Open Science to the perspective of brazilian specialists: taxonomy proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2022.e86251

Abstract

Objective: This study aims to contextualize Open Science by proposing a Brazilian version of the taxonomy originally developed by the Facilitate Open Science Training for European Research (Foster) group, present in the Open Science project of the Community Research and Innovation Program, entitled Horizon 2020. 

Method: Bibliographic, documental, descriptive, and deductive approach research was adopted, with procedures of the Delphi method. Bibliographic research was used to retrieve documents that could contribute to the concept of the term Open Science, in a base of documents added in the Mendeley reference manager. We recovered 158 records and chose to present the concept mentioned in 13 of them, considering the best ranks and the number of users who added them in their Mendeley libraries or observed the context of the publication and this study. The second stage of the research involved the translation and expansion of taxonomy using the Delphi method, bringing together 13 researchers specializing in the subject of Open Science in general or in some of its facets, who cooperated in the proposal to include new terms of taxonomy, as well as the validation and suggestions of new resources and concepts in the free translation initially performed.

Result: For the first stage, the result of the definitions presents aspects of the Open Science ecosystem involving philosophical, scientific, social, technological, political, and economic particularities. The second result of this research presents the proposal to incorporate new terms, composing a taxonomy with 11 facets and 82 labels in taxonomy. 

Conclusions: There is a transitory moment of transformation in scientific communication, involving the emergence of new movements related to science and the strengthening of an infrastructure that goes beyond the technology used, which certainly can be noted in the proposal of taxonomy built in collaboration with researchers and experts who work with Open Science or some of its facets.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lúcia da Silveira, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

<

References

ALBAGLI, S.; APPEL, A. L.; MACIEL, M. L. E-science, Ciência Aberta e o regime de informação em ciência e tecnologia. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 1-20, jan./jun. 2014. Disponible en: https://ridi.ibict.br/bitstream/123456789/854/1/124-540-1-PB.pdf. Acceso en: 31 mar. 2020.

ALBAGLI, S.; CLÍNIO, A.; RAYCHTOCK, S. Ciência Aberta: correntes interpretativas e tipos de ação. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 10, n. 2, p. 434-450, nov. 2014. Disponible en: http://revista.ibict.br/liinc/article/view/3593. Acceso en: 15 fev. 2020.

ALBAGLI, S. Ciência Aberta em questão. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL CIÊNCIA ABERTA, QUESTÕES ABERTAS, Rio de Janeiro, 2014. Trabalho apresentado...Rio de Janeiro: Liinc; IBICT; OKF; Unirio, 2014. Disponible en: http://www.cienciaaberta.net/encontro2014/. Acceso en: 14 ago. 2020.

ALBAGLI, S. O que é Ciência Aberta e qual o papel das agências de fomento diante deste fenômeno? In: ENCONTRO CAPES DE CIÊNCIA ABERTA. Tema: direitos de propriedade intelectual e políticas institucionais. dez. 2019. Disponible en: http://capes.gov.br/conteudo/2-encontro-capes-de-ciencia-aberta/. Acceso en: 13 dez. 2019.

AMARAL, J. C. Ciência Aberta e revisão por pares: aspectos e desafios para a participação da comunidade em geral. Cadernos BAD, [S. l. ], n. 1, pp. 320-325, 2018. Disponible en: https://www.bad.pt/publicacoes/index.php/cadernos/article/view/1919/59-69. Acceso en: 15 fev. 2020.

ANTUNES, M. L. Glossário da Ciência Aberta. Lisboa: Secretaria de Estado da Ciência, Tecnologia e Ensino Superior, 2016. Disponible en: http://www.ciencia-aberta.pt/glossario. Acceso en: 30 mar. 2020.

ARAUJO, R. F. Feedback - Taxonomia Ciência Aberta com Contribuições. Maceió, 31 ago. 2020. Comentários em arquivo Drawn. Proprietária: Sarah Rúbia de Oliveira Santos. Disponible en: sarahrubia22@gmail.com. Acceso en: 6 out. 2020.

BARTLING, S.; FRIESIKE, S. (Ed.). Opening science. Cham: Springer International Publishing, 2014. Disponible en: http://link.springer.com/10.1007/978-3-319-00026-8. Acceso en: 30 mar. 2020.

BAUMGARTNER, P. Toward A Taxonomy Of Open Science (TOS). Open Science Education, 22 sept. 2019. Blog. Disponible en: https://notes.peter-baumgartner.net/2019/06/24/toward-a-taxonomy-of-open-science/. Acceso en: 20 jul. 2020.

