The educational concept of a science museum: case study

Authors

  • Osmar Henrique Moura Silva Universidade Estadual de Londrina
  • Carlos Eduardo Laburú Universidade Estadual de Londrina
  • Sérgio Camargo Universidade Federal do Paraná - UFPR (Curitiba)

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e77756

Keywords:

Bioelectrical impedance, DEXA, Body composition, Adiposity, Test validity.

Abstract

The reflections Science museums provide on the educational models of their programs and actions, used consciously or not, have driven research on scientific education. Along this line of investigation, the objective of this study was to characterize the educational concept behind a small museum in a city in the interior of the State of Paraná- BR, by analyzing their planned means of communication between visitors and interaction objects and visitors and monitors.   Taking into account the variety of possible learning models in the literature, with distinct epistemological inspirations, we have elaborated a theoretical referential that covers restricted epistemological-pedagogical contexts to establish this reading of museum activities developed in the sector, which is expected to serve as an analytical orientation to similar non-formal education institutions that identify themselves as such. As for the results, two museum interactive environments were analyzed separately. In one of them, there was the predominance of a socio-cultural approach with the possibility of implicit lessons with some post-positivist epistemological views. In the other environment, in addition to this previous reading, which was also allowed to take place in the situations of interaction between monitor-visitor(s), there was a Contextual Learning Model reading of interactive activities between visitor(s)-object(s) of interaction, which remained subtended to influence positivist views.

Author Biographies

Osmar Henrique Moura Silva, Universidade Estadual de Londrina

Graduado em Física (licenciatura) pela UEL (1997), Especialista em Física para o novo ensino médio pela UEL (1998), Mestre em Educação pela UEL (2003), Doutor em Educação para a Ciência pela UNESP de Bauru-SP (2008). Físico do Laboratório de Instrumentação em  Ensino de Física do Depto de Física da UEL-PR. 

Carlos Eduardo Laburú, Universidade Estadual de Londrina

Possui bacharelado e licenciatura pelo Instituto de Física da Universidade de São Paulo, mestrado em Ensino de Ciências pela Universidade de São Paulo e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo. Atualmente, é Professor Associado C do Departamento de Física da Universidade Estadual de Londrina e pertence ao programa de Doutorado e Mestrado em Ensino de Ciências/UEL.

Sérgio Camargo, Universidade Federal do Paraná - UFPR (Curitiba)

Licenciado em Física pela Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG (1998), mestre (2003) e doutor (2007) em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP). Atualmente é professor associado da Universidade Federal do Paraná, no Setor de Educação, Departamento de Teoria e Prática de Ensino (DTPEN) e Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática da UFPR (PPGECM/UFPR). https://orcid.org/0000-0001-8766-5424

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Published

2022-04-07

How to Cite

Silva, O. H. M., Eduardo Laburú, C., & Camargo, S. (2022). The educational concept of a science museum: case study. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 39(1), 34–58. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e77756

Issue

Section

Ensino e aprendizagem de Ciências/Física

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