Research in the supervised training: some results and a lot of possibilities

Authors

  • Micaías Andrade Rodrigues Universidade Federal do Piauí
  • Agnaldo Arroio Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n1p31

Abstract

This research aimed to bring to reflection the supervised training experienced as research. For this, a documentary analysis was carried out based on information present in forty-eight reports of observation stages and the notes taken during the meetings to discuss the stages in schools, it was investigated the physics teaching in secondary education in public schools in Teresina-PI. 1440 physics classes was watched in twenty-one different schools and were checked items as school infrastructure; materials, methods and techniques used during the lessons of the aforementioned curricular component; the profile of the student who attends this class; and the professional development of the trainee. The main results we perceived that the stage experienced as research provided the students contact the school and make them investigate and reflect, making them more suitable for teaching, giving grants to plan and deliver appropriate lessons to reality.

Author Biographies

Micaías Andrade Rodrigues, Universidade Federal do Piauí

Doutorando em Educação pela Universidade de São Paulo, mestre em Educação e licenciado em Física pela Universidade Federal de Pernambuco. É professor da Universidade Federal do Piauí onde ministra as disciplinas de Metodologia do Ensino de Física e Estágio Supervisionado em Física. Tem experiência na área de Física e Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de Ciências, ensino de Física, formação de professores e estágio supervisionado.

Agnaldo Arroio, Universidade de São Paulo

Possui graduação em Química pela Universidade de São Paulo (1996), mestrado em Química (Físico-Química) pela Universidade de São Paulo (1999), doutorado em Ciências (Físico-Química) pela Universidade de São Paulo (2004), graduação em Bacharelado em Imagem e Som: Produção Audiovisual pela Universidade Federal de São Carlos (2004), Pós-doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2005) e livre-docência em Ensino de Ciências pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2011). Atualmente é professor Associado na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Orienta e supervisiona mestrado, doutorado e pós-doutorado em Educação e Ensino de Ciências. Representante da América do Sul no International Board IOSTE - International Organization for Science and Technology Education (2010-2012; 2012-2014). Diretor de Educação - ABQ -Associação Brasileira de Química (2013-2015). Coordenador do Doutorado Interinstitucional Dinter_UFPI- FEUSP. Tem experiência na área de Química, Comunicação e Educação, com ênfase em Comunicação Audiovisual no Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino de Química, Media literacy, Early Science Education. http://usp-br.academia.edu/AgnaldoArroio.

Published

2018-05-21

Issue

Section

Artigos