BEZJAK, S. et al. Manual de formação em Ciência Aberta. Hannover: Foster, 2018. Disponible en: https://foster.gitbook.io/manual-de-formacao-em-ciencia-aberta/. Acceso en: 14 fev. 2020.

BOULTON, G. Reinventing open science for the 21st century. In: RODRIGUES, E.; SWAN, A; BAPTISTA, Alice (Ed.). Uma década de acesso aberto na UMinho e no mundo. Braga: Universidade do Minho, Serviços de Documentação, 2013. p. 239-250.

BRAZIL, A. L.; ALBAGLI, S. Os usos da gamificação na mobilização cognitiva da ciência cidadã online. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, v. 25, p. 01-21, mar. 2020. ISSN 1518-2924. Disponible en: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2020.e66373. DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2020.e66373.

BUDAPEST Open Access Initiative - BOAI. Budapest Open Access Initiative. Budapeste. 2002. Disponible en: http://www.opensocietyfoundations.org/openaccess/read. Acceso en: 02 abr. 2020.

BULLOCK, A. Preservation of digital information: issues and current status. Network Notes, National Library of Canada, Ottawa, n. 60, Apr. 1999. Disponible en: http://epe.lac-bac.gc.ca/100/202/301/netnotes/netnotes-h/notes60.htm. Acceso en: 11 out. 2020.

CANTO, F. L. Re: Consulta - taxonomia ciência aberta. Destinatária: Lúcia da Silveira. Florianópolis, 18 jun. 2020. E-mail. Disponible en: fabio.lc@ufsc.br. Acceso en: 6 out. 2020.

CAREGNATO, S. E. Taxonomia - Afinal o que é Ciência Aberta - Estudo colaborativo. Porto Alegre, out. 2020. Comentários em arquivo documento Google. Proprietário: Nivaldo Calixto Ribeiro. Disponible en: zoopas@gmail.com. Acceso en: 23 out. 2020.

CHAN, L.; OKUNE, A.; SAMBULI, N. O que é ciência aberta e colaborativa, e que papéis ela poderia desempenhar no desenvolvimento? In: ALBAGLI, S.; MACIEL, M. L.; ABDO, A. H. (Ed.). Ciência Aberta, questões abertas. Brasília: IBICT; Rio de Janeiro: UNIRIO, 2015. p. 91-120. Disponible en: https://livroaberto.ibict.br/bitstream/1/1060/1/Ciencia%20aberta_questoes%20abertas_PORTUGUES_DIGITAL%20(5).pdf. Acceso en: 12 fev. 2020.

CHESBROUGH, H. Open innovation: the new imperative for creating and profiting from technology. Boston: Harvard Business School, 2003. Disponible en:https://www.nmit.edu.my/wp-content/uploads/2017/10/Open-Innovation-the-New-Imperative-for-Creating-and-Profiting-from-Technology.pdf. Acceso en: 20 jan. 2020.

CLIFTON, A.; HOFFMAN, K. Open pedagogy approaches: Faculty, Library, and Student. [S.l.].: Milne, 2020. Disponible en: https://milnepublishing.geneseo.edu/openpedagogyapproaches/. Acceso en: 20 ago. 2020

CLÍNIO, A.; ALBAGLI, S. Cadernos abertos de laboratório e publicações líquidas: novas tecnologias literárias para uma Ciência Aberta. RECIIS - Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, [S. l.], v. 11, p. 1-17, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.29397/reciis.v11i0.1427. Disponible en: 7 fev. 2020.

EUROPEAN COMMISSION. What is open science? FAQs on the open science policy platform. Brussels: European Commission, 2016a. Disponible en: https://ec.europa.eu/research/openscience/index.cfm?pg=open-science-policy-platform-faqs" h. Acceso en: 3 jan. 2017.

FACILITATE OPEN SCIENCE TRAINING FOR EUROPEAN RESEARCH (FOSTER). Open Science: what is it?. [S. l. : s. n.], 2019. Disponible en: https://book.fosteropenscience.eu/en/02OpenScienceBasics/09OpenSciencePolicies.html. Acceso en: 10 fev. 2020.

FECHER,B; FRIESIKE, S. Open science: one term, five schools of thought. In: BARTLING, S.; FRIESIKE, S. (Ed.) Opening science: the evolving guide on how the internet is changing research, collaboration and scholarly publishing. Cham: Springer, 2014. p. 17-47.

