Study Scientometrics the Programs Graduate in Education in Brazil

Authors

  • Maria Helena Machado de Moraes Universidade Federal do Rio Grande - FURG
  • Danilo Giroldo Universidade Federal do Rio Grande - FURG

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2014v19n40p51

Keywords:

Graduate, Graduate Programs in Education, Scientometrics, Indicators

Abstract

In a country of continental dimensions such as Brazil, it is crucial to the detailed analysis of the potential of each region. The concern with the geographical distribution of postgraduate studies in Brazil has been the subject of constant debate. Scientometrics studies have contributed to the development of science and technology in the country in addition to collaborating with research indicators on different topics. Were raised indicators as in education, PhDs in Education, scientific production, population, IDEB and IDH. The sources studied were from the Brazilian Institute of geography and statistics - IBGE Coordination for Enhancement of Higher Education Personnel - Capes, Ministry of education-MEC and Program of United Nation for Development in Brazil - PNUD. The analysis of the spatial distribution of the in education through Brazil reinforces the great voids in terms of staff training at this level in a strategic area for development of the nation

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Helena Machado de Moraes, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Bacharel em Biblioteconomia. Mestre em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde - PPGEC. Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Danilo Giroldo, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutor em Ecologia e Recursos Naturais. Professor da Universidade Federal do Rio Grande - FURG.

 

 

 

References

CAPES. Plano Nacional de Pós-Graduação – PNPG 2011-2020 . Coordenação de Pessoal de Nível Superior. Brasília : CAPES, 2010. Disponível em:<http://www.capes.gov.br/sobre-a-capes/plano-nacional-de-posgraduacao/pnpg-2011-2020> . Acesso em: 10 out. 2012.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Divisão Regional do Brasil em mesorregiões e microrregiões geográficas. Rio de Janeiro,1990. v. 1. Disponível em: <http://www.ipeadata.gov.br/doc/DivisaoTerritorialBrasileira_IBGE.pdf >. Acesso em: 10 dez. 2011.

RÊGO, José Ivonildo do. O papel da Universidade Pública. In: 8º Seminário Nacional do Reuni, 2010, Brasília. ANDIFES. Brasília: Andifes, 2010. p. 40-59. Disponível em:

<http://www.ufal.edu.br/forplad/documentos/outros/8o%20Seminario%20Nacional%20do%20Reuni%20Publicacao%20Andifes.pdf>. Acesso em 15 out. 2013.

SANTOS, R. M. S.; KOBASHI, N. Y.. Bibliometria, cientometria, infometria: conceitos e aplicações. Pesq. Bras. Ci. Inf. Brasília, v. 2, n.1, p. 155-172, 2009. Disponível em:<http://inseer.ibict.br/ancib/index.php/tpbci/article/viewArticle/21>. Acesso em: jan. 2013.

SCHWARTZMAN, S. Espaço para as ciências: o desenvolvimento da

comunidade científica no Brasil. 2001. Disponível em: <http://www.schwartzman.org.br/simon/spacept/capit9.pdf>. Acesso em: mar. 2013.

SCHWARTZMAN, S. Nota sobre a transição necessária da Pós-Graduação brasileira. In: BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de PósGraduação (PNPG) 2011-2020. Brasília: CAPES, 2010. (Vol. 2). Disponível em: <http://www.capes.gov.br/sobre-a-capes/plano-nacional-deposgraduacao/pnpg-2011-2020>. Acesso em: out. 2013.

SCHWARTZMAN, S. Os desafios da educação no Brasil. Rio de Janeiro, 2005. Disponível em: <http://www.oei.es/reformaseducativas/desafios_educacion_brasil_schwartzman.pdf > Acesso em: 23 de fev. 2013.

SCHWARTZMAN, S. Universidade brasileira no século XXI: desafios do

presente. São Paulo:,Cortez, 2009.

SILVA, J. A.; BIANCHI, M. L. P.. Cientometria: a métrica da ciência. Paidéia, Ribeirão Preto, 2001, v. 11, n. 21, p. 5-10. ISSN 0103-863X. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/paideia/v11n21/02.pdf>.

SPINAK, Ernesto. Indicadores Cienciomatricos. Ciência da Informação, Brasília, v. 27, n. 2, p.141-148, maio/ago. 1998. Disponível em:

zhttp://revista.ibict.br/ciinf/index.php/ciinf/article/view/349/310>. Acesso em: 12 ago. 2013.

STRAUSS, A.; CORBIN, J. Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada. Porto Alegre: Artmed; 2008.

STUMPF, I. R. C. et al. Uso dos termos Cienciometria e Cientometria pela ComunidadeCientífica Brasileira. In: PLOBACIÓN, D. A.; WITTER, G. P.; SILVA, J. F. M. (Org.). Comunicação & Produção Científica: contexto, indicadores e avaliação. São Paulo: Angellara, 2006, p. 343-369.

VANTI, Nadia. A Cientometria revisitada à luz da expansão da Ciência, da Tecnologia e da Inovação. PontodeAcesso, Salvador, 5, dez. 2011 Disponível em: <http://www.portalseer.ufba.br/index.php/revistaici/article/view/5679>. Acesso em: 10 mar. 2013.

TEIXEIRA, A.. Ensino superior no Brasil: análise e interpretação de sua

evolução até 1969. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2005. 319p. (Coleção Anísio Teixeira, vol. 10).

Published

2014-08-02

How to Cite

MORAES, Maria Helena Machado de; GIROLDO, Danilo. Study Scientometrics the Programs Graduate in Education in Brazil. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 19, n. 40, p. 51–66, 2014. DOI: 10.5007/1518-2924.2014v19n40p51. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2014v19n40p51. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.