The three pedagogical moments as structurants of curriculums: some potentialities

Authors

  • Laís Baldissarelli Araújo Universidade Federal de Santa Maria
  • Cristiane Muenchen Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n1p51

Abstract

This present article aims to highlight the potentialities found for teachers in a state public school from Santa Maria in Rio Grande do Sul, where they used three pedagogical moments dynamics to the curricular organization and also as didactic – pedagogical tool in the classroom. The tools used in the collect of information were: questionnaires, teachers´ pedagogical practice books, the researcher´s books, semi-structural interviews and documentary analysis of the classes planning. The methodology used to the data analysis was the discursive textual analysis. In the potentialities, grouped characteristics like: the participation, the problematization and the dialogue built between teacher-students, and the relevance of the formative process accomplished.

Author Biographies

Laís Baldissarelli Araújo, Universidade Federal de Santa Maria

Licenciada em Física pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2012). Mestre em Educação em Ciências pelo Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2015).

Cristiane Muenchen, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Física Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria, mestrado em Educação pela mesma instituição e doutorado em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é professora Adjunta da área de Ensino de Física e dos Programas de Pós-Graduação: Educação em Ciências - Química da Vida e Saúde (PPGECQVS) e Educação Matemática e Ensino de Física (PPGEM&EF) da Universidade Federal de Santa Maria. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas Educação em Ciências em Diálogo (GEPECiD). É editora da seção Ensino da Revista Ciência e Natura, editada e publicada pelo Centro de Ciências Naturais e Exatas da Universidade Federal de Santa Maria. Tem experiência na área de Ensino de Ciências/Física, com ênfase em inovações curriculares, atuando principalmente nos seguintes temas: Abordagem Temática, Três Momentos Pedagógicos como Estruturantes de Currículos, Configurações Curriculares mediante o enfoque CTS e Práticas Freireanas no Ensino de Ciências.

Published

2018-05-21

Issue

Section

Artigos