FECHER, B; FRIESIKE, S. Open science: one term, five schools of thought. In. HUSCHKA, D.; SOLGA, , H.; WAGNER, G. G. German Council for Social and Economic Data (RatSWD) Working Paper Series. Berlim: RatSWD, 2013. 30 maio 2013. Disponible en: https://ssrn.com/abstract=2272036 ou http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2272036. Acceso en: 10 fev. 2020.

FORTALEZA, J. M.; BERTIN, P. R. B. A parceria para Governo Aberto e o compromisso pela Ciência Aberta. In: SHINTAKU, M.; SALES, L. F. (Org.). Ciência aberta para editores científicos. Botucatu, SP: ABEC, 2019. p. 21-28. Disponible en: http://dx.doi.org/10.21452/978-85-93910-02-9.cap3. Acceso en: 30 mar. 2020.

FRANZONI, C.; SAUERMANN, H. Crowd science: the organization of scientific research in open collaborative projects. Research Policy, [S. l.], v.43, n.1, p. 1–20, 2014. doi:10.1016/j.respol.2013.07.005.

FURTADO, D.; AMIEL, T. Guia de bolso da educação aberta. Brasília, DF : Iniciativa Educação Aberta, 2019. Disponible en: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/564609. Acceso en: 28 out. 2020.

GUANAES, P. C. V. (Org.). Marcos legais nacionais em face da abertura de dados para pesquisa em saúde: dados pessoais, sensíveis ou sigilosos e propriedade intelectual. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2018. 123 p.

GUIMARÃES, M. C. S. Ciência aberta e livre acesso à informação científica: tão longe, tão perto. RECIIS – Rev. Eletrônica de Comunicação, Informação, Inovação e Saúde, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 139-152, jun. 2014. Disponible en: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/627. Acceso en: 30 mar. 2020.

HENNING et al. GO FAIR e os princípios FAIR: o que representam para a expansão dos dados de pesquisa no âmbito da Ciência Aberta. Em Questão, Porto Alegre, v. 25, n. 2, p. 389-412, maio/ago. 2019. Disponible en: http://dx.doi.org/10.19132/1808-5245252.389-412. Acceso en: 30 mar. 2020.

HUDON, M. Facet. Knowledge Organization, [S. l.], v. 47, n. 4, p. 320-333, 2020. Disponible en: https://doi.org/10.5771/0943-7444-2020-4-320. Acceso en: 25 nov. 2020.

JORGE, V. A. RE: Etapa 3-4 Taxonomia ciência aberta. Destinatários: Lúcia da Silveira e Nivaldo Calixto Ribeiro. Rio de Janeiro, 1 set. 2020. E-mail. Disponible en: vanessa.jorge@fiocruz.br. Acceso en: 6 out. 2020.

KOCAREV, L.; IN, V. Network science: a new paradigm shift. Ieee Network, [S. l.], v. 24, n. 6, p. 6–9, 2010. Disponible en: http://ieeexplore.ieee.org/lpdocs/epic03/wrapper.htm?arnumber=5634436. Acceso en: 22 jun. 2015.

LIMA,G. A.; MACULAN, B. C. M. S. Estudo comparativo das estruturas semânticas em diferentes sistemas de organização do conhecimento. Ciência da Informação, Brasília, v. 46, n. 1, p. 60-75, 2017. Disponible en: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/4014. Acceso en: 27 mar. 2020.

LIMA, G. A. Organização e representação do conhecimento e da informação na web: teorias e técnicas. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 25, número especial, p. 57-97, fev. 2020. Disponible en: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/4299. Acceso en: 27 mar. 2020.

LOPES, A. C.; ANTUNES, M. L.; SANCHES, T. Contributos da literacia da informação para a Ciência Aberta. IBERSID: Revista de Sistemas de Información y Documentación, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 59-67, 2018. Disponible en: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/35256. Acceso en: 30 mar. 2020.

MOLINA VERCHER, C. Estudio y validación de la metodología de innovación abierta aplicada al desarrollo y comercialización de textiles inteligentes. 2019. 68 p. Máster Universitario en Ingeniería Textil-Màster Universitari en Enginyeria Tèxtil, Valencia, 2019. Disponible en: http://hdl.handle.net/10251/136074. Acceso en: 30 out. 2020.

