On the universe of necessity and the construction process of research problems in the investigation about chemical education at the University of São Paulo (2006-2009)

Authors

  • Tathiane Milaré Universidade Federal de São Carlos - Campus Araras
  • Daisy de Brito Rezende Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n2p307

Abstract

This article aims to identify and to describe the motivations and research problems of doctor dissertations and master theses concerning Chemical Education developed between 2006 and 2009 at the University of São Paulo (Brazil). Fifty-five theses and dissertations on Chemical Education were analyzed, considering the reasons given by the authors for the research development and the research problems. The theory concerning scientific knowledge presented by Fleck (2010) supported the analysis and discussion of data. The major motivations in dissertations and theses analyzed were related to diagnosis; the unveil of paths, and to the students learning, permitting to infer as the circulation of ideas happens in this area.

Author Biographies

Tathiane Milaré, Universidade Federal de São Carlos - Campus Araras

Possui Licenciatura em Química pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005), mestrado em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (2008) e Doutorado em Ensino de Química pela Universidade de São Paulo (USP). Atualmente é professora do Departamento de Ciências da Natureza, Matemática e Educação da Universidade Federal de São Carlos, campus Araras. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Ciências e de Química, atuando principalmente em temas relativos à Alfabetização Científica e Tecnológica e à análise epistemológica da produção da Pesquisa em Ensino de Química.

Daisy de Brito Rezende, Universidade de São Paulo

Licenciada (1977) e Bacharel em Química pela Universidade de São Paulo (1978), obteve o mestrado (1986) e o doutorado em Química Orgânica pela Universidade de São Paulo (1994), sob orientação do Professor Vicente Guilherme Toscano. Desde 1991, é professora do Instituto de Química dessa mesma universidade (Departamento de Química Fundamental). Tem experiência na área de Química, com ênfase em Fotoquímica Orgânica (enodionas, foto-homólise de halocompostos e fotoisomerização, em fase homogênea). Mais recentemente, tem-se voltado a estudos sobre biocatálise e atuado na pesquisa em Ensino de Quimica, sendo orientadora do Programa Interunidades em Ensino de Ciências da Universidade de São Paulo. Foi Diretora da Divisão de Ensino da Sociedade Brasileira de Química de maio de2008 amaio de 2010.

Published

2018-11-28

Issue

Section

Artigos