Considerations about the mathematics curriculum in a Waldorf school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2024.e95004

Keywords:

Waldorf pedagogy, Mathematics education, High school, Curriculum

Abstract

This article aims to highlight aspects of the mathematics curriculum of a Waldorf School, contributing to studies about mathematics teaching in schools based on alternative pedagogies. For this purpose, data on different facets of the High School curriculum of a Waldorf School were constituted, resulting in four categories: “History of Mathematics”, “Mathematical Investigation”, “Mathematical Fluency”, and “Beyond Conventional Mathematics...”. It is concluded that the educational philosophy of a school based on Waldorf Pedagogy has particularities that contemplate differentiations in its physical and pedagogical environment and, consequently, in its mathematical practices, seeking a balance between conventional mathematics and diversified mathematical experiences that stimulate investigation and problem solving.

Author Biographies

Emerson Rolkouski, Federal University of Paraná

É licenciado em Matemática pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) (1999), mestre em Educação pela mesma instituição (2002) e doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp) (2006). Atualmente é professor titular da UFPR, Setor de Ciências Exatas, Departamento de Expressão Gráfica (DEGRAF). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática – PPGECM – UFPR.

Eloisa Rosotti Navarro, Federal University of Paraná

É licenciada em Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (UEM) (2012), mestre em Educação em Ciências e em Matemática pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) (2015) e doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) (2021). Atualmente é bolsista Capes para realização do Pós-Doutorado em Educação em Ciências e em Matemática pela UFPR e colaboradora do mesmo programa.

Thaís Alvarenga Basso, Escola Estadual Professora Cecília Rolemberg Porto Guelli

É licenciada em Matemática pela Universidade de São Paulo (USP) (2020) e mestre em Educação em Ciências e em Matemática pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) (2023). Atualmente é professora de matemática na Escola Estadual Professora Cecília Rolemberg Porto Guelli.

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Published

2024-10-14

Issue

Section

Articles