The positional value in the decimal numbering system: a study with students from the earliest years of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2021.e75571Abstract
The present article aims to report the results obtained in a Master's research on the mobilized knowledge concerning the positional value in the Decimal Numbering System (DNS) by nine-year-old students. We bring as theoretical assumptions the research contributions by Lerner and Sadovsky; Zunino; and Brandt, who discuss the construction of the positional value in the DNS by students in the initial years of Elementary School. Based on a qualitative methodology, we applied an instrument comprising six activities. Participants mobilized knowledge concerning numerical sequences, Lerner and Sadovsky comparison criteria, the positional value, and the influence of spoken numeration on the written number record. According to the analyses, we can infer that the construction of knowledge regarding the positional value in the DNS is a long and progressive process, which is not only a matter of memorizing the numerical sequence.
References
BRANDT, C. F. Contribuições dos registros de representação semiótica na conceituação do sistema de numeração. Tese de Doutorado em Educação Científica e Tecnológica – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2005.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Último acesso em: 19 jan. 2018.
BROUSSEAU, G. Introdução ao estudo das situações didáticas: conteúdos e métodos de ensino. São Paulo: Ática, 2008.
FAYOL, M. A criança e o número: da contagem à resolução de problemas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
KAMII, C. Aritmética: novas perspectivas: implicações na teoria de Piaget. Campinas, SP: Papirus, 1992.
KAMII, C. A criança e o número: implicações educacionais da teoria de Piaget para a atuação junto a escolares de 4 a 6 anos. 18 ed. Campinas, SP: Papirus, 1994.
LERNER, D.; SADOVSKY, P. O sistema de numeração: um problema didático. In: PARRA, C.; SAIZ, I (Org.). Didática da matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Artmed, 1996.
SILVA, M. C. da. Reta graduada: um registro de representação dos números racionais. Dissertação de Mestrado Profissional em Ensino de Matemática – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
TRACANELLA, A. T. O sistema de numeração decimal: um estudo sobre o valor posicional. Dissertação de Mestrado em Educação Matemática – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.
VALERA, A. R. Uso social e escolar dos números racionais: representação fracionária e decimal. Dissertação de Mestrado em Educação - Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), Marília, 2003.
VIANNA, H. M. Pesquisa em educação: a observação. Brasília: Plano Editora, 2003.
ZUNINO, D. L. A matemática na escola: aqui e agora. 2 ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors retain the copyright and publishing rights to their works without restrictions.
By submitting their manuscripts, authors grant Revista Alexandria the exclusive right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt, and build upon the published work, provided that appropriate credit is given to the author(s) and the original publication in this journal.
Authors are also permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the published version of their work in this journal (for example, depositing it in an institutional repository, posting it on a personal website, publishing translations, or including it as a book chapter), provided that authorship and the original publication in Revista Alexandria are properly acknowledged.
