Meanings’ construction in the dialogue between contextualization and experimental activities in the chemistry teaching

Authors

  • Giseli Pereira dos Santos Universidade Federal Fluminense
  • Rose Mary Latini Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2019v12n1p205

Abstract

This study aims to analyze how the interlocution between contextualization and experimental activities has been established in the Chemistry education in elementary school, in order to contribute to the Chemistry teaching practices. As object of this study, articles were taken from the Revista Química Nova na Escola (QNESc) as of 2006, year of publication of the National Curricular Guidelines for Secondary School. The Discursive Textual Analysis (ATD) was used to analyze the data, which pointed out different understandings of the Chemistry teaching community about the articulation between contextualization and experimentation.

Author Biographies

Giseli Pereira dos Santos, Universidade Federal Fluminense

É Licenciada em Química pela Universidade Federal Fluminense (2018). Foi bolsista de Iniciação Científica FAPERJ (2016-2017) e PIBIC/CNPq (2017-2018) e do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência/PIBID/UFF (2015-2016).  Integra o Grupo de Pesquisa Abordagem Histórico Cultural e as Práticas Sociais, cadastrado no Diretório de Grupos/CNPq. Atualmente é professora de Química do Vestibular Social da UNIPO/Volta Redonda/RJ.

Rose Mary Latini, Universidade Federal Fluminense

É Licenciada em Química (1987) e possui graduação em Química Industrial (1983). Possui doutorado (1998) e mestrado (1989) em Geociências-Geoquímica Ambiental. Todos os títulos obtidos pela Universidade Federal Fluminense. Atualmente é professora do Departamento de Físico-Química/UFF e do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências da Natureza/PPECN (UFF), estando ligada à linha de pesquisa Ensino de Química. Na Universidade Federal Fluminense desenvolve pesquisas na área de Ensino de Química e Físico-Química Nuclear. Editora da Revista Ensino, Saúde e Ambiente. Lidera, com a Profa. Luiza Rodrigues de Oliveira, o Grupo de Pesquisa Abordagem Histórico Cultural e as Práticas Sociais, cadastrado no Diretório de Grupos/CNPq. Na área de Ensino de Química os principais interesses de pesquisa são Metodologias Participativas; Química e Educação Ambiental e Abordagem Histórico-Cultural.


Published

2019-05-27

Issue

Section

Artigos