NASCIMENTO, A. G.; ALBAGLI, S. Conceitos de Ciência Aberta no Brasil: uma revisão sistemática de literatura. In. Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, 20., 2019, Florianópolis. Anais… Florianópolis: Ancib, 2019. Disponible en: https://conferencias.ufsc.br/index.php/enancib/2019/paper/view/1125. Acceso en: 28 ago. 2020.

NASCIMENTO, A. G. Re: Consulta - taxonomia ciência aberta. Destinatários: Lúcia da Silveira, Nivaldo Calixto Ribeiro e Sarah Rúbia de Oliveira Santos. Rio de Janeiro, 9 jul. 2020. E-mail. Disponible en: aandreafg@gmail.com. Acceso en: 6 out. 2020.

NEYLON, C.; WU, S. Open science: tools, approaches, and implications. Pacific Symposium on Biocomputing, [S. l. ], v. 14, p. 540-544, 2009. Disponible en: https://pdfs.semanticscholar.org/9826/538b06a0822cc9020b8b6c700a89593c15aa.pdf. Acceso en: 12 fev. 2020.

NIELSEN, M. A. Reinventing discovery: the new era of networked science. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 2011.

OLIVEIRA, A. C. S.; SILVA, E. M. Ciência Aberta: dimensões para um novo fazer científico. Informação & Informação, Londrina, v. 21, n. 2, p. 5-39, maio/ago. 2016. Disponible en: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/27666. Acceso en: 15 jan. 2020.

OLIVEIRA, A. C. S. Desvendando a autoralidade colaborativa na e-science sob A ótica dos direitos de propriedade intelectual. 2016. 300 f. Dissertação (Doutorado em Ciência da Informação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016. Disponible en: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8849. Acceso en: 12 out. 2020.

OLIVEIRA, A. C. S. Re: Consulta - taxonomia ciência aberta. Destinatária: Lúcia da Silveira. Natal, 22 de jun. 2020. E-mail. Disponible en: adrianacarla.a@gmail.com. Acceso en: 6 out. 2020.

OPEN KNOWLEDGE FOUNDATION (OKF). What is open? [S. l.: s. n.], [20--?]. Disponible en: https://okfn.org/opendata/. Acceso en: 12 fev. 2020.

PINHEIRO, L. V. R. Do acesso livre à ciência aberta: conceitos e implicações na comunicação científica. RECIIS – Rev. Eletrônica de Comunicação, Informação, Inovação e Saúde, [S. l.], v. 8, n. 2, p.153-165, jun. 2014. Disponible en: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/629. Acceso en: 30 mar. 2020.

PITRELLI, N.; DELFANTI, A. Ciência aberta: revolução ou continuidade? In: ALBAGLI, S.; MACIEL, M. L.; ABDO, A. H. (Ed.). Ciência Aberta, questões abertas. Brasília: IBICT; Rio de Janeiro: UNIRIO, 2015. p. 59-70. Disponible en: https://livroaberto.ibict.br/bitstream/1/1060/1/Ciencia%20aberta_questoes%20abertas_PORTUGUES_DIGITAL%20(5).pdf. Acceso en: 12 fev. 2020.

PONTIKA, N.; KNOTH, P. Open Science Taxonomy. [S.l.]: Foster, 2015. Disponible en: http://oro.open.ac.uk/47806/1/os_taxonomy.png. Acceso en: 27 mar. 2020.

PONTIKA, N. et al. Fostering open science to research using a taxonomy and an elearning portal. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON KNOWLEDGE TECHNOLOGIES AND DATA-DRIVEN BUSINESS, 15., 2015. Proceedings... Graz, Áustria: Association for Computing Machinery, 2015. Disponible en: http://oro.open.ac.uk/44719/. Acceso en: 12 fev. 2020.

RIBEIRO, N. C.; SILVEIRA, L.; SANTOS, S. R. O. Taxonomia da Ciência Aberta. [Traduzido e Adaptado de] Nancy Pontika e Petr Knoth. 2020. Título original: Open Science Taxonomy. Disponible en: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39498. Acceso en: 30 mar. 2020.

ROSS-HELLAUER, T. What is open peer review? A systematic review. F1000Research, v. 6, n. 588, 2017. Disponible en: doi:10.12688/f1000research.11369.2. Acceso en: 30 mar. 2020

SEABRA JÚNIOR, R. F. Contracapa. In: SHINTAKU, M.; SALES, L. F. (Org.). Ciência aberta para editores científicos. Botucatu, SP: ABEC, 2019. p. 29-34. Disponible en: https://www.abecbrasil.org.br/arquivos/Ciencia_aberta_editores_cientificos_Ebook.pdf. Acceso en: 30 mar. 2020.

