Speak and show to prove: a theoretical contribution on the use of ostensible gestures wittgensteinians as auxiliaries in mathematical proof

Authors

  • Marcelo Sousa Oliveira Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará
  • Marisa Rosâni Abreu Silveira Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2016v9n2p271

Abstract

This article, fron theoretical nature, which goal is to discuss the usage of ostensible gestures as teacher's assistants in the process of exposing mathematical proofs to students. Therefore, we discuss some concepts used in math's classes, such as theories  and demonstrations' proof, which are susceptible of using ostentatious gestures searching the meaning of mathematical propositions. Our analysis is based on the Ludwig Wittgenstein's philosophy, as well as on some philosophy commentators's of his texts and some mathematic educators who employ it as a philosophical foundation.

Author Biographies

Marcelo Sousa Oliveira, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Doutorando em Educação em Ciências e Matemáticas do Programa de Pós-Graduação do Instituto de Educação Matemática e Científica, da Universidade Federal do Pará. Professor Assistente da Faculdade de Matemática do Instituto de Ciências Exatas da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará. Integrante do Grupo de Estudo e Pesquisa em Linguagem Matemática (GELIM/UFPA) e do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Matemática (GEPEM/UNIFESSPA).

Marisa Rosâni Abreu Silveira, Universidade Federal do Pará

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, com estágio na Universidade de Paris. Professora da Faculdade de Educação Matemática e Científica, no curso de Licenciatura Integrada em Educação em Ciências, Matemática e Linguagens, do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas da Universidade Federal do Pará e vice coordenadora do Polo Acadêmico REAMEC/UFPA. Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Linguagem Matemática (GELIM/UFPA).

Published

2016-11-24

Issue

Section

Artigos