Semiotic resources mobilized for abductive reasoning in a mathematical modelling activity
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2025.e100062Keywords:
mathematics education, mathematical modelling, peircean semiotics, abductive reasoning, 7th year of elementary schoolAbstract
This paper focuses on abductive reasoning revealed in the mobilization of semiotic resources in a mathematical modelling activity with 7th grade students. The qualitative analysis based on the theoretical framework of mathematical modelling and Peircean semiotics, relating to abductive reasoning and semiotic resources, was supported by written records, photographs and transcriptions of speeches from a class of 36 students. The results revealed that abductive reasoning increased students' mathematical and non-mathematical knowledge through the mobilization of semiotic resources such as videos and experimentation. However, the teacher's questions and the sharing of results among students effectively triggered abductive reasoning in which temporary hypotheses were explained, validated or refuted through semiotic resources available and chosen by the students. These results indicated that communication and exchange of ideas allowed students to recognize solutions that were not coherent with what was analyzed.
References
Almeida, L. M. W. (2018). Considerations on the use of mathematics in modeling activities. ZDM - Mathematics Education, 50(1), 19-30. https://doi.org/10.1007/s11858-017-0902-4
Almeida, L. M. W. (2022) Uma abordagem didático-pedagógica da Modelagem Matemática. Vidya, 42(2), 121-145. https://doi.org/10.37781/vidya.v42i2.4236
Almeida, L. M. W., Castro, E. M. V. de., & Silva, M. H. S. (2021a). Recursos Semióticos em Atividades de Modelagem Matemática e o Contexto On-line. Alexandria – Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 14(2), 383-406. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2021.e77227
Almeida, L. M. W., & Ferruzzi, E. C. (2009). Uma aproximação socioepistemológica para a modelagem matemática. Alexandria – Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 2(2), 117-134. https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37952
Almeida, L. M. W., & Silva, K. A. P. (2012). Semiótica e as ações cognitivas dos alunos em atividades de modelagem matemática: um olhar sobre os modos de inferência. Ciência & Educação, 18(3), 623-642. https://doi.org/10.1590/S1516-73132012000300009
Almeida, L. M. W., Silva, K. A. P., & Borssoi, A. H. (2021b). Um estudo sobre o potencial da experimentação em atividades de modelagem matemática no ensino superior. Quadrante, 30(2), 123-146. https://doi.org/10.48489/quadrante.23605
Almeida, L. W., Silva, K. P., & Vertuan, R. E. (2012). Modelagem Matemática na Educação Básica. Contexto.
Araki, P. H. H. (2020). Atividades Experimentais Investigativas em contexto de aulas com Modelagem Matemática: uma análise semiótica. [Dissertação de mestrado, Universidade Tecnológica Federam do Paraná]. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4898
Atkins, R. K. (2017). Inferential Modeling of Percept Formation: Peirce’s fourth cotary proposition. In: K. A. Hull, & R. K. Atkins (Eds.), Peirce on Perception and Reasoning. (pp. 25-39). Routledge Studies in American Philosophy.
Baker, C. K., & Galanti, T. M. (2017). Integrating STEM in elementary classrooms using model-eliciting activities: responsive professional development for mathematics coaches and teachers. International Journal of STEM Education, 4(10), 1-15. https://doi.org/10.1186/s40594-017-0066-3
Barbosa, J. C. (2001). Modelagem matemática e os professores: a questão da formação. Bolema, 14(15), 5-23.
Bassanezi, R. C. (2002). Ensino-aprendizagem com modelagem matemática: uma nova estratégia. Contexto.
Burak, D. (1992). Modelagem Matemática: ações e interações no processo de ensino-aprendizagem. [Tese de doutorado, Universidade Estadual de Campinas]. https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/46030
Caldeira, A. D., Magnus, M. C. M., & Duarte, C. G. (2019). Modelagem Matemática na Educação Matemática: uma legitimação do discurso curricular. Revista de Educação Matemática, 16(21), 38-56. https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/230
Domingues, N. S., & Borba, M. C. (2018). Compreendendo o I Festival de Vídeos Digitais e Educação Matemática. Revista de Educação Matemática, 15(18), 47-68. https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/274
Elfringhoff, M. S., & Schukajlow, S. (2021). What makes a modelling problem interesting? Sources of situational interest in modelling problems. Quadrante, 30(1), 8-30. https://doi.org/10.48489/quadrante.23861
Flick, U. (2009). Introdução à pesquisa qualitativa. Artmed.
