The work of the pedagogical coordinator in the institution of child education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2022.e86505

Keywords:

Pedagogical coordinator, Early childhood education, Public Policies

Abstract

The article presents results of research conducted in a school of Early Childhood Education, whose central theme involves the work of the pedagogical coordinator in this stage of Basic Education and the influence of public policies on their performance in the public educational institution. The study sought to understand the work developed by this professional, together with the teacher, in the daily life of a public institution of Early Childhood Education, considering municipal public policies. With a qualitative approach, the theoretical-methodological path went through the references on Early Childhood Education, the pedagogical coordinator and the field of public policies, focusing on the approach of the policy cycle. The results of the investigation point to the direct influence of public policies on the performance of the pedagogical coordinator, the divergence of the municipal policy adopted with the texts of the municipal documents themselves and, consequently, the distance from the pedagogical coordinator's practices with what the official documents point out.

Author Biographies

Patricia Guimarães Paim, Escola Municipal Murilo Celestino Costa

Mestre em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da área de Educação, Sociedade e Práxis Pedagógica - Linha de Pesquisa Política e Gestão da Educação pela Universidade Federal da Bahia (2018-2020), Especialista em Metodologia do Ensino Superior na Universidade do Estado da Bahia (2001) e Graduada em Pedagogia pela mesma instituição (2000). Atua como coordenadora pedagógica da Escola Municipal Murilo Celestino Costa e tutora EAD na UNIFACS. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em formação de educadores, tendo como objetos de estudo coordenador pedagógico, formação de educadores e educação infantil. Autora da dissertação de Mestrado: O trabalho do coordenador pedagógico em um Centro Municipal de Educação Infantil no contexto das políticas públicas da Rede Municipal de Ensino de Salvador. Integrante do grupo de pesquisa GEPEICI - Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Infantil, Crianças e Infâncias- UFBA e da linha de pesquisa Políticas e Gestão da Educação - UFBA.

Marlene Oliveira dos Santos, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Doutora e Mestre em Educação pela UFBA-FACED (2017-2007), Especialista em Metodologia do ensino Superior pela Universidade Estadual da Bahia (2001), Pedagoga pela Universidade do Estado da Bahia (1998). Professora Adjunta da Universidade Federal da Bahia/Faculdade de Educação, em regime de dedicação exclusiva, onde é professora de graduação e pós-graduação (Programa de Pós-graduação em Educação e Programa de Pós-graduação em Currículo, Linguagens e Inovações Pedagógicas (PPGCLIP)/Mestrado Profissional em Educação). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Infantil, Crianças e Infâncias (GEPEICI), Pesquisadora da Linha de Pesquisa Política e Gestão da Educação e do Núcleo Integrado de Estudos e Pesquisas sobre Infâncias e Educação Infantil (NEPESSI), Coordenadora do GT07 - Educação de Crianças de 0 a 6 anos/Nordeste-ANPEd (EPEN), Integrante do Fórum Baiano de Educação Infantil (FBEI) - Movimento Interfóruns de Educação Infantil do Brasil (MIEIB). Desenvolve pesquisas no campo da Educação Infantil com ênfase nas políticas públicas para a Educação Infantil, formação de professores, infâncias, ação pedagógica com bebês e crianças de outras idades. 

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Published

2022-10-27