Considerations about the mathematics curriculum in a Waldorf school
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2024.e95004Keywords:
Waldorf pedagogy, Mathematics education, High school, CurriculumAbstract
This article aims to highlight aspects of the mathematics curriculum of a Waldorf School, contributing to studies about mathematics teaching in schools based on alternative pedagogies. For this purpose, data on different facets of the High School curriculum of a Waldorf School were constituted, resulting in four categories: “History of Mathematics”, “Mathematical Investigation”, “Mathematical Fluency”, and “Beyond Conventional Mathematics...”. It is concluded that the educational philosophy of a school based on Waldorf Pedagogy has particularities that contemplate differentiations in its physical and pedagogical environment and, consequently, in its mathematical practices, seeking a balance between conventional mathematics and diversified mathematical experiences that stimulate investigation and problem solving.
References
BACH JUNIOR, J.; GUERRA, M. G. M. O currículo da Pedagogia Waldorf e o desafio da sua atualização. Revista e-Curriculum, v. 16, n. 3, p. 857-878, 2018.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação – uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BUTTS, T. Formulando problemas adequadamente. In: KRULIK, S.; REYS, R. E. A resolução de problemas na matemática escolar. São Paulo: Atual, 1997. p. 32-48.
CARLGREN, F.; KLINGBORG, A. Educação para a liberdade: a pedagogia de Rudolf Steiner. São Paulo: Escola Waldorf Rudolf Steiner, 2006.
CRESWELL, J. W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa [recurso eletrônico]: escolhendo entre cinco abordagens. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2014.
EVANS, R.; FOLLARI, M.; YORK, J. Making Math Meaningful: Fun with Puzzles, Games, and More! 3. ed. Boulder: Jamie York Press, 2012.
FIGUEIREDO, C. G. Ensino de Ciências na Pedagogia Waldorf: intenções e ações. Dissertação de mestrado em Educação para a Ciência – Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2015.
HABERMAS, J. Conocimiento e interés. Madrid: Taurus, 1982.
HIEBERT, J. Making Sense: Teaching and Learning Mathematics with Understanding. Portsmouth: Heinemann, 1997.
LANZ, R. A pedagogia Waldorf: caminho para um ensino mais humano. São Paulo: Summus, 1979.
NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS (NCTM). Procedural Fluency in Mathematics. 2014. Disponível em: https://www.nctm.org/Standards-and-Positions/Position-Statements/Procedural-Fluency-in-Mathematics/. Acesso em: 17 jun. 2024.
NEVES, K. C. de F. O papel da matemática no desenvolvimento do indivíduo na perspectiva da Pedagogia Waldorf. Dissertação de mestrado em Ensino de Ciências e Matemática – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.
PONTE, J. P. da; BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. Investigações matemáticas na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
RICHTER, T. Objetivo pedagógico e método de ensino de uma escola Waldorf. São Paulo: Federação das Escolas Waldorf do Brasil, 2002.
RUSSELL, S. J. Developing Computational Fluency with Whole Numbers. Teaching Children Mathematics, v. 7, n. 3, p. 154-158, 2000.
SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.
VIANNA, C. R. História da matemática na Educação Matemática. In: ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 6., 2000, Londrina. Anais... Londrina, 2000.
VIANNA, C. R. Matemática e História: algumas relações e implicações pedagógicas. 1995. Dissertação de mestrado em Educação – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1995.
YORK, J. Making Math Meaningful: A Source Book for Teaching High School Math. Boulder: Jamie York Press, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors retain the copyright and publishing rights to their works without restrictions.
By submitting their manuscripts, authors grant Revista Alexandria the exclusive right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt, and build upon the published work, provided that appropriate credit is given to the author(s) and the original publication in this journal.
Authors are also permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the published version of their work in this journal (for example, depositing it in an institutional repository, posting it on a personal website, publishing translations, or including it as a book chapter), provided that authorship and the original publication in Revista Alexandria are properly acknowledged.
