Student notions on the aspects of the nature of science and scientific inquiry

Authors

  • Francisco Brenzam Filho Universidade Estadual de Londrina
  • Mariana Aparecida Bologna Soares de Andrade Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2019v12n1p303

Abstract

The aim of this article is to analyze the notions of students about the Nature of Science (NOS) and Scientific Inquiry (SI). We refer to the Nature of Science (NOS) as the characteristics of scientific knowledge and Scientific Inquiry (SI) as the characteristics of the processes through which scientific knowledge is developed. From a research discipline developed with eighth grade students of elementary school II, we used two questionnaires (initial and final) and interviews to collect and later analyze the data. As a result, the 29 students presented in general, little notions regarding the Nature of Science and Scientific Inquiry. Even so, answers such as the difference between laws and scientific theories, the use of creativity by scientists, and the beginning of a scientific inquiry with a question were highlighted in their answers.

Author Biographies

Francisco Brenzam Filho, Universidade Estadual de Londrina

Licenciado em Ciências Biológicas (2010) pelo Centro Universitário Filadélfia (UNIFIL). Especialista em Ensino de Ciências Biológicas (2014) pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática (2017) pela Universidade Estadual de Londrina. Atualmente é doutorando do Programa de Ensino de Ciências e Educação Matemática (PECEM) pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Professor da rede pública e particular da educação básica nas disciplinas de ciências e biologia. Pesquisador na área de Educação e Ensino de Ciências com ênfase em História, Filosofia e Epistemologia da Ciência, Ensino de Biologia, Epistemologia da Biologia, Resolução de Problemas e Metodologias Ativas na Educação Básica e no Ensino Superior. Membro do grupo GPEEC – Grupo de Pesquisa em Ensino e Epistemologia da Ciência.

Mariana Aparecida Bologna Soares de Andrade, Universidade Estadual de Londrina

Bacharel em Ciências Biológicas (2001) e Licenciada em Ciências Biológicas (2002) pela Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho UNESP/Botucatu. Mestre em Educação para a Ciência (2007) e Doutora em Educação para a Ciência (2011) pela Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho UNESP/Bauru. Atualmente é professora adjunta do Departamento de Biologia Geral do Centro de Ciências Biológicas da Universidade Estadual de Londrina, professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática- PECEM-UEL. Pesquisadora na área de Educação e Ensino de Ciências com ênfase em História, Filosofia e Epistemologia da Ciência, Ensino de Biologia, Epistemologia da Biologia, Resolução de Problemas e Metodologias Ativas na Educação Básica e no Ensino Superior. Membro do grupo GPEEC – Grupo de Pesquisa em Ensino e Epistemologia da Ciência.

 

Published

2019-05-27

Issue

Section

Artigos