SHINTAKU, M.; DUQUE, C.; SUAIDEN, E. Analise da adesão às tendências da Ciência pelos repositórios institucionais brasileiros. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, v. 6, n. 2, p. 148-169, out. 2015. Disponible en: http://www.periodicos.usp.br/incid/article/view/89191. Acceso en: 15 abr. 2020.

SHINTAKU, M.; SEABRA JÚNIOR, R. F. Abertura da ciência e os editores científicos. In: SHINTAKU, M.; SALES, L. F. (Org.). Ciência aberta para editores científicos. Botucatu, SP: ABEC, 2019. p. 29-34. Disponible en: http://dx.doi.org/10.21452/978-85-93910-02-9.cap4. Acceso en: 30 mar. 2020.

SILVA, F. C. C. da; SILVEIRA, L. da. O ecossistema da Ciência Aberta. Transinformação, Campinas, v. 31, e190001, 2019. DOI: 10.1590/2318-0889201931e190001. Disponible en: http://ref.scielo.org/kmkdcc. Acceso en: 7 fev. 2020.

SILVA, F. C. C. da. Re: Consulta - taxonomia ciência aberta. Destinatários: Lúcia da Silveira, Nivaldo Calixto Ribeiro e Sarah Rúbia de Oliveira Santos. Porto Alegre, 10 jul. 2020. E-mail. Disponible en: fabianocc@gmail.com. Acceso en: 6 out. 2020.

SILVA, F. M. A.; GARCIA, J. C. R.; ARAÚJO, W. J. Open Science na Ciência da Informação pela Web of Science: 1993-2018. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 20. 2019, Florianópolis. Anais… Florianópolis, 2019. Disponible en: https://conferencias.ufsc.br/index.php/enancib/2019/paper/view/1166 Acceso en: 09 jul. 2020.

SILVA, F. M. A.; GARCIA, J. C. R. Re: Consulta - taxonomia ciência aberta - Contribuição à taxonomia: duas proposituras. Destinatários: Lúcia da Silveira, Nivaldo Calixto Ribeiro, Sarah Rúbia de Oliveira Santos e Joana Coeli Ribeiro. João Pessoa, 10 jul. 2020. E-mail. Disponible en: fmirelle.ufpb@gmail.com. Acceso en: 6 out. 2020.

TELLES, M. A. Re: Consulta - taxonomia ciência aberta. Análise sobre a proposta de adição de termos à taxonomia do grupo Foster sob o olhar do corpus linguístico compilado para a elaboração do Glossário da Ciência Aberta, no âmbito da OGP. Destinatária: Lúcia da Silveira. Brasília, 13 ago. 2020. E-mail. Disponible en: milena.telles@embrapa.br. Acceso en: 6 out. 2020.

TENNANT, J.; MOUNCE, R. Open glossary. 2015. Disponible en: https://blogs.egu.eu/network/palaeoblog/files/2015/02/OpenGlossary1.pdf. Acceso en: 30 out. 2020.

THE ROYAL SOCIETY. Knowledge, networks and nations: global scientific collaboration in the 21st century. London: The Royal Society, 2011. Disponible en: https://royalsociety.org/~/media/Royal_Society_Content/policy/publications/2011/4294976134.pdf Acceso en: 22 jun. 2015

TOELCH, U.; OSTWALD, D. Digital open science: teaching digital tools for reproducible and transparent research. PLoS Biology, [S. l.], v. 16, v. 7, July 26, 2018. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pbio.2006022. Disponible en: https://journals.plos.org/plosbiology/article?id=10.1371/journal.pbio.2006022. Acceso en: 12 fev. 2020.

ZHONGHONG, W.; CHAULDRY, A.; KHOO, C. Potential and prospects of taxonomies for organization. Knowledge Organization, [S. l.], v. 33, n. 3, p. 160-169, 2006.

Published

2022-03-21

How to Cite

SILVEIRA, Lúcia da; MÉNDEZ-SOLANO, Andrea; MORA CAMPOS, Andrea. Open Science to the perspective of brazilian specialists: taxonomy proposal . Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 1–31, 2022. DOI: 10.5007/1518-2924.2022.e86251. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/86251. Acesso em: 25 jun. 2024.

Most read articles by the same author(s)