/D10502.htm. Acesso em 05 de agosto de 2021.
CAMPOS, Maria Malta; ROSEMBERG, Fúlvia; FERREIRA, Isabel M. Creches e pré-escolas no Brasil. 2. Ed. São Paulo: Cortez, 1995
COMÊNIUS, João Amós. Didática magna. 3 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
DUARTE, Newton. A individualidade para-si. Campinas, SP, Editora: Autores Associados, 1993.
FOUCAULT, Michel. História da loucura na idade clássica. Trad. José Teixeira Coelho Neto. 9. ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.
INEP. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Básica 2007. Brasília: INEP, 2008. In: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-basica. Acesso em 27 de agosto de 2021.
INEP. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Básica 2008. Brasília: INEP, 2009. In: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-basica. Acesso em 27 de agosto de 2021.
INEP. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Básica 2011. Brasília: INEP, 2012. In: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-basica. Acesso em 28 de agosto de 2021.
INEP. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Básica 2020. Brasília: INEP, 2021. In: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-basica. Acesso em 28 de agosto de 2021.
KUHLMANN JÚNIOR, Moysés. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. Jussara Hoffmann (Coord.). Porto Alegre: Mediação, 1998.
MARX, Karl. O 18 de Brumário de Luís Bonaparte. São Paulo: Boitempo, 2011.
MARX, Karl. O Capital: crítica da economia política. São Paulo: Nova Cultural, 1996. v.1.
MENDES, Eniceia Gonçalves. Inclusão marco zero: começando pelas creches. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2010.
MUKHINA, Valéria. Psicologia da Idade Pré-Escolar. Claúdia Berliner (Trad.), São Paulo: Martins Fontes, 1995.
OLIVER, Michael. The Politics of Disablement. Macmillan, Basingstoke, 1990.
ROCHA, Luiz Renato Martins da; MENDES, Eniceia Gonçalves; LACERDA, Cristina Bróglia Feitosa de. Políticas de Educação Especial em disputa: uma análise do Decreto Nº 10.502/2020. Práxis Educativa, v. 16, 2021. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/17585. Acesso em 20 de agosto de 2021.
ROSEMBERG, Fúlvia. Expansão da educação infantil e processos de exclusão. Cadernos de Pesquisa [online]. 1999, n. 107, pp. 7-40. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0100-15741999000200001>. Acessado em 25 de agosto de 2021.
VIGOTSKY, Lev Semionovitch. O desenvolvimento psicológico na infância. Claúdia Berliner (Trad.) São Paulo: Martins Fontes, 1998.
VIGOTSKY, Lev Semionovitch. Obras escogidas: problemas del desarrollo de la psique. Tomo III. Trad. Lydia Kuper. Madrid: Visor, 2000.
VIGOTSKY, Lev Semionovitch; LURIA, Alexander Romanovich. Estudos sobre a história do comportamento: símios, homem primitivo e criança. Trad. Lolio Lourenço de Oliveira. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
VIGOTSKY, Lev Semionovitch. Obras Completas: Fundamentos de Defectologia. Tomo V. Tradução do Programa de Ações Relativas as Pessoas com Necessidades Especiais (PEE); revisão da tradução por Guillermo Arias Beatón. Cascavel, PR: EDUNIOESTE, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.