Gambarato, R. R. (2013). Peircean semiotics in the context of design praxis: abduction and perception in dialogue. Sign Systems Studies, 41(4), 424-432. https://doi.org/10.12697/SSS.2013.41.4.03
Gonzalez, M. E. Q., & Haselager, W. (Pim) F. G. (2002). Raciocínio abdutivo, criatividade e auto-organização. Cognitio, (3), 22-31.
Guerreiro, A., Ferreira; R. A. T., Menezes, L., & Martinho, M. H. (2015). Comunicação na sala de aula: a perspectiva do ensino exploratório da matemática. Zetetiké, 23(4), 279-295. https://doi.org/10.20396/zet.v23i44.8646539
Honorato, A. H. A., & Forner, R. (2022). Atividades de modelagem matemática na educação básica. Alexandria – Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 15(1), 87-107. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2022.e79934
Kehle, P. E., & Lester, F. K. Jr. (2003). A semiotic look at modeling behavior. In: R. Lesh, & H. M. Doerr, H. M. (Ed.), Beyond constructivism: models and modeling perspectives on mathematics problem solving, learning, and teaching. (pp. 97-122). Erlbaum.
Leeuwen, T. (2005). Introducing Social Semiotics. Routledge.
Martins, N., & Silva, K. A. P. (2024). Mobilização de recursos semióticos para a percepção da matemática em atividades de modelagem matemática. REVEMAT, 19, 1-25. https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e99834
Mavers, D. E. (2004). Multimodal design: the semiotic resources of children’s graphic representation. [PhD Thesis, University College London]. https://www.researchgate.net/publication/320242153_Multimodal_design_the_semiotic_resources_of_children's_graphic_representation
Meyer, J. F. C. A., Caldeira, A. D., & Malheiros, A. P. S. (2011). Modelagem em Educação Matemática. Autêntica.
Moreira, M. A. (2011). Metodologias de Pesquisa em Ensino. Livraria da Física.
Niss, M., & Blum, W. (2020). The Learning and Teaching of Mathematical Modelling. Routledge.
Peirce, C. S. (2005). Semiótica. Perspectiva.
Peirce, C. S. (1972). Semiótica e filosofia: textos escolhidos. Cultrix.
Pessoa, T. C., Silva, K. A. P. (2023). Recursos Semióticos em uma Atividade de Modelagem Matemática Integrada à Educação STEAM. Perspectivas da Educação Matemática, 16, 1-21. https://doi.org/10.46312/pem.v16i43.18111
Ramos, D. C. (2016). O raciocínio abdutivo em atividades de Modelagem Matemática. [Dissertação de mestrado, Universidade Estadual de Londrina]. https://repositorio.uel.br/handle/123456789/14582
Ranker, J. (2014). The emergence of semiotic resource complexes in the composing processes of young students in a literacy classroom context. Linguistics and Education, 25(1), 129-144. https://doi.org/10.1016/j.linged.2013.10.002
Santaella, L. (2004). O método anticartesiano de C. S. Peirce. UNESP.
Santaella, L. (2008). O que é Semiótica. Brasiliense.
Tuzzo, S., & Braga, C. (2016). O processo de triangulação da pesquisa qualitativa: o metafenômeno como gênese. Revista Pesquisa Qualitativa, 4(5), 140-158. https://repositorio.bc.ufg.br/items/93df7d2a-cc42-47a0-97c1-2aa8e412c1e2
Vidigal, C., & Bean, D. (2016). Levantando aspectos, formulando pressupostos e matematizando em modelagem matemática. Alexandria – Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 9(2), 249-269. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2016v9n2p249
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tatiane Cristine Pessoa, Karina Alessandra Pessoa da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain the copyright and publishing rights to their works without restrictions.
By submitting their manuscripts, authors grant Revista Alexandria the exclusive right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt, and build upon the published work, provided that appropriate credit is given to the author(s) and the original publication in this journal.
Authors are also permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the published version of their work in this journal (for example, depositing it in an institutional repository, posting it on a personal website, publishing translations, or including it as a book chapter), provided that authorship and the original publication in Revista Alexandria are properly acknowledged.
